הרב יצחק זילברשטיין

לידת הנכד ה-50 במסיבת ה-50 שנות נישואין. לחשוש מעין הרע?

בני המשפחה התכוונו לחגוג את יום הנישואין ה- 50 של ההורים, בציון לידת הנכד ה-50 שבדיוק נולד. ספקות וחששות הובילו אותם לשאלת רב: האם יש לחשוש מעין הרע?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

וַיִּשָּׂא בִלְעָם אֶת עֵינָיו (במדבר כ"ד, ב'). ביקש להכניס בהם עין רעה (רש"י).

בני משפחה חשובה שלחו את השאלה הבאה לרב זילברשטיין:

במשפחתנו נערכים לקראת מסיבת ציון 50 שנות נישואין להורינו היקרים, בהשתתפות בני המשפחה המורחבת וידידים.

והנה, בדיוק ביום הנישואין ה-50 המיוחל, נולד הנכד ה-50 של ההורים...

הועלתה הצעה להזכיר ולציין בשמחת יום הנישואין, את לידת הנכד ה-50. אך מאידך, הועלה חשש מלציין זאת מחמת "עין הרע".

שאלתנו: א) האם יש בזה חשש אמיתי, וממילא עלינו להימנע מהזכרת העניין? ב) האם באופן כללי, בעריכת טקס מיוחד לציון 50 שנות נישואין יש לחשוש מעין הרע?

 

תשובה:

א) קשה היא עין הרע, ורבים חללים הפילה. כפי שמצינו במסכת בבא מציעא (ק"ז:): "והסיר ה' ממך כל חולי" - זו עין הרע (דבר שכל החולאים תלויים בו, וזו עין רעה. רש"י)! ומספרת הגמרא, שרב הלך פעם לבית הקברות, ואמר שמכל מאה מתים הקבורים פה, תשעים ותשע מתו קודם זמנם בעין הרע, ורק אחד מהם מת בדרך ארץ (בהגיע זמנו למות).

ובמסכת תמיד (ל"ב.) נאמר: "מה יעשה אדם ויחיה? - ימית את עצמו (ישפיל את עצמו), מה יעשה אדם וימות? - יחיה את עצמו", ופירש המפרש שם: "יחיה את עצמו - יגביה את עצמו, ומתוך כך יתנו בו הבריות עין רעה ויקנאו בו וימות".

ב) וגם בענייננו, אמר הרב זילברשטיין, שיש מקום לחשוש ל"עין הרע" בציון לידת הנכד החמישים באירוע חמישים שנות נישואין מאושרים.

ואגב, הרב הגרי"ש אלישיב זצ"ל אמר (פסקי הגרי"ש, יו"ד עמ' ש"ט), שאדם שחושש מעין הרע, מותר לו לשקר בדבר סכום צאצאיו. וכמקור לדבריו ציין לנאמר במסכת סנהדרין (כ"ט:): "אדם עשוי שלא לְהַשְׂבִּיעַ את עצמו", ופירש רש"י: "אדם עשוי שלא ליראות שבע מממון (עשיר), ולומר לבריות חייב אני מעות לפלוני, כדי להתרחק מעין הרע".

ג) ולמעשה, הורה הרב, שיש לייעץ לבני הזוג, שכאות הוקרה לה' יתברך שמו, יתרמו חמישים דולר לרגל חמישים שנות הנישואין, ועוד חמישים דולר עבור לידת הנכד החמישים, וזכות מצות הצדקה תועיל להינצל מעין הרע.

וכמו שמצינו בגמרא בעירובין (ס"ד.) שאדם שזכה בממון רב, כגון שהחזיק בנכסי הַגֵּר שמת (ומכיון שאין לו יורשים נכסיו לאחר מיתתו הפקר), או שמצא מציאה גדולה, ונתעשר ללא יגיעה, קיים חשש שתשלוט בו עין הרע, וביאר רש"י: "המחזיק בנכסי הגר מידי דתמיהה הוא, ותווהי בה אינשי, לפי שבאו לו בלא יגיעה (הדבר תמוה בעיני הבריות, שמתפלאים 'היאך התעשר זה ברגע אחד'), לפיכך אין נכסים אלו מתקיימין, אם לא על ידי מצוה". ושואלת הגמרא: מה יעשה אפוא וינצל מעין הרע? - משיבה הגמרא, שעליו לעשות בחלק מהממון מצוה, ויקנה בו ספר תורה (או כל מצוה אחרת).

ורבינו חיים פאלאג'י זי"ע כתב בספרו 'צדקה לחיים' (מערכת ע' אות תקנ"ח): "כתב מהר"י אברבנאל, שעל ידי הצדקה יינצל מעין הרע בדרך השגחה מהיזק זה שהוא טבעי. והרב 'נחל קדומים' (לרבינו החיד"א, פ' ויחי) רמז בזה, כי אותיות שאחר עי"ן, הם כס"ף, כי על ידי הצדקה ניצול האדם מעין הרע, וזה רמז "בן פורת עלי עין", שהתיקון לעין הרע הוא: כס"ף - האותיות שאחר עי"ן, ובזה ניצול מעין הרע!".

לרכישת הספר "ופריו מתוק" בהידברות שופס.

תגיות:הרב ארז חזניופריו מתוקהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה