חדשות בארץ

ריבלין בכנסת: "האוויר מלא באבק שריפה"; נתניהו: "הפופוליזם ניצח, האזרחים הפסידו"

בנאומו בישיבת הפתיחה של כנס החורף בכנסת, מתח הנשיא ראובן ריבלין ביקורת חריפה על הממשלה: "דומה כי איבדנו את המצפן". ראש הממשלה נתניהו: "קורא לכל מנהיגי הציבור – משמאל ומימין – לפעול יחד בערבות הדדית. נוריד את מפלס ההתלהמות והאלימות שאינה מקובלת בשום מצב, ויחד נוריד את מפלס התחלואה והתמותה"

ריבלין ולוין, היום (צילום: דוברות הכנסת, יניב נדב)ריבלין ולוין, היום (צילום: דוברות הכנסת, יניב נדב)
אא

(עודכן: 16:58)

כנס החורף של הכנסת ה-23 נפתח אחר הצהריים (שני) בנוכחות נשיא המדינה ראובן ריבלין. הישיבה התקיימה ללא קהל בשל מגבלות הקורונה, ובצל המתיחות הגוברת בתוך הממשלה.

הנשיא ריבלין התייחס בנאומו למשבר הקורונה ולהתלהטות הרוחות בעקבות ההפגנות המתמשכות נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו: "העם בישראל הבין את גודל השעה, התגייס ושילם מחיר אישי, כלכלי, דתי, נפשי ותרבותי כבד, ורק כדי שנעבור את התקופה הקשה הזו. ואולם לצערי ככל שהמשבר העמיק, העמיקו המחלוקות והשסע בינינו. לא שיערתי בנפשי באילו עוצמות יפקוד אותנו הקרע הזה".

"אני חש את האוויר מלא באבק שריפה, אני מרגיש את הזעם המציף את הרחובות. אולם לא יעלה על הדעת כי ערב ערב מפגינים מכים מפגינים, שוטרים מכים מפגינים, מפגינים זורקים אבנים על שוטרים. השבטיות הישראלית פורצת מבין הסדקים, ואצבעות מאשימות מופנות ממגזר למגזר, משבט לשבט. אנא חידלו, זו לא הדרך. יש לתת מקום לכאב. אין זעקה שאינה ראויה להישמע. רק מתוך הכרה והקשבה האחד לשני, נוכל להתמודד עם המשבר הפוקד אותנו".

ריבלין מתח ביקורת נוקבת על התנהלות הממשלה מול המגפה: "דומה כי איבדנו את המצפן אשר ליווה אותנו מקום המדינה עד היום, מצפן העקרונות וערכי היסוד שאנו מחויבים לקיימם. עלינו להביט קדימה. קדימה לטווח הקצר וקדימה לטווח הארוך. המגפה כאן איתנו כדי להישאר, ואיננו יכולים להתמודד איתה כשידינו קשורות מאחור. כבר יותר משנתיים שהמשטרה מתנהלת כאשר בראשה עומד ממלא מקום, אך המשטרה מנהלת, ברגעים אלו ממש, את אחת המערכות המורכבות בתולדותיה. מנו מפכ"ל עכשיו".

"כבר שנתיים מתנהלת מדינת ישראל ללא תקציב, מערכת החינוך אינה מצליחה לגבש כיוון ברור להתמודדות עם אתגר הלמידה מרחוק, ותלמידים רבים נותרים מאחור, הפער הדיגיטלי מתרחב, ואנו עלולים לאבד את דור העתיד. אל תתנו למערכות הרווחה לקרוס. עסקים קורסים, שיעור האבטלה גבוה, הגרעון גדל, והמערכת הרפואית כורעת תחת נטל התחלואה. העבירו תקציב עכשיו, ואפשרו למשק הישראלי את היציבות הבסיסית לה הוא זקוק".

 

נתניהו: "נצא מחוזקים מסערת הקורונה"

ראש הממשלה אמר בפתח דבריו, כי צעדי הסגר עליהם החליטה הממשלה נגד הגל השני של הקורונה מצילים חיים: "הנתונים בימים האחרונים מצביעים על מגמת ירידה ברורה בתחלואה. תוך שבועיים, שיעור החולים המאומתים מכלל הנבדקים ירד מ-15% לכ-7%. זה מעודד, זה נותן תקווה, אבל מוקדם מדי לברך על המוגמר. אנחנו עדיין צריכים לבדוק את הנתונים של השבוע הזה, השבוע אחר החגים, אבל אין ספק שאנחנו בדרך הנכונה".

"לא היה קל להעביר את ההחלטה על הסגר", המשיך נתניהו. "היו כאלה שחשבו שלא צריך סגר, שאפשר להמשיך אפילו עם אלפי נדבקים ביום בלי סגר. אני האמנתי שאם לא נטיל סגר, תהיה עלייה גורפת, גאומטרית, בתחלואה. וזה בדיוק מה שהתחיל לקרות. היום רוב הציבור רואה, שההחלטה שהובלתי יחד עם חברים להטיל סגר הייתה נכונה. בלעדיה היינו צועדים ישר לתוך התהום".

"חרף הביקורת, חרף התקשורת המגויסת והמגייסת, חרף הלחצים מתוך הממשלה ומחוץ לממשלה – אני עומד על כך שנשמור על הבריאות של אזרחי ישראל, ושנפתח את המשק רק בצורה בטוחה, זהירה והדרגתית. נפתח עסקים קטנים שאינם מקבלים קהל, נפתח את מסגרות החינוך לגיל הרך, נפתח בהדרגה גם תחומים נוספים, ונעשה זאת על פי נתוני התחלואה. אם ננהג בחופזה, אם ניכנע לכל לחץ של כל מגזר – מהר מאוד נגיע לסגר נוסף. אני קורא לכל מנהיגי הציבור – משמאל ומימין – לפעול יחד בערבות הדדית. נוריד את מפלס ההתלהמות ואת מפלס האלימות, שאינה מקובלת בשום מצב, ויחד נוריד את מפלס התחלואה ואת מפלס התמותה".

נתניהו פנה בהמשך דבריו לראשי הערים המוגדרות כאדומות. "אני רוצה יחד איתכם להחזיר את הערים שלכם למעמד של ערים ירוקות, ולכן מאוד חשוב שתאכפו את ההנחיות בקרב התושבים שלכם. כולם חשובים לי – יהודים, ערבים, מוסלמים, נוצרים, דרוזים, צ'רקסים". בפנייה ישירה לציבור החרדי, הוסיף: "עולם התורה יקר ללבי, ובהזדמנות זו אני מבקש לאחל בריאות איתנה לרב קנייבסקי. התורה שלנו היא תורת חיים – היא מקדשת את החיים. ולכן אמרו לקהילות שלכם – שמרו על הכללים, שמרו על החיים".

בהתייחסו ליציאתה של ישראל מהסגר בגל הראשון, אמר נתניהו: "כדי לצאת מהסגר, חיפשנו – כמו שכל המדינות מחפשות – את האיזון הנכון בין הבריאות והכלכלה. היו הרבה שקראו לפתיחה מוקדמת של הסגר ללא הגבלות, ללא שום סייגים. במבט לאחור, פתחנו את אולמות האירועים ואת כלל מערכת החינוך מוקדם מדי. אבל מהר מאוד הבנו שצריך להשאיר חלק מהמגבלות. את ההמשך אתם מכירים. בניגוד לגל הראשון שבו היינו מאוחדים, לצערי הפעם לא היה לנו רוב בכנסת להמשיך מדיניות אחראית. אני אומר ביושר, ללא כחל וסרק: הפופוליזם ניצח, ואזרחי ישראל הפסידו. אנחנו הפקנו את הלקחים מהיציאה מהסגר הראשון, ואני מקווה שגם אחרים בבית הזה הפיקו אותם".

"אם ננהג כעת נכון, מצבנו ביציאה מהסגר השני יהיה טוב יותר ממדינות רבות בעולם. הסגר איננו עונש, הוא הצלת חיים. הוא שומר על הבריאות – ובלי בריאות אין כלכלה. ועם זאת, אני יודע שהסגר הוא לא דבר קל. הוא מקשה על האזרחים, על העסקים, על ההורים, על הילדים, על הקשישים. אנחנו איתכם כל הזמן, אזרחי ישראל, ונמשיך לעזור לכם: עם עוד תוכניות, עוד מענקים, עוד הלוואות. אני קשוב לסיפורים קורעי הלב של מבוגרים ושל צעירים שנדבקו בנגיף, ושל כ-2,000 משפחות שאיבדו את יקיריהן. אני מבקש מכם, אזרחי ישראל, שמרו על היקרים שלכם, שמרו על הכללים. ונשמרתם על נפשותיכם מאוד".

נתניהו פירט את תוכנית הפעולה של הממשלה למאבק בקורונה: "בשלב הראשון, שלב הסגר, נשיג רמת תחלואה נמוכה שמאפשרת יכולת קיטוע. פיקוד העורף בנה יכולת קיטוע כזו, אבל היא טובה למספרים נמוכים. בשלב הראשון נפתח את הכלכלה בצורה אחראית, במתווה שנחליט עליו מחר בקבינט הקורונה. שנית, בשלב שגרת הקורונה תהיינה עדיין הגבלות, אבל נוכל להסיר חלק ניכר מהן באמצעות בדיקות מהירות שאנחנו מפתחים. אנחנו בין המובילים בעולם בפיתוח ויישום של בדיקות בזק, שנותנות תוצאות תוך דקות".

לדברי ראש הממשלה, "השלב האחרון הוא שלב החיסונים. אנחנו מפתחים חיסון משלנו במכון הביולוגי, אבל זה ייקח זמן. לכן אנחנו גם נערכים לקבל חיסונים ממדינות אחרות, שצפויות לפתח חיסונים בחודשים הקרובים. שלוש-ארבע חברות מובילות בעולם הגיעו כבר לשלב השלישי, די בהצלחה. יש תור ארוך מאוד לקבל את החיסונים הללו. התור נקבע בעיקר לפי גודל האוכלוסייה, ומכיוון שאנחנו מדינה קטנה אנחנו לא בדיוק בקדמת התור. אני מפעיל את כל הקשרים שטיפחתי לאורך השנים עם מנהיגים בעולם כדי להביא לאזרחי ישראל את החיסונים הללו מוקדם ככל הניתן".

"אני חושב שיהיו לנו חדשות טובות מהר יותר ממה שרבים חושבים", הצהיר נתניהו. "אם היינו מדברים לפני כמה חודשים, לא הייתי יכול להגיד באותה אופטימיות שיהיה חיסון. כי בלי חיסון, הקורונה תישאר איתנו במתכונתה הנוכחית שנים ארוכות. אבל היום אני הרבה יותר אופטימי. החיסונים הם בהישג יד, וחשוב שהם יגיעו אלינו מוקדם ככל האפשר, ואני וחבריי פועלים לכך. אני מאמין שנצליח במאבק בקורונה, כפי שהצלחנו בעשור האחרון בכל כך הרבה תחומים".

בסיום נאומו התייחס ראש הממשלה להסכם השלום בין ישראל ואיחוד האמירויות, שאושר מוקדם יותר היום בישיבת הממשלה: "ביום חמישי אביא את ההסכם לאישור הכנסת. זה שלום אמיתי. שלום מתוך עוצמה, שלום בין העמים. ברגעי הסערה נמשיך בשליחותנו. אני בטוח שגם את סערת הקורונה נעבור בהצלחה. אם נשמור על אחדות בתוכנו, לא רק שנתגבר על הסערה – בעזרת השם נצא ממנה מחוזקים אף יותר".

את הישיבה פתח יו"ר הכנסת יריב לוין, שמתח ביקורת על השיח בין חברי הכנסת ההופך לא אחת למתלהם: "המושב הקודם היה מהסוערים שידעה הכנסת. היו במהלכו יותר מדי מקרים, בהם חברי כנסת בחרו בדרך של שיח אלים, קריאות להפרת החוק והתנהגות שגלשה לבריונות של ממש. איני מוכן לקבל זאת. אזרחי ישראל אינם מוכנים לקבל זאת".

"הדיון החופשי והפתוח בכנסת הוא מנשמת אפה של הדמוקרטיה", הדגיש לוין. "אני אמשיך להקפיד על כך, שכל חבר כנסת יוכל להשמיע את עמדתו ללא מורא. באותה מידה, חירות הביטוי אינה החירות להכפיש ולעודד אנרכיה. אפשר לבקר, אפילו בחריפות, אבל לגופו של עניין, לא לגופו של אדם. בין אם הוא אזרח מן השורה או בין אם הוא ראש ממשלה. הגיעה העת לשיח אחר, שיח מאחד ולא מקטב. שיח תרבותי ולא מתלהם. הגיעה העת שנשמש דוגמה לאופן המכבד שבו כל ביקורת, חריפה ככל שתהיה, צריכה להישמע. זוהי חובה אישית של כל אחת ואחד מאתנו. אני קורא לכלל חברי הכנסת לעמוד בה".

תגיות:ראובן ריבליןיריב לויןמליאת הכנסת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה