זוגיות ושלום בית

אין לנו שלום בית – איך נוכל לפצות את הילדים?

אל נא נהיה עיוורים. האופן בו אנו מתנהגים בבית ובמשפחה שלנו עלול לפגוע ביקרים לנו, בקטנים והרכים שילדנו, ולקחנו אחריות על גורלם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אנו זוג נשוי עם שלשה ילדים, הגענו למצב שאנו לא מסוגלים להקשיב אחד לשני, ויש בינינו המון חילוקי דעות וויכוחים. אנו חוששים שחוסר התקשורת שיש בינינו יבוא על חשבון הילדים ויפגע בהם רגשית ונפשית. האם ניתן לרכך את הפגיעה בילדים ע"י פיצוי של טיולים ומתנות, כדי להסיח אותם ממה שהם חשים בתוך ביתם?

* * * 

היה אומר הגאון רבי אהרן קוטלר זצ"ל: חינוך הילדים מבוסס ובנוי על שני מרכבים חשובים: הראשון הוא 50% תפילה, שהרי שערי דמעה לא ננעלו, והשני הוא 50% שלום בית של ההורים.

בואו נחשוב לרגע מהי המתנה הכי חשובה לילד? אני אתן לכם רמז, היא מתנה שחשובה יותר מלגו, וממכונית גדולה עם שלט, ואף יותר מנסיעה לחו"ל. למתנה הזו קוראים שלום בית!!!

הילד קם בבוקר בביטחון עצמי גבוה, הוא יודע שיש לו הרבה יותר מקירות, כי יש לו בית יציב עם אבא ואמא שאוהבים אותו, מגנים עליו ודואגים לו, ושהם בעצם הגב שלו. זה אומר, שיש מי שחושב עליו ומוכן לעבוד על מידותיו בשבילו. יש מי שרואה אותו באמת, ומתחבר לכל חוויה וקושי שהוא עובר. יש מי  שמוכן, פעמים רבות, להקריב בשבילו את חירותו ואת נוחותו. יש מי שמפרנס אותו ודואג לו: לאוכל, בגדים, לימודים, חוויות רגשיות ונפשיות. יש מי שיקח אותו לרופא וישלם עליו לטיפולים, ולכל מקום שהוא זקוק לו עבור תמיכה נפשית וגופנית.

ילד גדל בעולם והוריו מחממים אותו, ומכינים לו קן כמו זוג ציפורים. מלמדים אותו כיצד להצליח כשיגדל, מפתחים אותו כדי שיהיו לו חברים, ומשקיעים בו כדי שמוריו יעריכו ויאהבו אותו. שומרים עליו שאנשים זרים לא יפגעו בו, דואגים לו לחוגים ולפיתוח כישרונותיו. זה מה שמעניקים הורים לילדיהם כשיש להם שלום ושלווה בבית.

האם עלה בדעתכם, איך מרגיש ילד שאין לו כל זה?

ילד שגדל בבית מלא זבחי ריב, תלונות, ביקורות, הכפשות, נפגע רגשית מהמריבות שהוא עד להם, גם אם הן מתרחשות בחדר השני, או שהוא בכלל לא רואה אותן ורק חש אותן ממרחק. הוא אחוז אימה ופחד כשהוא מתעורר בלילה ושומע מריבות בין שני האנשים היקרים לו, או חוזה בהם ביום. ביתו, שהיה מבצרו וחוסנו, איבד את הביטחון ויציבות שלו.

אל נא נהיה עיוורים. האופן בו אנו מתנהגים בבית ובמשפחה שלנו עלול לפגוע ביקרים לנו, בקטנים והרכים שילדנו, ולקחנו אחריות על גורלם.

אבא, אמא, תסתכלו בעיניים של ילדיכם ותשאלו את עצמכם: האם עשיתם את המקסימום למען ילדיכם, כדי שיהיה להם בית חזק עם המון אהבה, ועל ידי כך זה יעניק להם את הביטחון העצמי שהם כה זקוקים לו? אל נהיה פזיזים ונרוץ לקנות להם מתנות, פיצוי שאבא הביא או שאמא הביאה. בואו נתן להם פשוט - אבא ואמא!

הרב דניאל פנחסוב הוא מרצה, יועץ מומחה לנישואין ופסיכותרפיסט, מחבר הספר "כיצד לבנות זוגיות טובה". Dp0533165281@gmail.com  

תגיות:שלום ביתויכוחים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה