בריאות ותזונה

מתוק לו, מתוק לא: על ממתקים ומה שבתוכם

מה מסתתר בתוך הסוכריות והמסטיקים, ואלו ממתקים דווקא כדאי לצרוך מדי פעם?

  • כ"ט חשון התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בין סגר ארצי לסגר לילי, אולי כל מה שנותר לנו, זה להתנחם ולשמוח מהממתקים. בואו נכיר אותם.

 

אל תהיו צבועים

סוכריות: שום דבר טוב לא יצא לכם מהן. ואני לא מדברת רק על בריאות השיניים, אלא גם על מה שמתרחש אחרי שהן יורדות לתוככי מערכת העיכול. הן עשויות קודם כל מסוכר או משמותיו הנרדפים: גלוקוזה ודקסטרוזה. בנוסף, יש בהן צבעים שונים שמקורם למשל בזפת הפחם. לכן, או שתאכלו סוכריות שנמכרות כוויטמינים, כי יש בהם צבעי מאכל טבעיים, או שתכינו סוכריות בבית ממיץ טבעי, פירות ושבבי אגר אגר. שווה לכם לנסות!  

 

נושא לעוס

מסטיקים: יש בהם המון סוכר שנדבק לשיניים, אבל גם כשעל אריזת המסטיק מתנוסס הכיתוב: "ללא סוכר", עדיין כל יחידת מסטיק (רצועה שעטופה בנייר אלומיניום) תורמת 3.14 קלוריות. מקור הקלוריות שבמסטיק הוא מרב כהלים בשם: סורביטול, קסיליטול, מניטול או מלטיטול. אלה הם סוג של סוכרים שממתיקים את המסטיק, אבל רק שישים אחוז מהם נספג בגופנו. מסטיק "ללא סוכר" מספק לנו את הטעם המתוק למשך כשבע דקות. כך שאחרי זה או שלועסים גומי חסר טעם, או שלועסים מסטיק חדש.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

מזל של דגים

מרשמלו: יש בו סוכר, גלוקוזה וצבעי מאכל לבן או וורוד, לצד ג'לטין. שזה חומר שמופק מעצמות של דגים. היצרנים מרסקים את העצמות לאבקה כך שלאחר שהמרשמלו מתקרר במפעל, הג'לטין שומר על היציבות שלו. 

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

טוב שם משמן טוב

חטיפי דגנים: מוכרים גם בשם "חטיפי בריאות". אל תתבלבלו, אלא תקראו את רשימת הרכיבים שמתנוססת על גבי האריזה. תבחרו את אלה שיש בהם כמה שפחות סוכר ונתרן (מלח) וכמה שיותר סיבים תזונתיים.

 

שקד שקדוני

מרציפן: עשוי מסוכר, שקדים טחונים וגלוקוזה. מה שאומר שהוא לא מאכל בריא, אך הוא בהחלט ממתק בריא. אפשר לאכול מרציפן מצופה בשוקולד רגיל או בשוקולד חרובים. רק אל תקלקלו ואל תאכלו מרציפן עם צבעי מאכל. 

 

מתנפחים

שלווה: עשויה מגרעיני חיטה מזן דורום או ענבר, או מאורז. היצרן מחמם את הגרעינים ובכך הוא מתפיח אותם, לאחר מכן הוא מצפה אותם בסוכר לבן (פחות טוב) או בסוכר חום או בדבש (יותר טוב). אם מצאתם שלווה עם צבעי מאכל, תשאירו אותה בחנות. 

 

מלכת הסידן

חלבה: תבדקו שיש בה לפחות 50% שומשום וגם שיש בה גם קצת שומשום מלא (שמלא בסידן). חוץ מזה, יש בה סירופ סוכר, שורש ספורינה שזה שורש צמחי שעוזר לייצוב החלבה וגם תמצית וניל סינטטית ושמן דקלים. אין בה צבעי מאכל, שזה מצוין. תתפנקו על אחד קטן.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

כוחות על

שוקולד: הקקאו נחשב לאחד ממזונות העל. כלומר כזה שעשיר ברכיבים תזונתיים שמסייעים לבריאות שלנו. הסיבה שהוא זכה בתואר הכבוד הזה, היא בזכות העובדה שהוא מכיל נוגדי חמצון (חומרים שמחזקים את מערכת החיסון שלנו) בשם פוליפנולים, קטצ'ינים ואפיקטצ'ינים בריכוז הגבוה ביותר מבין כל המזונות. לכן תבחרו שוקולד שמכיל את אחוזי הקקאו הגבוהים ביותר.

רוצים לדעת עוד? רכשו את סדרת השיעורים "לגדול בריא" שמעבירה הנטורופתית שרה בר אשר, בקמפוס היהודי של הידברות.

שרה בר אשר היא נטורופתית ומרצה בנושאי תזונה ותעשיית המזון. Barasher@zahav.net.il

 

תגיות:ממתקיםבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה