חדשות יהדות

בית המשפט העליון בארה"ב בפסק דין היסטורי: למרות הקורונה - בתי הכנסת לא ייסגרו

בית המשפט העליון בארה"ב קיבל את העתירה שהגישה התנועה המאגדת את היהדות החרדית בארה"ב, והורה כי "אין עולם בו החוקה מאפשרת גזירות האוסרות על המשך קיום חיי הדת"

  • י' כסלו התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בית משפט העליון בוושינגטון קיבל הלילה (חמישי, שעון ישראל) את העתירה שהגישה תנועת "אגודת ישראל" נגד מושל העיר ניו יורק, והורה כי אין לסגור את בתי הכנסת בשל התפשטות הקורונה.

זוהי עתירה שהוגשה על ידי התנועה המאגדת את היהדות החרדית בארה"ב נגד מושל מדינת ניו יורק, אנדרו קואומו, שהורה לחלק את העיר לאשכולות, ועל איזורי המגורים החרדים להטיל הגבלות חמורות כגון איסור על פתיחת מוסדות חינוך, ומתן רשות להתכנסות בבית כנסת – 10 אנשים בלבד.

בעתירה שהוגשה צוין כי האזורים האדומים, הכתומים והצהובים הוקמו לראשונה אך ורק נגד אזורים יהודיים אורתודוכסים, וללא כל מדד או הצדקה מדעית או רפואית. "מדוע רק בתי כנסת באזור האדום מוגבלים ל-10 איש לבניין, בעוד שחברות שירותים פיננסיים, חנויות חיות, חנויות משקאות וחנויות "חיוניות" אחרות יכולות לפעול ללא כל מגבלה על מספר העובדים או הלקוחות?", תהו העותרים, וציינו כי "עצם ההגבלות השרירותיות של 10 איש באזורים אדומים ו-25 באזורים כתומים, לא משנה אם בית התפילה מיועד ל-50 או 5000, אינו נשמע מדעית ומשפטית".

בפסיקתם לטובת היהדות החרדית, כתבו השופטים כי "בעוד המגפה מציבה אתגרים חמורים, אין עולם בו החוקה מאפשרת גזירות האוסרות על המשך קיום חיי הדת".

אבי שיק, פרקליט התובעים אמר לאחר הניצחון בבית המשפט העליון: "זהו ניצחון היסטורי. הפסיקה תמנע מהיום התנכלות למוסדות דת, בגזירות ממשלתיות שאינן מתייחסות לדת בכבוד הראוי".

כלי תקשורת בארה"ב שסיקרו את הפסיקה, ציינו כי רואים בכך את ההשפעה השמרנית של מינויי השופטים שמינה נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, שהתנגד בעצמו לסגירת בתי כנסיות - וזכה בתמורה למכתב תמיכה מגדולי הרבנים והאדמו"רים בארה"ב.

הפסיקה לטובתה של היהדות החרדית היתה בהחלטה של 5-4, והיא מסמלת את ההשפעה הניכרת הראשונה של השופטת איימי קוני בארט, שמונתה על ידי הנשיא היוצא טראמפ, על בית המשפט והמדינה.

הרב אליהו עמר ב-5 דקות עוצמתיות על קדושת בית הכנסת: 

מדוע חשוב לשתוק בשעת התפילה?

החלום שמסעיר את המגזר

"פעמיים עוררו אותי משמים ולא התייחסתי"

המתפפלים קיבלו על עצמם שתיקה בבית הכנסת - וחולה אנוש החל להחלים

תגיות:יהודיםארה"בקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה