הרב יאשיהו פינטו

המלך שהציל יהודים מהנאצים: צפו בתיעוד

התחדשות הקשרים בין ישראל למרוקו פתחה צוהר מרתק להתנהגותם של המרוקאים בימי מלחמת העולם השניה * האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו בשיחה מרגשת, סיפר על פעלו של חסיד אותות העולם מוחמד בן יוסף, החמישי, שעמד נחוש אל מול הכוחות הנאציים שביקשו את נפשם של יהודי הממלכה. צפו בתיעוד

אא

בימים אלו נחשפת דמותו של אחדת הדמויות המיוחדות שלא זכו ליחס הסטורי מתאים, על חלקם בהצלת יהודים בימי מלחמת העולם השניה.

מדובר במלך מוחמד החמישי, מלך מרוקו, שעמד נחוש אל מול דרישת חייליו של הגרל וישי בצרפת, שלוחם של הרוצחים הנאציים, להסגיר את יהודי מרוקו, ולשלוח אותם לגירוש.

מי שהעלה את הנושא וביקש לעורר את ההכרה הציבורית הוא רבי יאשיהו פינטו, ראב"ד מרוקו, שנשא דברים חמים בעקבות התחממות היחסים עם הממלכה. וקרא בדבריו להכיר במלך כ"חסיד אומות העולם" 

"אין לך חסיד גדול ממלך שהציל קהילה שלמה מכליו" אמר הרב, שציין כי סבתו, אשת סבו רבי משה אהרון פינטו, כבר היתה מוכנה להשלח לגירוש, יחד עם עוד יהודים רבים, שניצלו רק בגלל עמידתו האיתנה של המלך.

עם כיבושה של צרפת ע"י הרייך השלישי והכפפתה של צרפת תחת השלטון הנאצי חלו תמורות גם במרוקו. בצרפת הוקם שלטון וישי. הגרמנים במקביל להשמדת של יהדות אירופה. עסקו בהכנות להשמדת יהדות צפון אפריקה בכלל ויהדות מרוקו, הקהילה הגדולה ביותר  במסגרת התקנות של השלטונות הצרפתים תחת משטר וישי, נדרשה מרוקו כמדינת חסות לקבל את אותן תקנות.

אך ראשי העדה ידעו שהמלך אוהב אותם, ובפגישות ביניהם הביע המלך בפניהם את אהדתו ואף אמר להם שבעיניו הם אזרחים מרוקאים לא פחות מהמוסלמים וכי יעשה ככל שיוכל למניעת ההתנכלויות להם ולנכסיהם, כפי שאכן קרה בפועל.

על אירועי הימים ההם סיפר הרב פינטו: "יש כאן 2500 שנה של תרבות יהודית, של תורה ומצוות, רק לזכור את שמות גדולי עולם שהיו פה, רק נזכר רמב"ם, באור החיים הקדוש, ברבי חיים פינטו ברבי יעקב אבו חצירא, רבי דוד בן ברוך רבי עמרן בן דיוואן, וכל הקדושים והצדיקים, שהם השרישו פה את השורשים הגבוהים והקדושים במקום הזה, יש אור גדול וסיעתא דשמיא גדולה.

"מעל הכל יש כאן את המלך, שהקב"ה ירומם יחזק ויברך, את מלכותו, מלכות של חסד ורחמים, מלכות של מידות טובות והנהגות טובות, מלך שכולו יושר לב ואצילות נפש, הוא וכל משפחתו היקרה וכל הסובבים אותו שכל אחד מיוחד מהשני. וברוך ה', אנחנו נמצאים פה ורואים בחוש שהיהודים פה יש להם את כל מה שיהודי צריך, בצורה הטובה ביותר תפילות, יראת שמיים, כל ענין של יהדות ראינו בזמן של המגיפה איך שבית המלוכה והשלטון נתנו כל דבר של יהדות ברוחב לב, בהתנהגות מיוחדת שאין כדוגמתה"

בהתרגשות רבה תיאר המלך את ההתמסרות של המלך המרוקאי בימי מלחמת העולם השניה להצלת היהודים: "ספרנו כבר מה שהיה פה בשואה, כאשר היטלר שלח את גנרל וישי מצרפת, שדרש מהמלך את כל היהודים , ואולם המלך אמר חד משמעית, "אין כאן יהודים וערבים יש מרוקאים, ולם אותו דבר, אם אתה רוצה יהודי תיקח אותי ראשון, ואם אתה רוצה שהיהודים יעטו טלאי צהוב, תשים עלי ראשון טלאי צהוב"

"אנחנו חושבים שעשו פשע היסטורי שלא דיברו על זה, אנחנו בעזרת ה' נפעל אצל ידידינו שנמצאים במוזיאון השואה בוושינגטון ובמוזיאון השואה בניו-יורק, שינציחו בזמן מיוחד ובהנצחה מיוחדת את זכרו של המלך, אוהב היהודים, שעמד והציל את היהודים במדינתו מהשואה. המלך שהוא חסיד אומות העולם, אין חסיד אומות העולם גדול יותר, ממי שהציל קהילה שלימה,

ההיסטוריה מוכיחה איך בכל המדינות, השלטונות שיתפו פעולה והכחידו את כל הקהילות, הרגו מליוני יהודים, ואילו במרוקו היה "המחנה הנשאר לפליטה", כולם ניצלו, וכך נשארה פה עד היום ארץ של חסד ורחמים, שנותנת ליהודים את כל הטוב, והכל בחסות של המלך ירום הודו ובני משפחתו שהקב"ה יאריך ימיהם בטוב".

תגיות:נאציםהרב יאשיהו פינטו

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה