סיפורים אישיים

"איך ייתכן שאני, עורך דין כה מוצלח, לא מבין אפילו דף גמרא אחד?!"

אהרן, עורך דין מצליח, פילס את דרכו ליהדות, והחל לשמור תורה ומצוות. נקודה אחת היתה עבורו קשה מנשוא: הוא לא הצליח להבין את הגמרא. הקבלה שקיבל על עצמו תרגש גם אתכם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

"נולדתי במשפחה מסורתית, והקשר שלי לדת וליהדות היה אפסי ביותר", מספר אהרן ל"מוסף שבת קודש". עד גיל 28 הייתי מרוכז כולי בלימודי משפטים באוניברסיטת ת"א. הייתי תלמיד מצטיין, ובשנת ההתמחות שלי הגעתי לאחד ממשרדי העו"ד החשובים ביותר בעיר. החדות, הנחישות וההתמדה שבי סייעו לי להצליח בכמה תיקים חשובים, עד שבזמן קצר הפכתי להיות שותף במשרד בו עבדתי. גם ההצלחה והשפע הכלכלי לא איחרו לבוא.

"בטעות, אף שאין טעות בעולם, נקלעתי פעם אחת לשיעור של רב בבניין המשרד. הוקסמתי, והמשכתי להגיע באופן קבוע. הצצתי ונפגעתי. תוך זמן קצר נרשמתי לסמינר ליהדות, התחלתי להניח תפילין, לשמור שבת ובהדרגה התחזקתי בשמירת תורה ומצוות.

"ואז החלטתי בנחישות לקחת חופש מהכל. עזבתי את הדירה הנוחה בתל אביב, עזבתי את המשרד ועליתי לישיבה קדושה בשכונה צפונית בירושלים. הוקסמתי משיעורי התורה, מנושא עבודת המידות בין הבחורים. נשמתי הרגישה לראשונה 'כאן טוב לי'…

"אך בנושא אחד הרגשתי חושך מוחלט – בלימוד הגמרא. רבני הישיבה אמרו לי לתת עוד זמן וזה ייפתח ויסתדר, אך השנים עברו ושום דבר לא נפתח. לא משנה כמה חברותות החלפתי, כמה תפילות נשאתי לבורא עולם, כמה התחננתי – כל פעם שפתחתי את הגמרא, חושך מצרים. לא מבין מימיני ומשמאלי.

"בגיל 30 התחתנתי. נולד לי בן ואחר כך בת. שנה אחרי שנה עברה, אך לא הרגשתי מרוצה. חזרתי בתשובה ואני לא באמת שמח בפנים: מה יהיה עם לימוד הגמרא?

"מדי כמה חודשים ניסיתי לחפש ישועה, להתייעץ עם איזה רב פלוני או עם צדיק גדול כזה או אחר. למה לא נפתח לי הראש בלימוד? שאלתי בייאוש, אך תשובות לא קיבלתי, רק תסכול שהולך ומעמיק יותר ויותר עם הזמן.

"כמה שנים אחרי החתונה, חבר טוב חשף אותי לנושא של ההודיה להשם. "צריך להודות על הכל, גם על מה שלא הולך", אמר לי, למרות שהיה לי קשה לקבל דבריו. "השם עושה לנו רק טוב, צריך רק להודות, זה נותן כוח להמשיך". הוא נתן לי ספרים ודיסקים מחזקים, שהנושא המרכזי בהם הוא איך לקבל את מאורעות החיים בהודיה, באמונה שכל מה שד' עושה זה לטובה אפילו כשהכל נראה שחור.

"לא אלאה אתכם בפרטים רבים", ממשיך אהרן בכאב. "היו לי תקופות לא פשוטות בכלל, היו רגעים שרציתי לעזוב את הכולל ולברוח, לא משנה לאן. היו רגעים שהפניתי את כל כאבי ומצוקתי לד' – מה חטאתי, בורא עולם? איך זה שהייתי עורך דין כה מוצלח, אך גמרא איני יודע לפתוח?!

ידידיה מאיר: אני חייב את החיים הרוחניים שלי לגמרא ולדף היומי. צפו

"פעם אחת אחרי בין הזמנים של פסח חזרתי לכולל, אחרי תפילות מרובות והפצרות ותחינות שביקשתי מד' שלפחות לא אכעס מהמצב. קיבלתי חברותא חדשה, שעתיים הבטתי בו, וכל מה שאמר נראה היה לי כמו סינית או יפנית… ליבי התחמם עד לבעירה גדולה. 'אני לא יכול להישאר פה יותר', החלטתי בתוכי.

"קמתי ממקומי, יצאתי מבניין הכולל. הלכתי מהר בלי לדעת בכלל לאן. לא עצרתי לחשוב, והנה מצאתי את עצמי בקצה השכונה, קרוב לצוק ממנו נשקפת כל ירושלים. היתה זו שעת ערב, והכל סביבי מוקף אורות של נופי ירושלים היפהפיים. רוח נעימה נשבה על פניי. ידעתי שאני רוצה לבקש מהבורא, אך לא היה לי מושג מה אני הולך לומר. ואז יצאו ממני המילים כמו מעצמן: 'רבש"ע, תודה!' הפתעתי את עצמי.

"נכון שלא ציפית שזה מה שאומר לך עכשיו, במצב סופני כמו שאני חש עכשיו – אבל תודה, באמת. אני לא מבין כלום, לא יודע למה שוב ושוב אני מגיע לקיר בטון הזה, לקושי ולביזיון הזה, אבל אני יודע שכל מה שאתה עושה זה לטובתי. תודה, תודה, תודה. תודה שאני לא מבין כלום, תודה שלא הולך לי בלימוד תורה, תודה שכבר שנים שום דבר לא נפתח לי, תודה על הקושי, תודה על הכאב…"

"הפעם הרגשתי תחושה שונה עולה ומתפשטת בי. תחושת קירבה לבורא עולם כמו שמעולם לא חשתי. נשאתי עיניים לשמים והמשכתי בדיבורי. אינני יודע מאיפה הגיעו לפי המילים הבאות: 'בורא עולם, תראה כמה אברכים מצוינים יש לך בכל הארץ ובכל העולם, בישיבות הכי טובות. כמה תלמידי חכמים יש לך, כמה גאונים יש לך, אינסוף. אבל תראה לי אחד כמוני, שכבר כל כך הרבה שנים נלחם להבין דף גמרא, ואפילו כשהוא לא מבין כלום הוא אומר לך תודה?!'"…

"כשאמרתי את המילים הללו, חיוך התפשט בי, חיוך שהפך לצחוק מתגלגל, והקלה עצומה. שם, על הצוק שבקצה השכונה בשעת ערב מאוחרת, באוויר הפתוח עם הרוח הקרירה, הרגשתי שאולי אזכה לדבר מה. למחרת היום, מעט לפני ל"ג בעומר, החלטתי שאני מודה על כל מה שאצליח להבין בלימודי, ויהי מה. ולהפתעתי הרגשתי לראשונה בחיי שהפעם זכיתי בכוח התודה לקבל באמת את התורה. התחלתי להבין משהו, וכמובן שהודיתי בכל לב.

"וכיום אני כבר מסיים הוצאת קונטרס בסוגיות הנלמדות אצלנו במסכת שבת. עבורי זוהי 'קבלת התורה' של ממש", מסיים אהרן את סיפורו המרגש.

הרב ברוך רוזנבלום - הקב"ה אוהב לתת למי שיודע לומר תודה:

תגיות:גמראחזרה בתשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה