חדשות יהדות

כדי לא לחלל שבת: 4 משפחות שהו במהלך השבת ב... תחנת דלק

תאונת הדרכים המחרידה שאירעה ביום שישי בצהריים גרמה לפקקי ענק. בעקבות כך, משפחות רבות נתקעו בדרכים, ו-4 משפחות קיבלו החלטה אמיצה – לשבות במהלך כל השבת בתחנת דלק. יש כבוד

  • כ"ז כסלו התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

עם ישראל עדיין מבכה את האסון הכבד, בפטירתם הטראגית של שני ילדי חמד – ידידיה חיים (5) ואלישיב (7) יונגרייס, בתאונת הדרכים הקשה בכביש 1.

התאונה שהתרחשה שעות ספורות לפני כניסת השבת, גרמה לפקקי ענק עצומים בכביש 1 באיזור שער הגיא. משפחות רבות שהיו בדרכם לירושלים, וממנה, נתקעו בפקקים.

כפי שפורסם ב'בחדרי חרדים', ארבע משפחות עם ילדים קטנים היו בדרכם לירושלים ונתקעו בפקק האדיר. כאשר חישבו את זמן ההגעה, נוכחו לדעת שלא יוכלו להגיע לירושלים טרם כניסת השבת. הם קיבלו החלטה אמיצה: לעצור בתחנת הדלק בשער הגיא ולשבות שם.

על מנת לשמור את השבת כהלכתה, המשפחות נותרו בתחנת הדלק ללא אוכל ושתייה וללא שמיכות בקור העז של הרי ירושלים. מספר אנשים שעברו במקום ניסו להגיש להם אוכל ושתייה אך הם סירבו, כיוון שלא רצו להיות מחילול שבת של יהודי. לאחר מספר שעות הגיע למקום ערבי בשם מג'די, תושב היישוב אבו גוש הסמוך, שדאג למשפחות ללחמניות ולשמיכות עבור הילדים.

עם ישראל הוא כגוף אחד. כאשר משפחה אחת משכלת שני ילדים ונותרת מדממת וכואבת – השאר נושאים עימם בעול ובקושי.

נזכיר את קריאתם של גדולי ישראל, שלא לצאת מחוץ לעיר בימי שישי בשעה מאוחרת. יש לקחת בחשבון את כל האפשרויות, כדי לא להגיע חלילה למצב של חילול שבת.

הרב עמנואל מזרחי - סוד השבת:

בשולחן ערוך (סימן רמ"ט סעיף א') נפסק שהיוצא לדרך מחוץ לעיר בערב שבת, בין אם הוא יוצא ברגל ובין אם יוצא ברכב – צריך לוודא שיגיע ליעדו לפני שיעבור שליש היום, כדי שיוכל להכין את צרכי השבת מבעוד יום.

גם אדם הנוסע ביום שישי למקום שיודע שיכינו עבורו צרכי שבת, עליו לחשב מראש את זמן הנסיעה כדי שיגיע קודם השבת. ובכלל זה צריך לקחת בחשבון אפשרות שיתעכב בדרך בשל פקקי תנועה, ובפרט בזמן גשמים, וכן בשביל תקלה ברכב וכדו', מכיוון שהיצר הרע עושה כל מיני עיכובים להחטיא את האדם. מקור הדברים הוא בב"ח (סי' רמ"ט): "יזהר אדם שלא יהלך עד עת ערב אפילו ממהר כדי לבוא לעירו ולביתו, כי הרבה פעמים נכשלים שמחללים שבת שאינם באים לעיר עד הלילה, אלא ישבות פרסה או שתים רחוק מהעיר בכפר ולא יחלל שבת". ועיין עולת שבת שם אות א', משנ"ב ס"ק ג' ולשער הציון (סי' רמ"ט ס"ק ה'), ולכה"ח (שם ס"ק ד'), שכתב בשם החיי אדם: "לכן ישים האדם אל לבו שלא יסיתנו היצר לומר: עוד היום גדול והדרך טובה".

בשו"ת "מאמר מרדכי" (ח"ד, סי' א') נפסק: "ועל כן כל אדם היוצא לדרך ביום שישי צריך לחשב את זמן הדרך פי שניים מהזמן הדרוש לו להגיע למחוז חפצו, ואם יש חשש ממשי לפקקים או גשמים וכדו' – יצא מוקדם יותר".

חיים ולדר בסיפור שאסור להחמיץ: שבת על כביש 6

תגיות:תאונהתחנת דלקשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה