בריאות ותזונה

אכילה רגשית – כך תהפכו אותה לחיובית

האתגר הגדול הוא איך להתמודד בהצלחה עם האכילה הרגשית. כך תבדילו בין הזנה חיובית להזנה שלילית, וכך תבחרו בדרך הנכונה

  • ז' חשון התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

נתחיל בסיפור אישי, אך רוב הסיכויים שרבים יוכלו להזדהות עמו: יום מתסכל במיוחד בעבודה, המלווה בכעס, עצבים ואי-שקט. בסופו עוצרים בסופר, אך במקום לקנות משהו בריא מוצאים נחמה במתוקים או מלוחים, כגון בורקס, קרואסון או פיצה. בהתחלה מרגישים טוב יותר, תודות לאנרגיה הזמינה שהמזון מספק, אך לאחר מכן עלולים להרגיש אשמה, צער ואפילו כעס עצמי לאחר האכילה. סביר להניח שהסיטואציה מוכרת לרובנו...

האתגר הגדול הוא איך להתמודד בהצלחה עם האכילה הרגשית. נתחיל קודם בלהבין את מקור האכילה הרגשית, את השורש שלה.

חשוב להבין שתזונה באה מלשון הזנה. יש הזנה חיובית והזנה שלילית:

הזנה חיובית - מזון בריא, כגון פירות וירקות טריים, דגנים מלאים (חיטה מלאה, שיפון, כוסמין וכו') וקטניות מגוונות (עדשים, שעועית וגרעיני חומוס – לא מתוך קופסת שימורים או קפואים). כל אלו כוללים ויטמינים, מינרלים וגם סיבים תזונתיים החיוניים לתפקוד תקין של כל מערכות הגוף.

הזנה שלילית - מזון לא בריא, הכולל רמות גבוהות של סוכר, שומן ומלח. אוכל מעובד ומתועש, כגון מזון קפוא או קופסאות שימורים, חטיפים ומאפים הנחשבים כ- "פחמימות ריקות" (פחמימות הכוללות ערכי תזונה נמוכים כגון רמה נמוכה, אם בכלל, של ויטמינים ומינרלים).

כאשר מזהים דחף כמעט בלתי נשלט לאוכל, אם ניתן, כדאי לבחור באוכל המספק הזנה חיובית, כמפורט. למשל: בננה, תמר, מנגו או פרי מתוק אחר ימלא את התשוקה למתוק. נכון שהדחף הראשון הוא לשלילי, אך כמו שאומרים "יצר האדם רע מנעוריו", ולפי סיפור הבריאה בבראשית החושך קדם לאור, האתגר הוא לנתב את הדחף הזה למקום יותר חיובי ולפחות ליהנות מהיתרונות הרבים של הפירות. דווקא מתוך החושך האתגר הוא לבחור בחיוביות ובאפשרות הבריאה יותר של הזנה חיובית. חולי סכרת או טרום-סכרת חייבים להתייעץ עם המטפל בהתאם לכמות הפירות היומית שהם צורכים.

הזנה רגשית – גם אותה ניתן לחלק להזנה או חיובית או שלילית. ההזנה החיובית כוללת רגשות חיוביים כגון שמחה, אושר, אהבה, קבלה עצמית ובטחון עצמי. ההזנה השלילית כוללת רגשות שליליים כגון כעס, תסכול, עצבים, מרמור, עצב, ייאוש ואפילו דיכאון.

עצרו וחשבו רגע איזה סוג של הזנה רגשית מאפיין אתכם: האם רוב היום מלא בשמחה, סיפוק ובטחון עצמי, או שמא דווקא בעצב, הלקאה עצמית או ביקורת עצמית? אם השליליות היא יותר מאפיינת, זה הזמן להחליט שהגיע הזמן לשינוי חיובי במחשבות ובתפיסת העולם שלנו. זה השורש. המחשבות משפיעות על הדיבור, והדיבור משפיע על המעשים. הרב זמיר כהן ומקובלים רבים מדברים על כך באופן נרחב. תוכלו למצוא שפע של כתבות ודרכים יעילות שיעזרו גם לכם להגביר את ההזנה הרגשית החיובית.

פיצוי - אכילה רגשית יכולה להגיע כתוצאה מפיצוי. לדוגמה: עייפות, כבדות ותשישות הן מצב שאין אנרגיה פנימית מספיקה ואין מספיק תשוקה ורצון לפעול. הפתרון הקל הוא לקבל אנרגיה ממקור חיצוני כמו אוכל, ולעיתים האוכל היותר נגיש הוא הפחות בריא. כדאי לזכור את דברי הרמב"ם, שאמר שהנפש והגוף הם אחד. עייפות ותשישות גופנית לרוב מעידים על עייפות ותשישות של הנפש. ייתכן כתוצאה מעבודה מאומצת, השקעה רבה בבית ובילדים, שחיקה מצטברת וכדומה. זה הזמן לעצור ולאתר את מקור העייפות. האם העייפות היא פיזית או באמת הנפש רוצה להגיד משהו? יש משהו בחיים שהוא לא מאוזן ואז הפרת האיזון העדין גורמת לאכילה הרגשית? אם כן, איך אפשר לטפל בכך באופן המיטיב ביותר, בע"ה?

לדעת לקבל ולתת – הנתינה היא ערך חשוב ביהדות, אך חשוב לדעת לעשות אותה בתבונה. יש אנשים שרק יודעים לתת אך לא יודעים לקבל, או לא מרגישים שהם לא מקבלים מסיבות שונות. כתוצאה מכך הם ריקים. הם דוגמה לנתינה שלילית: נתינה עד שהכלי מתרוקן, עד שאין יותר אנרגיה וכוח, ואז הם עלולים לפנות לתזונה שלילית המספקת נחמה, מזור ומילוי – אך באופן רגעי. בעל הסולם מדבר על לקבל על מנת לתת. חשוב לדעת לקבל כי אז יש ממה לתת. אם הכלי ריק – אז מה אפשר לתת? לכן חשוב לדעת לקבל, אך לקבל בשביל לתת ולהעביר את השפע של הבורא הלאה, בע"ה. לדעת לקבל זה גם יכול להיות לקבל מחמאה, מילה טובה, ליהנות מחיוך או מעזרה ומנדיבות אחרים. כן, מותר לקבל. זאת לא בושה. הרי זה הכל השפע של הבורא שהוא בוחר להעניק לנו בדרכים מגוונות וכולנו שליחים של הבורא, בע"ה. אך גם כאן חשוב לא להישאר בקבלה השלילית, כלומר: לפעול באגואיסטיות ולחשוב רק על עצמי, אלא להפוך זאת לקבלה חיוביות והשפעה לטובה: לראות איך אפשר לנתב חלק מהשפע הרוחני והגשמי והמרץ שהבורא העניק לי ולהקדישם למעשר, תרומה, התנדבות ועזרה לזולת. לא תמיד צריך ללכת רחוק. לפעמים אפילו אנשי ביתנו ישמחו לעזרתנו:  לאוזן קשובה, כתף להישען עליה או דברי חוכמה וטעם. כשאנו מקבלים וגם נותנים, זה האיזון האידיאלי. אנו שמחים, סביבתנו שמחה, וכך מקטינים את הסיכויים להופעה שיטתית של אכילה רגשית. וגם כשהיא כן מופיעה, אפשר להתמודד עימה ביתר קלות, בע"ה.

בהצלחה רבה! אני מאמינה בכם ובכן!

נועה רול היא נטורופתית המתמחה בתזונה בריאה וחשיבה חיובית

תגיות:אכילה רגשיתבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה