חדשות בריאות

ועדת החוקה אישרה את החוק להגבלת ההפגנות

במהלך הדיון בוועדה, הפגינו מאות בני אדם מחוץ לכנסת במחאה נגד החוק. ארבעה מפגינים נעצרו, אחד מהם בחשד שתקף שוטרת באמצעות מקל

מפגין מעוכב על ידי שוטרים מחוץ לכנסת (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)מפגין מעוכב על ידי שוטרים מחוץ לכנסת (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אא

ועדת החוקה אישרה היום (שלישי) לקריאה שנייה ושלישית את התיקונים ל"חוק הקורונה הגדול", באופן שיאפשר להגביל את ההפגנות במסגרת המאבק בהתפשטות נגיף הקורונה. לפני תחילת הדיון, משכו חברי הכנסת של הליכוד את ההסתייגות שהגישו, לפיה ניתן יהיה למנוע קיום הפגנות גם לאחר תום הסגר, וזאת בשל התנגדות כחול לבן.

התיקונים לחוק עברו בקולותיהם של תשעת חברי הקואליציה בוועדה: יו"ר הוועדה, יעקב אשר (יהדות התורה); טלי פלוסקוב, עמית הלוי ועוזי דיין (הליכוד); איתן גינזבורג, עינב קאבלה, מיכל וונש ותהלה פרידמן (כחול לבן); ומיכאל מלכיאלי (ש"ס). ששת נציגי האופוזיציה התנגדו: יואב סגלוביץ' ומאיר כהן (יש עתיד תל"ם), וליד טאהא ואוסאמה סעדי (הרשימה המשותפת), אלי אבידר (ישראל ביתנו) וניצן הורוביץ (מרצ). הוועדה דחתה ברוב קולות למעלה מ-4,000 הסתייגויות לחוק שהוגשו על ידי האופוזיציה.

במהלך הדיון, הפגינו מאות בני אדם מחוץ לכנסת במחאה על החוק. חלקם התעמת עם פקחי עירייה, שפעלו בליווי שוטרים להורדת שלטים שנתלו במקום. מהמשטרה נמסר, כי הפקחים והשוטרים הותקפו באמצעים שונים ובמקלות: "השוטרים עיכבו לחקירה חשוד שתקף את אחת השוטרות באמצעות מקל, ופצע אותה בפלג גופה התחתון ובידה". שלושה מפגינים נוספים נעצרו בהמשך ועוכבו לחקירה.

החוק ייכנס לתוקפו הלילה בחצות, בכפוף לאישור מליאת הכנסת. במועד זה תיכנס לתוקף הכרזה סטטוטורית על "מצב חירום מיוחד" כפי שמוצע בחוק.

במסגרת התיקונים לחוק, הממשלה תוכל להכריז על "מצב חירום מיוחד בשל נגיף הקורונה" למשך שבוע, אם שוכנעה בהתפשטות רחבה של הנגיף הגורמת לפגיעה חמורה בבריאות הציבור, ובתנאי שתקנות הסגר עומדות בתוקף. הממשלה תוכל להאריך את ההכרזה לתקופות נוספות של שבוע, עד ל-21 ימים. בסמוך להחלטה על ההארכה, ההכרזה תובא לוועדת החוקה, והיא תוכל לבטלה בדיעבד. הממשלה, באישור ועדת החוקה, יכולה להאריך את ההכרזה לתקופות נוספות של שבועיים כל עוד תקנות הסגר בתוקף.

הממשלה נענתה לדרישתו של אשר, לפיה גם ב"מצב חירום מיוחד" שיוכרז בעת סגר לא ניתן יהיה למנוע לחלוטין תפילות, הפגנות או טקס דתי, אך ניתן יהיה לקבוע הגבלות על ההתקהלות בהם, לרבות הגבלה על מספר המשתתפים. בנוסף, ב"מצב חירום מיוחד" ניתן יהיה להגביל את היציאה של אדם להפגנה עד למרחק המותר ליציאה ממקום המגורים, העומד בתקנות הנוכחיות על 1000 מטר.

לבקשת משרד הבריאות, ובהסכמת כל חברי הוועדה, הובהר כי ניתן יהיה לצאת לטיפול רפואי גם אם אינו "טיפול רפואי חיוני". כמו כן, אדם עם מוגבלות השוהה במסגרת חוץ ביתית יוכל לבקר את הוריו או את האפוטרופוס שלו.

יו"ר הוועדה, יעקב אשר, אמר: "עשרות רשויות צהובות הפכו אדומות תוך שבועיים-שלושה, ללא קשר לערבים או חרדים. אכיפה להמונים, למדינה שלמה, היא דבר קשה עד בלתי אפשרי. הסגר בלתי נמנע ואי אפשר לעשות בו החרגות, כי באכיפת המונים לא צריכים חיסון עדר אלא תופעת עדר. כל מי שהיה מורה בכיתה יודע שאי אפשר להגיד לילד אחד כן ולילד שני לא. נעבור את הניתוח הזה מהר ונכון ככל האפשר, ונוכל לומר שידנו לא תשפוך את הדם הזה".

תגיות:הפגנותיעקב אשרנגיף הקורונהסגרועדת החוקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה