גולשים כותבים

תעיתי כשה אובד – בקש עבדך: המשל שכולנו נזדהה עימו

נתפלל בתחינה לקדוש ברוך הוא: "תעיתי – כשה אובד", ורק אתה רועה ישראל – יכול להשיבני. יכול לחפש, למצוא ולהחזיר אותי אליך, כי אתה, רק אתה יכול למצוא אותי

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לפני יום כיפור הקדוש, כל אחד מחפש איך להתקרב לקב"ה, לקדש ולטהר עצמו במהירות. האדם עושה 'בדק בית' וסולל את הדרך להתקרב ולדבק בה' יתברך, וכאשר האדם מקבל על עצמו 'קבלה' קטנה - אך מעשית, הוא מוכיח שהוא באמת מעונין לשוב לה', והקב"ה מוחל וסולח לו כי "והוא רחום יכפר עוון".

כשהאדם מתחיל לסטות מהדרך הנכונה, הקב"ה מסמן לו לחזור כבר בהתחלה, כל עוד לא התרחק הרבה, והוא עדיין מכיר ורגיל לשמוע את קול ה' שמהדהד באוזנו, והפעם קורא לו: "שובו בנים שובבים" – ואנא מהר - אני מחכה.

משל הרועה, מעביר לאדם מסר חשוב: כבשה אחת מהעדר הרחיקה לכת, והרועה שרואה אותה מתרחקת קורא לה לחזור, והיא - המכירה את קול הרועה - שבה אליו.

אבל, אם הכבשה התרחקה הרבה – היא כבר שוכחת ואינה מכירה את קריאת הרועה מרחוק - ונשארת לבד. לעיתים אנו מרגישים כשה אובד קטן, נבוך ותועה, ושומעים שהקב"ה קורא "עד מתי פתאים תאהבו פתי"? (משלי א, כד). הקב"ה לא מוותר על אף יהודי, וממשיך לקרוא לו: "שובו בנים שובבים – ארפא משובותיהם" (ירמיהו ג, כב).

הקב"ה מבין את האדם שחטא וטעה: "אמת, כי אתה הוא יוצרו - ואתה יודע יצרו" - כל ריחוק נעשה בשובבות נעורים. אומנם האדם חטא, אך, הדרך לתשובה – פתוחה לפניו. כותב ספר המידות: "הנערים בקל להשיב אותם לה' יתברך" – קריאתו של הקב"ה מהדהדת "שובו בנים שובבים" – אל תרחקו.

ונשמת האדם עונה לבוראה: אומנם "תעיתי כשה אובד" אבל, בקשתי לפניך: "בקש עבדך כי מצוותיך לא שכחתי" – תחפש אתה אותי, כל עוד אני זוכר את קולך האוהב, כדי שלא אספיק לשכוח את מצוותיך, עדין אני מכיר את קול קריאתו של אבינו רועינו – מלכנו, אנא - "השיבנו אליך ונשובה, חדש ימינו כקדם".

נתפלל בתחינה לקדוש ברוך הוא: "תעיתי – כשה אובד" ורק אתה רועה ישראל – יכול להשיבני. יכול לחפש, למצוא ולהחזיר אותי אליך, כי אתה - 'ה' רועי לא אחסר'. רק אתה יכול למצוא אותי, אז בבקשה - "בקש עבדך"! אני מתחנן אליך! תחפש אותי! אל תשאיר אותי לטעות! פקח עינייך עלי. החזירני אליך – מהר, כדי שלא ארחק הרבה, בבקשה – תבקשני! אנא – קרא לי! כל עוד אני זוכר את קול קריאתך - ורגיל בה! אני מאוד מפחד לשכוח את קולך - רועה ישראל. קרא לי מהר! תלכוד את מבטי, בכל דרך אפשרית: תרחם עלי - בקשני מהר! מיד שאתה רואה שאני תועה מדרך השכל האלוקית - שנובע מתורתך הקדושה. תדע, שאין זה רצוני האמיתי והפנימי, ואף אם צריך איזה טלטול או בעיטה, דרך ניסיון שתשלח לי, תן לי להרגיש שאתה מלווה אותי גם שם, ועקוב שחזרתי לדרכך הנכונה, אל תשאיר אותי לבד "כי מצוותיך – לא שכחתי" ואיני לא רוצה לשכוח! מבטיח!

אז אנא, אבא יקר, אל תתייאש ממני! כי אתה אמרת: "כי לא ידח ממנו נדח","אהבתי אתכם אמר ה'", "והבא להטהר מסייעין בידו...". גמר חתימה טובה, אמן.

לקראת חגי תשרי הקב"ה שולח סגר בעולם, אך שמתבוננים לעומק רואים שיש כאן דיבור אלוקי. כיצד עלינו לנהוג בימים אלה, ולאן אפשר לפנות כשמתעוררות שאלות בהלכה? הרב זמיר כהן במסר מחזק ומרגיע:

תגיות:יום כיפורחזרה בתשובה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה