שמחת תורה

הראשון לציון בהנחיות הלכתיות לשמחת תורה – בצל מגפת הקורונה

ברקע מגפת הקורונה, פרסם הרב הראשי לישראל, הראשון לציון הג"ר יצחק יוסף, הנחיות הלכתיות מיוחדות לשמחת תורה: להתפלל במרחב הפתוח, לקצר במנגינות ובפיוטים, ולשנות מן המנהג להעלות את כל הקהל. הפרטים המלאים

  • כ"א תשרי התשפ"א
הרב הראשי לישראל, הראשון לציון הג"ר יצחק יוסף (צילום: David Cohen/Flash90)הרב הראשי לישראל, הראשון לציון הג"ר יצחק יוסף (צילום: David Cohen/Flash90)
אא

בצל מגפת הקורונה והסגר, פרסם הרב הראשי לישראל, הראשון לציון הג"ר יצחק יוסף, הוראות והנחיות הלכתיות לקראת שמחת תורה.

בראשית מכתבו כתב הראשון לציון: "בימים אלו עולות על שולחננו שאלות רבות בנוגע להנהגות ביום שמחת תורה הקרב. בתקופה קשה זו של נגיף הקורונה, לנהוג על פי הוראות השמירה וההגבלות של משרד הבריאות".

 

ההוראות המלאות

* כל איש ואשה יתפללו במרחב הפתוח בסמוך לביתם, עד אשר יעבור זעם וירחמו מן השמים.

* אין להתפלל עם ציבור גדול ובצפיפות, אלא יש לחלק את הציבור באופן שהדבר יעמוד בדרישות משרד הבריאות.

* יש לדאוג להצללה ולאוויר טוב, ולדאוג להביא אלכוג'ל, שהציבור ישתמש בזה מדי פעם.

* בכדי לא לשהות הרבה זמן עם הציבור יש לקצר במנגינות ובפיוטים, וידלגו על אמירת דברי התעוררות ומוסר כפי מה שרגילים בכל שנה.

* כידוע, מנהג ישראל להעלות לספר תורה בשמחת תורה את כל הקהל. השנה, עקב המגפה, יש לשנות מן המנהג, כי דבר זה שמעלים את כל הציבור לספר תורה בשמחת תורה, אינו מן הדין, ואינו חובה כלל, ומנהג זה לא הובא בשו"ע, ולכן השנה עקב המגפה, מומלץ על כל אחד לוותר על המנהג, וימנע מלעלות לתורה אלא אם כן קראו בשמו.

* ישנה אפשרות להוציא ספר תורה נוסף, וילוו אותו יותר מעשרה אנשים מן הקהל לפינה רחוקה משאר הציבור, ויעמידו שם בעל קורא נוסף, ויקרא בתורה מתחלת פרשת וזאת הברכה, וכשיגיע ל"ולאשר אמר" יחזור על קריאה זו כמה פעמים, לכל אחד מן הקהל, עד "מעונה אלהי קדם". ולאחר שסיימו יחזירו הספר לתיבה, ויעלו חתן מעונה, חתן תורה, וחתן בראשית, שכל אחד יהיה עם מסכה ובמרחק קצת מהספר תורה ואחד מהשני. וכן המפטיר לא יעמוד קרוב לשאר העולים. וכל אחד מיד אחר עלייתו ינקה ידיו באלכוג'ל.

* יש להקפיד לכבד תלמיד חכם שלומד תורה, שיעלה לחתן תורה.

* כך יש לנהוג בהקפות שעושים אחר התפילה, שיקצרו ככל האפשר, יש לדלג את ה"יהי רצון" ושאר הפסוקים המובא במחזורים [מרן זצוק"ל מעולם לא נהג לומר את היהי רצון והפסוקים, מפני טורח ציבור].

* בכל הקפה יגידו "ימין ה' רוממה ימין ה' עושה חיל", "שמע ישראל" "ה' מלך", "אנא ה' הושיעה נא וכו'", יקיפו את התיבה במרחקים אחד מרעהו מרחק של 2 מטר לערך, ועם מסכה, והצבור ישיר שיר אחד בכל הקפה, במשך שלוש ארבע דקות, ושוב יעשו כך בהקפה שנייה עד שבעה הקפות. וכאשר מעבירים ספר תורה מאחד לרעהו, מיד יש לנקות הידים באלכוג'ל, ולהקפיד על כך.

הראשון לציון סיים את מכתבו "בתפילה לבורא עולם שישלח רפואה שלימה לכל החולים, ויעצור המגפה והמשחית מעלינו ומעל כל ישראל, ומעל כל יושבי תבל, ונשמע בשורות טובות ישועות ונחמות, ונכתב ונחתם בספר החיים והשלום, ויקבל תפילותינו ברצון בגאולה השלימה בקרוב אמן".

תגיות:שמחת תורההרב יצחק יוסףנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה