חדשות בריאות

מנדלבליט: לא קבעתי שסגירת המשק היא תנאי להגבלת ההפגנות

היועץ המשפטי לממשלה הבהיר, כי במצב הקיים, בו הוטלו הגבלות של ריחוק חברתי בשל תחלואת הקורונה, ניתן להגביל את ההפגנות מול מעון ראש הממשלה ל-2,000 איש. במהלך הסגר המלא, שייכנס לתוקף מחר, תתאפשר הפגנה במרחק של עד 1,000 מטר מהבית ולא יותר מההתקהלות המותרת

מנדלבליט (צילום: פלאש 90)מנדלבליט (צילום: פלאש 90)
אא

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, פרסם הבוקר (חמישי) הודעה, המבהירה את עמדתו ביחס לסוגיית ההפגנות בזמן הסגר הכללי שייכנס לתוקף מחר בשעה 14:00.

בהודעה שנמסרה מלשכתו, נכתב כי "מדינת ישראל מצויה במצב חירום בשל ההתמודדות הקשה עם נגיף הקורונה ומצב התחלואה המחמיר. למצב דברים קשה זה יש גם השלכות משפטיות. בתוך כך, הזכות להפגין היא זכות יסוד במדינת ישראל, המהווה חלק מליבת הערכים הדמוקרטיים של המדינה. בהתאם לפסיקת בג"ץ, הגבלת הזכות אפשרית רק בהתקיים הסתברות של קירבה לוודאי לפגיעה באינטרסים ציבוריים חיוניים".

"החוק המכונה 'חוק הקורונה' קבע מגבלות שונות שניתן להטיל לשם התמודדות עם מגיפת הקורונה, ובצד זאת עיגן מעמד מיוחד למספר נושאים, ובתוך כך לזכות ההפגנה, בשים לב לחשיבות חופש הביטוי של הפרט, בפרט בתקופה שכזו".

"בדיונים שונים נמסר בשלבים קודמים על ידי היועץ המשפטי לממשלה ונציגיו, כי קיימת אפשרות חוקית להגביל את אופן קיום ההפגנות, אך נכון יותר שהגבלות אלה ייקבעו בהתאם לחוות דעתם של דרגי מקצוע לא-פוליטיים בדבר הצורך בהגבלות המבוקשות. הממשלה קיבלה עמדה זו, ובהתאם לכך גובש בסוף השבוע האחרון מתווה לקיום הפגנות בשיתוף משרד הבריאות, משטרת ישראל והייעוץ המשפטי לממשלה". במסגרת מתווה זה גם גובשו בימים האחרונים תקנות, המגבירות את יכולתה של המשטרה לאכוף את כללי הריחוק החברתי והמסכות באמצעות קנסות.

"אתמול, לאור החמרה בתחלואה והסכנות הגלומות בכך, החלה בהנחיית הדרג המדיני בחינת אפשרות הטלתו של סגר כללי, על בסיס איזון בין הצורך להיאבק בתחלואה הגואה אל מול הפגיעה המשקית הצפויה. היועץ המשפטי לממשלה הבהיר כי במצב שכזה, אכן ניתן לאפשר גם הגבלה משמעותית ביותר של הזכות להפגין, אך לשם כך יש צורך בתיקון חקיקה".

בלשכת היועץ הדגישו, כי הוא "לא קבע בשום שלב שסגירת המשק היא 'תנאי' לכך שניתן יהיה מבחינה משפטית להגביל את ההפגנות. היועמ"ש עמד על כך, שבמצב בו היקף התחלואה כה גדול עד כי יש צורך בסגר כללי, יהיה זה מוצדק משפטית להגביל משמעותית גם הפגנות, תפילות או כל פעילות אחרת שקשורה בהתקהלות. וזאת, על אף המעמד שהוקנה כאמור לזכות להפגין בפסיקה ובחוק הקורונה כאמור".

בשורה התחתונה, הובהר כי נקבעו שתי מדרגות המשקפות את האיזון החוקתי, ואשר נובעות ממצב התחלואה המחמיר ומהערכות גורמי המקצוע: במצב הנוכחי, בו הוטלו הגבלות כלליות של ריחוק חברתי הנובעות ממצב החירום, החוק הקיים מסמיך את הממשלה לקבוע את אופן קיומן של הפגנות, אבל לא למנוע אותן: "לפי בדיקה מבצעית-מקצועית שנערכה על ידי המשטרה, במצב דברים זה, בתא השטח הסמוך למעון ראש הממשלה בבלפור, יוכלו להיכנס, תוך שמירה על כללי הריחוק החברתי המתחייבים, עד 2,000 מפגינים".

המדרגה השנייה נוגעת למצב של הטלת הגבלות מחמירות בכלל המדינה הנובעות מ"מצב חירום מיוחד" – מצב שיהיה אפשרי בעקבות החקיקה החדשה שאושרה הלילה בממשלה, על דעת היועץ: במצב זה "יתאפשר להפגין רק בהתאם למגבלות היציאה שחלות על כלל האוכלוסיה. כלומר, במרחק של עד 1,000 מטר מהבית ולא יותר מההתקהלות המותרת – כיום ב'קפסולה' של עד 20 איש".

תגיות:אביחי מנדלבליטסגרהפגנותנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה