חדשות בארץ

היסטוריה במנאמה: ישראל ובחריין חתמו על הצהרה לכינון יחסים דיפלומטיים

בטקס שנערך בבירת בחריין, חתמו נציגי שתי המדינות על הצהרה משותפת לכינון יחסים דיפלומטיים ועל סדרת מזכרים לשיתוף פעולה בילטרלי בתחומים שונים. ראש המשלחת הישראלית, מאיר בן שבת: "ביחד נפיץ את בשורת השלום, נגביר את האור, נגדיל את הטוב"

מימין: בן שבת, א-זיאני ומנוצ’ין (צילום: חיים צח, לע"מ)מימין: בן שבת, א-זיאני ומנוצ’ין (צילום: חיים צח, לע"מ)
אא

ישראל ובחריין חתמו הערב (ראשון) במנאמה על הצהרה משותפת לכינון יחסים דיפלומטיים בין שתי המדינות, זאת בהמשך להצהרת השלום שנחתמה בחודש שעבר בבית הלבן. מהצד הישראלי חתמו על ההצהרה ראש המל"ל, מאיר בן שבת, ומנכ"ל משרד החוץ, אלון אושפיז. מהצד הבחרייני חתם שר החוץ, עבד א-לטיף א-זיאני. לאחר החתימה, העביר ראש המטה המדיני של שר החוץ וסמנכ"ל מזרח תיכון במשרד, חיים רגב, מסר לא-זיאני, ובו בקשה רשמית של שר החוץ גבי אשכנזי לפתיחת שגרירות ישראלית במנאמה.

במהלך הטקס חתמו הצדדים, בנוסף, על שבעה מזכרי הבנות לשיתוף פעולה בילטרלי בתחומים שונים, ביניהם כלכלה, תעופה אזרחית, תקשורת, חקלאות ואשרות.

אל המשלחת הישראלית למנאמה הצטרפה משלחת אמריקנית בראשות שר האוצר סטיבן מנוצ'ין ויועצו המיוחד של הנשיא טראמפ, אבי ברקוביץ'. לפני החתימה על ההסכמים, שוחח ראש הממשלה בנימין נתניהו עם א-זיאני ועם מנוצ'ין. נתניהו בירך על החתימה הצפויה, ואמר כי מדובר בקידום השלום "בצעדי ענק". הוא בירך גם על הטיסה הראשונה מישראל לבחריין: "זהו המשך פריצת הדרך לשלום".

המשלחת הישראלית כללה גם את מ"מ מנכ"ל ראש הממשלה, רונן פרץ, ומנכ"לים של משרדי ממשלה נוספים. בטרם החתימה על ההסכמים, קיימו הנציגים של ישראל, בחריין וארצות הברית דיונים בצוותים מקצועיים ובקבוצות עבודה, שנועדו להכין את ההסכמים לשיתוף פעולה בתחומים בילטרליים שונים.

את פניה של המשלחת המשותפת בשדה התעופה במנאמה קיבל שר החוץ של בחריין. בנאום שנשא עם הנחיתה, בערבית ובערבית, אמר בן שבת: "יום גדול הוא היום הזה, יום שבו פרק נוסף בחזון השלום הופך למציאות. ההיסטוריה נכתבת לנגד עינינו, ואת דפיה הפעם מעטרים ביטויי שלום. אך לפני שלושה ימים אישרה כנסת ישראל את הסכם השלום החשוב עם איחוד האמירויות, והנה עומדות היום רגלינו כאן במנאמה להרחיב את המעגל, להוסיף ברכה ושלום".

"אני גאה ושמח לעמוד בראש המשלחת הישראלית הרשמית לשיחות. לבי מלא רגשי תודה והוקרה על הזכות והכבוד שנפלו בחלקי. הגענו גם לכאן בטיסה מסחרית ישירה, ואנו תקווה כי לא ירחק היום שבו מסלול זה יהפוך לנתיב קבוע ולעניין שבשגרה. הגענו לכאן יחד עם ידידינו האמריקאים, השותפים לנו במעשה השלום בהשראתו ובשליחותו של הנשיא דונלד טראמפ. מזכיר האוצר מנוצ'ין, אני מודה לך על נוכחותך ועל הובלת המשלחת האמריקנית".

"בשם ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, אני מבקש להביע הערכה עמוקה להוד מלכותו חמד בן עיסא אאל-ח'ליפה, מלך בחריין, על מנהיגותו האמיצה ועל חזונו מרחיק הראות", הוסיף בן שבת. "בין ישראל ובחריין דמיון רב: שתי המדינות קטנות באדמה ובאוכלוסייה, אך שתיהן נמצאות בצומת אסטרטגית מבחינה כלכלית, מדינית וביטחונית. שני העמים מקדשים שלום, סובלנות דתית והטרוגניות תרבותית. לשתי המדינות אופי חלוצי, בחריין הוכיחה זאת פעם נוספת באחרונה כאשר אירחה את הוועדה הכלכלית ביוני 2019, בה הוצג חזון הנשיא טראמפ לפתרון הסכסוך באזורנו. במובן מסוים הביקור היום הוא סגירת מעגל בתפקידה החשוב של בחריין במימוש חזון השלום".

"בהנחייתו ובברכתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו נבקש היום להניח תשתיות לבנייתם של יחסים חמים, רחבים ועמוקים בין המדינות, בין העמים, בין האזרחים. יחסים אשר יניבו פירות רבים לאזור ויובילו לידידות קרובה בין העמים. במעמד הזה אני מבקש להביע הערכה גם לקהילה היהודית בבחריין, אשר לא הפסיקה לחלום על הרגע הזה ולחתור אליו ולמימושו".

"מכובדיי, ברחבי העולם היהודי קראנו אתמול מתוך הפרשה הראשונה בתורה את הפסוקים המוכרים: 'ויאמר אלוקים יהי אור ויהי אור, וירא אלוקים את האור כי טוב'. ביחד נפיץ את בשורת השלום, נגביר את האור, נגדיל את הטוב", חתם בן שבת את נאומו.

תגיות:בחרייןמאיר בן שבתנורמליזציה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה