פורום מומחיות

אני בבית עם התינוקת שלי - אבל איך מתמודדים עם השעמום?

איך לא משתעממים כשאי אפשר לצאת לעבוד, האם כדאי לתת כסף לילדים, ומה הקשר בין עיכול להשמנה?

  • כ"ז תשרי התשפ"א
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אני צעירה בת 27, אם לתינוקת מקסימה וחכמה שנולדה עם בעיה בריאותית, וכתוצאה מכך המערכת החיסונית שלה חלשה. לטענת הרופאים, עד גיל 3 הילדה תתחזק, והבעיה תחלוף. אבל כעת אין אפשרות לשלב אותה במעון/גן עם בני גילה, מחשש לחוסר בשלות והכבדה על המערכת החיסונית של הילדה. נאלצתי לעזוב את עבודתי כדי להתמסר לגידולה בבית. מצד אחד אני שמחה לגדל את ילדתי בקשר הדוק ואוהב, אך מצד שני, לאחר שנה וחצי שאני בבית, אני מרגישה שעמום, חוסר סיפוק וחוסר סבלנות. זה משפיע על כל תחומי החיים, וכמובן גם מכביד על הזוגיות. איך אוכל לשנות את המצב הקיים?

את מתארת מצב של התמסרות מוחלטת לגידול בתך הקטנה והרגישה, שזקוקה לטיפול צמוד ואינטנסיבי. שמת בצד את כל העיסוקים שהורגלת אליהם, והתפנית לחלוטין לגידול הילדה. בתחילת הדרך, כשהילדה הייתה חסרת אונים, לחלוטין הקדשת את כל כולך בלי לחשוב פעמיים. כעת, כשהילדה גדלה קצת, את מתחילה להרגיש את החסרים והוויתורים ששילמת בדרך, וזה משפיע על מצב רוחך, על האינטראקציה שלך עם הסביבה בכלל ועם בעלך בפרט, ומביא אותך לחסר שקט פנימי. נסי לשבת עם עצמך ולהרגיש את מה שאת מרגישה. איזה רגש חזק ביותר אצלך כעת? למה? מה הכי חסר לך? מה יכול לתת לך סיפוק ודרייב פנימי? מתי בפעם האחרונה הקדשת זמן לעצמך? נסי להיות הכי כנה, ויחד עם זאת הכי ריאלית. יש לך כוחות! אתרי אותם וצאי לדרך חדשה. אף על פי שהתנאים לא השתנו, ואף על פי שאת בבית עם הילדה, ישנם הרבה תחומי עניין שאת יכולה להתעסק בהם, שיתנו לך סיפוק ושמחה גם בתנאים הנוכחיים, וכמובן - כשהאווירה משתנה, זה ודאי ישפיע גם על היחסים שלך עם סביבתך ועם בעלך.

(רחל קליין, B.A, מרצה ויועצת אישית זוגית ומשפחתית)

* * *

אנו הורים לילדים בכיתות ג'-ח'. לעיתים, בעקבות הצטיינות, או פעם בתקופה, אנו מתגמלים אותם בפרס או בסכום כספי נכבד. האם לדעתך יש בעיה לתת כסף לילדים?

אפשר להעניק לילד כסף בתור פרס, אבל רק עם ביקורת. לא נאפשר לילד לבזבז או לקנות עם הכסף סתם כך ללא ביקורת של אחד ההורים, מפני שהפיתויים רבים, וזה עלול להיות מסוכן. ניתן לומר לו: אני אוסף לך את הכסף, ונקנה בו דברים טובים שאתה רוצה - אך רק בהסכמתנו.

באופן כללי עדיף לתת פרס מאשר כסף, כי כאן אני יכול לבחור שהפרס יהיה חינוכי ולא סתמי.

אם הוחלט לתת פרס כספי, לא כדאי להרגיל לסכומים גדולים.

הרבה נחת.

(קרן אהרון, מאבחנת דידקטית, מרצה בחינוך מיוחד ובפסיכולוגיה התפתחותית)

* * *

אני בן 47. ניסיתי לא פעם דיאטות שונות, אך ללא הועיל, ולאחרונה מרגיש שהבטן נפוחה במיוחד, ואינה מפסיקה גם כשאני אוכל תפריט מסודר. האם לעיכול יש השפעה על השמנה?

כן. ראשית, דיאטות אינן עוזרות, כפי שאני נוהגת להסביר. יחד עם זאת, העיכול משפיע באופן מידי על תהליך ההשמנה. כאשר העיכול אינו תקין, הבטן תיראה נפוחה וכן ההשפעה על הירידה במשקל תהיה ניכרת.

הדיאטות גורמות להרס הגוף והנפש ללא שום תוצאה יעילה. הן זמניות, וכמעט תמיד נכשלות.

תזונה נכונה, הכוללת צירופי מזון נכונים, אכילה בזמנים קבועים ולעיסה מספקת, היא הפתרון היחיד והיעיל לבעיית ההשמנה. שמירה על כל אלה תמנע שיבושי עיכול, ותבטיח חילוף חומרים תקין והפחתה במשקל תוך כדי הורדת נפיחות.

כשאנו מדברים על עיכול תקין, עלינו להבין כי העיכול מתחיל ברגע שהמזון נכנס לפה, ומסתיים ברגע שחומרי המזון חודרים אל דופן התא לאחר הפרשת הפסולת.

עיכול בלתי תקין גורם לעצירות ולגזים הנובעים מתהליכי תסיסה וריקבון במעיים. כמו כן, הצטברות הנוזלים יוצרת נפיחות, אשר גורמת להשמנה המתבטאת ככרס.

לכן, ראשית יש לדאוג לתקינות מערכת העיכול. כיוון שהעיכול מתחיל בפה, בשלב ראשון יש ללעוס היטב כל מזון שאוכלים. יחד עם זאת, בני אדם אינם שווים, ולכן רצוי שכל אדם יקבל תפריט שמתאים לו באופן אישי.

(ד"ר סיגל תמיר, ד"ר לתזונה ומדעי ההתנהגות)

תגיות:עבודהשעמוםפורום מומחיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה