חדשות בארץ

חדשות השבת: הסכם נורמליזציה בין ישראל וסודאן, יהודה בארקן הלך לעולמו

גנץ האשים את נתניהו בהסתרת עסקת הנשק של ארצות הברית עם איחוד האמירויות, 692 נדבקים חדשים בקורונה אובחנו אתמול, ושעון החורף מסתיים – אל תשכחו להזיז את המחוגים שעה אחת אחורה. כל מה שחשוב לדעת

אא

(עודכן: 20:02)

ישראל וסודאן הכריזו אתמול (שישי) על הסכם לנרמול היחסים ביניהן. ההודעה נמסרה במסיבת עיתונאים של נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, במהלכה ערך שיחה משותפת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו ועם מנהיגי סודאן – ראש מועצת הריבונות הזמנית, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, וראש הממשלה עבדאללה חמדוכ. מוקדם יותר חתם טראמפ על הצו להסרתה של סודאן מרשימת המדינות הנותנות חסות לטרור.

לאחר ההודעה הרשמית על ההסכם עם סודאן, אמר ראש הממשלה נתניהו: "אנחנו מכריזים היום על עוד פריצת דרך דרמטית לשלום, עוד מדינה ערבית שמצטרפת למעגל השלום – והפעם נורמליזציה בין ישראל לסודאן. איזה מהפך אדיר. בחרטום בירת סודאן אומצו ב-1967 שלושת הלאווים של הליגה הערבית: לא לשלום עם ישראל, לא להכרה בישראל ולא למשא ומתן עם ישראל. ואילו היום חרטום אומרת – כן לשלום עם ישראל, כן להכרה בישראל וכן לנורמליזציה עם ישראל".

"זהו עידן חדש. עידן של שלום אמיתי. שלום שהולך ומתרחב עם מדינות ערביות נוספות – שלוש מהן בשבועות האחרונים", הוסיף נתניהו. "בקרוב ייפגשו משלחות של סודאן וישראל כדי לדון על שיתופי פעולה בתחומים רבים, ביניהם חקלאות, מסחר ועוד תחומים חשובים לאזרחינו. שמי סודאן פתוחים היום לישראל. זה מאפשר טיסות ישירות וקצרות יותר בין ישראל לאפריקה ולדרום אמריקה. אני מודה ליושב ראש מועצת הריבונות של סודאן, עבד אלפתאח אל-בורהאן, ולראש ממשלת סודאן עבדאללה חמדוכ. אני מבקש להודות שוב לנשיא טראמפ ולצוותו על חלקם במהלך ההיסטורי החשוב הזה. אנחנו מרחיבים את מעגל השלום. איזו התרגשות, כן ירבו".

שר הביטחון בני גנץ בירך הערב על הסכם הנורמליזציה עם סודן: "כל הסכם עם מדינה נוספת באזורנו מקדם אותנו ליצירת מזרח תיכון יציב ובטוח מבעבר. אני מודה לממשל האמריקאי בראשות הנשיא טראמפ על פועלו הרב להשגת הסכמים אלו, ומאמין שמדינות נוספות יצטרפו בקרוב".

ראש המשלה נתניהו ושר הביטחון גנץ הודיעו אתמול רשמית על הסכמתה של ישראל למכירת מטוסי F-35 לאיחוד האמירויות. בהודעה משותפת לשניים, נמסר כי גנץ עדכן את ראש הממשלה על הדיונים שקיים בפנטגון ועל ההסכם שנחתם בינו לבין מזכיר ההגנה האמריקני, מרק אספר, להבטחת יתרונה הצבאי האיכותי של ישראל: "במסגרת הביקור עדכנו גורמי הממשל האמריקניים את שר הביטחון, שהממשל האמריקני מתכנן להודיע בזמן הקרוב לקונגרס על כוונתו לספק מערכות נשק מסוימות לאיחוד האמירויות. ראש הממשלה ושר הביטחון הסכימו שלאור העובדה שארצות הברית משדרגת את יכולותיה הצבאיות של ישראל ומשמרת את יתרונה האיכותי – ישראל לא תתנגד למכירת המערכות הללו לאיחוד האמירויות".

לאחר פרסום ההודעה המשותפת, תקף גנץ בחריפות את נתניהו והאשים אותו בהסתרת המשא ומתן האמריקני עם האמירויות לחתימה על עסקת נשק. מלשכתו נמסר כי "לאחר חתימת הסכם השלום עם האמירויות, התגלה לשר הביטחון כי במקביל מתקיים משא ומתן למכירת נשק מתקדם, דבר אשר היה ידוע לגורמים הישראליים שהיו מעורבים במשא ומתן, אך הוסתר ממערכת הביטחון שלא היתה שותפה לו. שר הביטחון רואה בהשגת שלום ויציבות אזורית ערך אסטרטגי עליון, ולכן מרגע חתימת ההסכם הוביל פעולה נחושה ועצמאית מול הממשל האמריקאי, בכדי להבטיח את קיום ההסכם תוך הבטחת ביטחונה של מדינת ישראל, שמירה על היתרון האיכותי שלה והעצמת כוחו של צה"ל לעשרות השנים הבאות".

בלשכת ראש הממשלה הגיבו, כי "ההבנות החדשות לא היו חלק מהסכם השלום עם איחוד האמירויות והדיון בהן החל רק לפני חודש עם ביקורו של שר הביטחון בוושינגטון, לאחר החתימה על הסכם השלום, והסתיים רק אתמול. לאחר בחינה מדוקדקת שהתקיימה על ידי גורמי המקצוע במשרד הביטחון, הוחלט שלישראל אין התנגדות לאספקת מערכות נשק מסוימות לאיחוד האמירויות, כשהדבר מעוגן בהסכם עם ארצות הברית המשדרג את יתרונה הצבאי של ישראל ומבטיח את עליונותה הצבאית במזרח התיכון בעשורים הקרובים".

השחקן והיוצר יהודה בארקן הלך אמש לעולמו, והוא בן 75. לבקשת המשפחה, ההודעה הרשמית על פטירתו נמסרה רק בצאת השבת. בארקן פונה לפני כארבעה שבועות לבית החולים הדסה עין כרם, בעקבות הידרדרות במצבו לאחר שנדבק בנגיף הקורונה. עם הגעתו, הוא טופל ביחידה לטיפול נמרץ עקב הידרדרות נשימתית ולאחר מספר ימים הונשם והורדם.

ראש הממשלה נתניהו ספד הערב לבארקן: "בשם כל אזרחי ישראל ויחד עם רעייתי שרה אני מבקש להביע תנחומים מעומק הלב למשפחתו של האיש שכולנו אהבנו, יהודה בארקן ז"ל. יהודה אהב את העם ואת המדינה אהבה גדולה, ושימח דורות שלמים של ישראלים בארץ ובעולם. הוא יחסר לכולנו מאוד". הנשיא ראובן ריבלין אמר כי בארקן היה "באר של שמחה. שחקן ענק ועתיר גוונים, שהיה גם ענק רוח ושפע מנדיבותו אל כל אדם. נזכור אותו באהבה רבה וחיוך. תנחומיי העמוקים למשפחתו".

משרד הבריאות עדכן בצאת השבת, כי אתמול אובחנו 692 נדבקים חדשים בקורונה. שיעור הבדיקות החיוביות המשיך לרדת, ועמד על 2.6% מכלל הבדיקות. מספר החולים הקשים עומד על 552, מתוכם 218 מונשמים. מפרוץ המגפה אובחנו בישראל למעלה מ-309 אלף נשאים. מחצות נפטרו 9 חולים נוספים, ומניין הנפטרים עלה בכך ל-2,366.

שעון החורף מתחיל הלילה: בשעה 02:00 לפנות בוקר יש להזיז את המחוגים שעה אחת אחורה – לשעה 01:00. שעון הקיץ בישראל נמשך השנה 210 יום. הוא יחל שוב אור ליום שישי, י"ג בניסן תשפ"א (26 במרץ 2021).

 

תחזית מזג האוויר

מחר, יום ראשון, צפוי לרדת גשם מקומי בעיקר בדרום הארץ ובמרכזה. הוא ילווה בסופות רעמים יחידות, וקיים חשש משיטפונות בנחלי הדרום והמזרח. במהלך היום הגשמים ייפסקו. תחול ירידה בטמפרטורות, בעיקר בהרים ובפנים הארץ.

מזג האוויר ביום שני יהיה לרוב בהיר. הטמפרטורות יעלו בהרים ובפנים הארץ, ויהיו גבוהות מהרגיל.

ביום שלישי יהיה בהיר עד מעונן חלקית. הטמפרטורות יוסיפו להיות גבוהות מהרגיל לעונה. בשעות הבוקר ינשבו רוחות מזרחיות ערות בהרי הצפון.

ביום רביעי מזג האוויר יהיה מעונן חלקית. הטמפרטורות יוסיפו להיות גבוהות מהרגיל לעונה.

תגיות:יהודה ברקןסודאןנורמליזציהנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה