היסטוריה

היום בהיסטוריה: שריפת בית כנסת החורבה

היום, ח' בחשון, לפני 300 שנה, נשרף בית הכנסת של רבי יהודה החסיד בפעם הראשונה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

כאשר הגיע רבי יהודה החסיד לארץ יחד עם קבוצת עולים שהגיעה איתו, הם גאלו את "חצר האשכנזים" בירושלים, ההקדש של הקהילה האשכנזית בירושלים כבר מהמאה ה-15, שהיה נטוש באותה תקופה, והתיישבו בה. הם תרמו לבנייה המחודשת של בית הכנסת הוותיק שהיה קיים במקום בעבר, אך קרס. הבנייה הסתיימה בתחילת שנת 1700. בית הכנסת, למרות מיקומו בהקדש שהיה שייך לקהילה האשכנזית, שימש את בני כל העדות.

בניית בית הכנסת, שעלתה הון רב, הכניסה את בני הקהילה לחובות גדולים. הקהילה אף שלחה שליחים לאירופה על מנת לנסות לגייס כספים להחזר החוב. אך בח' בחשון תפ"א (8.11.1720) פקעה סבלנותם של הנושים הערבים שהלוו כספים ליהודים, והם שרפו את בית הכנסת עד היסוד. במקביל, היהודים האשכנזים גורשו מירושלים, ולא הותר להם לשוב אליה במשך 100 שנים.

המקום, שהוכר מאז כ"חורבת רבי יהודה החסיד", עבר במשך השנים כמה ניסיונות שחזור ושיקום, ובמהלך המאה ה-19 אכן הוקם מחדש ונבנה בפאר גדול. אלא שבית הכנסת שוב נחרב, כאשר הופצץ במהלך מלחמת השחרור ב-1948.

בתחילת המאה ה-21 הוחלט לשחזר שוב את בית הכנסת המפואר, ואכן, לפני כ-10 שנים בית הכנסת נחנך מחדש, כשרובו משוחזר על פי תמונות ועדויות של מראה בית הכנסת.

תגיות:היסטוריה יומיתבית הכנסת החורבה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה