זוגיות ושלום בית

אני אומר, אבל אני לא באמת מתכוון למה שאני אומר!

שימי רצה אמנם מישהי שתאזן אותו, אך בשום אופן לא מישהי שתשנה אותו! אותו הדבר לגבי רינה. שניהם רצו לחיות עם האיזון, אבל לא להתבטל ולחוש שהם לא בסדר

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

התופעה עליה אתם עומדים לקרוא כעת, עלולה לקומם אתכם ולהציף בכם התנגדות עזה ביותר. אך עובדה זו איננה מעידה על אי נכונותה...

ובכן: התובנה הבאה אומרת כי על אף שאנו מצהירים בפה מלא על כוונות מסוימות, ואף חושבים ומרגישים אותן, עדיין אנו לא באמת עומדים מאחוריהן, ואף להיפך. בעצם אנו עסוקים בלהציג לעצמנו ולעולם איזשהו מצג שווא שאולי היינו רוצים מאוד שהוא יהיה אמיתי, אך לצערנו הוא אינו כזה.

שימי ורינה (שמות בדויים) נשואים כבר קרוב לחמש שנים. שימי הוא הסמל לסדר וניקיון פה בעולם. הוא מנומס כל כך, שכאשר הוא קם מכיסאו הוא דואג להשיבו למקומו.

מובן שרינה היא התגלמות המהפכות וחוסר שימת לב ללכלוך ובלגן אימה...

וכך, אותן חמש שנים יפות עברו להן ביעף, תוך התכתשויות ומריבות בלתי פוסקות סביב הנושא, כאשר שימי מצהיר מעל כל במה כי היה מוכן לשלם כל הון שבעולם למי ש"יתקן" ויפתור את בעייתה הכרונית של אשתו.

ויהי היום, הגיעו מים עד נפש והזוג מצא את עצמו על הכיסאות הנוחים של קליניקה כלשהי. המטפל הלא מקצועי, לצערם, מיד "קלט את הבעיה", ונתן לרינה עצות מושלמות כיצד לנהל בית באופן מסודר ותקין, תוך שמירה על כל כלליו של שימי, בעלה הנכבד...

וראו זה פלא: רינה אמנם הראתה נכונות והתגייסות מקסימלית, אך בד בבד, ככל שהבית נהיה מסודר יותר, כך הלכו טענותיו של שימי והתעצמו. הוא "תפס" אותה על הדברים הזוטרים ביותר, ולא היה מוכן בשום אופן להכיר במאמציה ובהשתדלותה של אשתו לבוא לקראתו!

כאן מיודענו ה"יועץ" כבר עבר למתקפה על שימי. הוא אמנם עשה זאת בדרך מכובדת, אך כל מעייניו היו נתונים לחינוכו של הבעל חסר המידות, שאינו מכיר טובה וכו'.

מובן שלאחר מספר פגישות, בני הזוג הפסיקו את ההתעללות, ואולי לעולם כבר לא ישובו לאותם כסאות נוחים...

מה רוצה שימי? האם באמת עליו ללמוד מוסר, או ללמוד משהו על עצמו?

ובכן, שימו לב: למרבה ההפתעה, בני הזוג ניסו שוב, והפעם עמד מולם מישהו שלא התיימר להבין, ופשוט שאל וחקר ודרש. במהלך הדברים אמר לפתע שימי את המשפט הבא: "בפגישות רינה מצאה חן בעיני בגלל שהיא כזו שאינה קפדנית וקשוחה. אהבתי את הקלילות שלה ואת הפיזור הכרוני. אני חושב שהיא השלמה מלאה לכפייתיות שלי בעניין הסדר והניקיון".

מיותר לציין כי רינה השמיעה אותו המשפט, בכיוון ההפוך...

אט אט הבינו בני הזוג כי שימי לא באמת רוצה שרינה תשתנה! ורינה נהנית שיש מישהו שמאזן לה את הפיזור הבלתי נשלט שלה! הם פשוט רוצים במקביל גם הערכה על מי שהם, והם לא קיבלו זאת!

שימי רצה אמנם מישהי שתאזן אותו, אך בשום אופן לא מישהי שתשנה אותו! אותו הדבר לגבי רינה.

שניהם רצו לחיות עם האיזון, אבל לא להתבטל ולחוש שהם לא בסדר!

ברגע שמישהו התערב להם בחיים, וגייס מרינה כוחות נפש עצומים כדי להשתנות, שימי התקומם!  המטפל ורינה פספסו את הנקודה. נכון שהוא אמר אינספור פעמים בפה מלא כי הלוואי שרינה תהיה מסודרת, אך הוא לא התכוון לכך. הוא אמר זאת מתוך תסכול. לאחר שחווה מרינה רצון שישתנה הוא, עלה בו הצורך להשיב תשובת המשקל רגשית ולומר כי הלוואי שהיא תשתנה. אך האמת היא כי הוא מעוניין וחפץ באיזון הנפלא הזה של הפיזור וחוסר הכפייתיות. הוא רק רוצה שתוך כדי שהיא מפזרת, שתעריך אותו על כך שהוא האיזון שלה, וכן יודע לסדר...

רינה, ללא האיזון של שימי, היתה "נאבדת" בים של בלגן ולכלוך, ורק הודות לשימי היא שורדת כאן איכשהו... אך זה לא אומר שצריך לזלזל בה, ושימי עשה זאת פעם אחר פעם! לולי היא, שימי היה משתגע מרוב ריבוע וחוסר עניין בחייו.

הם לא רוצים להשתנות, ולא לשנות את האחר!

אל תתפתו אחר מראה עיניים ומשמע אוזניים. אנשים אמנם מבטאים מצוקות בצורות שונות, אך הדרך לפתרון של אותה המצוקה טמונה ביכולת שלנו להבין לעומק את שנאמר, ולא לתפוס דברים כפשוטם.

אדם מנסה דיאטה ונכשל שוב ושוב, ותולה את הסיבה בכך שאשתו קונה ממתקים... אישה מנסה שוב ושוב להשליט סדר יום נורמלי בביתה, אך שעות השינה והאכילה שוב ושוב מתהפכות להן, שום דבר לא הולך, והיא תולה את הסיבה לכישלון בבעלה שחוזר מאוחר בערב, ולא אוכל צהריים יחד איתה... זוג שוב ושוב מנסים לחיות יחד בשלום ושלוה ואינם מצליחים ויש להם מגוון סיבות שגורות על הלשון מדוע ולמה...

אותו מטפל לא מנוסה פספס בנקודה הקריטית הזו. הוא האמין למראה עיניו. "אין לדיין אלא מה שעיניו רואות" הוא משפט האמור כלפי דיין בלבד! זהו היתר עצום לדיין, על אף שיודעת התורה כי אין סוף לעומקים אליהם ניתן לצלול בנפש האדם ולחקור את מניעי מעשיו. בכל זאת, לצורך תיקון העולם עלינו לחרוץ דין.

אך מטפל אינו שופט! תפקידו הוא להבין מה לא עובד, ולא לזלזל באינטליגנציה של העומדים מולו ולנסות להקנות להם ידע בסיסי בניהול בית וסדר וניקיון.

אנחנו אומרים הרבה דברים שאנו בטוחים בהם, ופועלים בכל מיני דרכים שאנו נלחמים למענם, אך לא תמיד מבינים מה עומד מאחורי כל זה... לפעמים אנו לא באמת רוצים לעשות דיאטה, לעתים הדיאטה נכשלת אף על פי שרצינו, כי אנו רוצים שבן הזוג יכילף ולפעמים אנו רוצים מאוד, אך מעוניינים שהסביבה תשמין תוך כדי... לפעמים מסר קטן שצד מסוים יעביר, יחולל מהפך בחייכם...

איך מגיעים לזה?

פשוט לא מתפתים למראה עינינו. לשאול, שוב לשאול ושוב לברר. ואם אנחנו בטוחים במשהו, ועדיין, עם כל המאמצים, לא מתחולל שינוי - כנראה שלא ביררנו מספיק מה מתרחש שם.

פינחס הירש הוא יועץ זוגי. Pini41133@gmail.com

תגיות:זוגיותשלום בית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה