הרב יצחק זילברשטיין

האם מותר לפרוס עוגה עם תמונת ההורים עליה?

זוג חגג 30 שנות נישואין ולרגל המאורע רצו ילדיהם להכין לכבודם עוגה כשעליה מודפסת תמונת הוריהם. האם מדובר בכבוד ההורים או שמא בביזוי ההורים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בְנֵי רְאוּבֵן בְּכֹר יִשְׂרָאֵל (במדבר א', כ') "בכר ישראל" חסר ו' כתיב, כי בחללו יצועי אביו נחסרה ממנו בכורה לעניין ליטול פי שנים בארץ וניתנה ליוסף (פענח רזא).

מעשה בילדים שהחליטו לערוך להוריהם מסיבה לרגל הַגִּיעָם לשלושים שנות נישואין. 

הילדים תכננו להכין להורים הפתעה ייחודית - עוגה גדולה, שעל גביה מופיעה תמונה מרהיבה של האבא והאמא היקרים. 

את התמונה מדפיסים באמצעות מדפסת מיוחדת שהדיו שבה עשוי מצבעי מאכל. הצבעים האכילים הללו, יוצרים את התמונה על גבי "דף" מיוחד העשוי מסוכר, ולאחר ההדפסה לוקחים את התמונה ופורסים אותה על גבי העוגה, כך שהיא הופכת להיות לחלק בלתי נפרד מהעוגה, כמו קרם ציפוי.

אלא, שלפתע העירה אחת הבנות: 'כיצד נחתוך את העוגה? הרי חיתוך העוגה, הוא למעשה חיתוך דמותם של אבא ואמא! ומלבד זאת, היעלה על הדעת שנלעס ונאכל את תמונת הורינו?!...'.

באו הילדים ושאלו את הרב יצחק זילברשטיין: האם מותר להכין את העוגה עם תמונת ההורים האכילה? 

 

תשובה:

הרב השיב לילדים: אין שום היתר לחתוך את העוגה עם תמונת ההורים. מדוע? - כי יש בכך זלזול בהם! ולכן יש לוותר על רעיון התמונה על גבי העוגה...

לנוכח פליאתם של האנשים מֵהַפְּסַק, אמר להם הרב: ברצוני לספר לכם מעשה שספרוֹ איש עסקים יהודי: לרגל עסקיי, סיפר האיש, הגעתי למדינת ירדן. כשהתהלכתי לתומי באחד הרחובות הראשיים של רבת עמון, נפל שטר ירדני מידי, והרוח החזקה העיפה אותו למרחק מטרים ספורים. בתנועה ספונטנית רדפתי אחרי השטר, וכשהגעתי אליו הנחתי עליו את רגלי כדי שלא 'יברח' הלאה, והתכופפתי להרימו.

באותו רגע קפץ עלי שוטר ודרש ממני, בפנים חמורי-סבר, את תעודת הזהות שלי. 'מה עשיתי'? - שאלתי אותו בערבית. והוא השיב: 'וכי אינך יודע מה עשית? הרי דָּרַכְתָּ על תמונתו של המלך עבדאלה, המודפסת על גבי השטר...!'.

לא עזרו לי כל ההסברים ש'לא התכוונתי', וש'לא ידעתי כלל על קיומו של החוק בירדן'. השוטר קנס אותי בקנס כספי גבוה מאוד. וכל זאת למה? - מפני שדרכתי על תמונת המלך. עד כאן סיפורו של האיש.

ולענייננו - ידועים דברי רבינו אלעזר אזכרי, בספר חרדים (מצות עשה, א'-כ"ו): "איש אמו ואביו תיראו - מפני צווי ה' ידמה את הוריו בעיניו כמלך ומלכה... כללו של דבר, יתנהג עמהם כמו שהיה מתנהג עם מלך בשר ודם שירא מאוד פן יתיז ראשו". 

ולכן, גם אם הילדים לא מתכוונים כלל לזלזל בהוריהם, מכל מקום, יש להתייחס אליהם כפי שמתייחסים למלכים ונכבדי ארץ, וחיתוך דמות ההורים ואכילתו, הוא ההיפך מציווי מוראם, ויש בכך זילות וחילול כבודם, שהוקש לכבוד הקב"ה (קידושין ל':).

 

הכאת רשע שקלסתר פניו דומה לאביו

כדמות ראיה לדברים, ניתן אולי להביא מדברי חז"ל המובאים בילקוט שמעוני (פר' ויחי רמז קס"ב, ושמואל-ב רמז קס"ג): "בשעה שמת יצחק אבינו, הלכו יעקב ועשו וכל השבטים לקבור אותו, שנאמר 'ויקברו אותו עשו ויעקב בניו', והיו כולם במערה עומדים ובוכים, והשבטים יצאו חוץ למערה כדי שלא יהא יעקב בוכה ומתבזה לפניהם. התחיל עשו נכנס למערה, נסתכל יהודה וראה שנכנס אחרי יעקב, אמר יהודה בליבו, שמא הורג את אבא בפנים... נכנס ומצא את עשו שהוא מבקש להרוג את אביו, מיד עמד יהודה והרגו מאחריו! ולמה לא הרגו מכנגד פניו? מפני שהיה קלסתר פניו של עשו דומה לאביו, לפיכך חלק לאביו כבוד והרגו מאחריו, לפיכך ברכו יעקב בעורף - יָדְךָ בְּעֹרֶף אֹיְבֶיךָ". (ויש ללמוד מזה, שרשע בן צדיק שקלסתר פניו דומה לאביו, שאין לסוטרו או לירוק בפניו. 'עלי תמר' כתובות פ"א).

ונוכל לכאורה ללמוד מדברי המדרש, שפגיעה בדמות קלסתר פניהם של ההורים, נחשבת לפגיעה בהורים עצמם, ולכן גם לא ראוי לחתוך ולאכול את דמות הוריו שעל גבי העוגה.

לסיכום: אין להדפיס על העוגה את תמונת ההורים.

לרכישת הספר "ופריו מתוק" בהידברות שופס.

תגיות:הרב ארז חזניופריו מתוקהרב יצחק זילברשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה