חדשות בארץ

מבקר המדינה: לא אפתח בבדיקה פרטנית של הטענות נגד רשויות אכיפות החוק

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן הודיע על החלטתו שלא לפתוח בבדיקה פרטנית לבירור הטענות בנוגע להתנהלות מח"ש, המשטרה והפרקליטות בפרשת אום אל-חיראן: "הנושא ייבחן באופן סדור, מנקודת מבט רחבה ומערכתית, בתוכנית העבודה של שנת 2021"

אנגלמן (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)אנגלמן (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
אא

מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, הודיע היום (שלישי) כי לא יפתח בבדיקה פרטנית לבירור הטענות בנוגע להתנהלות מח"ש, משטרת ישראל והפרקליטות בפרשת אום אל-חיראן.

במכתב ששיגר לשרי המשפטים וביטחון הפנים, ליועץ המשפטי לממשלה ולמ"מ מפכ"ל המשטרה, עדכן אנגלמן כי לאחר שנועץ עם גורמי המקצוע במשרדו החליט כי "הנושא ייבחן באופן סדור, מנקודת מבט רחבה ומערכתית, בתוכנית העבודה של שנת 2021".

אנגלמן ציין במכתבו ביקורות שנערכו במשרדו בעניין מערכת אכיפת החוק, לרבות ביקורת מעקב בעניין הטיפול בעבירות שוטרים, בהמשך לדוח שפורסם בשנת 2017.

לדברי המבקר במכתבו, "לאחר שבחנתי את הדברים לעומקם ושקלתי היבטים שונים של הנושא, לרבות האתגרים שבפניהם ניצבת מערכת אכיפת החוק, ובשים לב לחוק נציבות תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות על פיו תפקיד ביקורת המדינה על מייצגי המדינה בערכאות הינו במיקוד על ביקורת מערכתית ולא פרטנית, החלטתי לא לקיים בירור פרטני אלא לכלול במסגרת תוכנית העבודה של משרדי לשנת העבודה הבאה ביקורת מעקב מערכתית בנושא הטיפול המערכתי בעבירות שוטרים".

עוד הוסיף המבקר, כי "הנני סבור, ובטוחני כי אמצא לכך הסכמה בקרבכם, כי בכל מערכת ציבורית, קיים צורך והכרח מתמיד לבדוק, לזהות ליקויים ולתקנם, שכן העשייה אינה מתקיימת ללא ביצוע שגיאות במעלה הדרך. הדבר תקף לגבי כלל משרתי הציבור בישראל, וכמובן אף לגבי המערכות בראשן אתם עומדים, אשר אמונות על חקר האמת ועשיית הצדק במדינתנו. עלינו לקיים בקרות ובדיקות לצורך זיהוי הפגמים, תוך חתירה מתמדת לשיפורם, על מנת שנוכל לטייב את פעילותינו, ובלבד שהדבר נעשה בשקיפות, ביסודיות, בשיח מכבד ובשים לב לאתגרים ולמכלול הנסיבות הרלוונטיות באותה העת".

המבקר עדכן, בנוסף, כי קיים שיחה עם נציב תלונות הציבור על מייצגי המדינה בערכאות, השופט (בדימוס) דוד רוזן, בה מסר לו את החלטתו לקיים ביקורת מערכתית. לדבריו, סוכם כי נושאים פרטניים ייבחנו על ידי הנציב רוזן, בהתאם לשיקול דעתו ולסמכותו כמוגדר בחוק.

החלטתו של אנגלמן בנושא התקבלה בהמשך לפנייה שנשלחה למשרדו בשבוע שעבר, ובה שורת טענות כלפי המחלקה לחקירת שוטרים (מח"ש), פרקליטות המדינה ומשטרת ישראל. כזכור, העיתונאי עמית סגל חשף בחדשות 12, כי פרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן, מנע ב-2017 נקיטת צעדים נגד מפכ"ל המשטרה דאז, רוני אלשיך, לאחר שזה הדליף לתקשורת כי האזרח הבדואי יעקוב אבו אל-קיעאן, שנורה למוות על ידי שוטרים באום אל-חיראן, היה מחבל. זאת בניגוד לעמדה שעלתה מחקירת מח"ש, לפיה הוא היה אזרח חף מפשע שפגע בשוטרים בשוגג.

בתשובה לדרישת ראש מח"ש דאז, אורי כרמל, כתב ניצן כי הוא "מתלבט". מהמייל שלו עלה, לכאורה, כי הוא סבור שפעולה נגד אלשיך תספק תחמושת נוספת לראש הממשלה בנימין נתניהו במאבקו הציבורי נגד המשטרה. הוא ציין כי התנהגותו של אלשיך "בלתי נסבלת", אולם הוסיף: "אם מתרוממים מעל האירוע ומסתכלים על כלל מערכת יחסי הפרקליטות-משטרה, להסלים כעת את המריבה רק יעשה טוב למי שרוצה ברעת מערכת אכיפת החוק, ודי לחכימא. המפכ"ל אכן פעל פה באופן שערורייתי, אך יש אינטרסים של המדינה שצריך לשקול".

בתגובה לחשיפה, תקף נתניהו את המשטרה והפרקליטת: "שאלתי שלוש פעמים את המשטרה וקיבלתי דיווח מלשכת המפכ"ל, שזה היה דריסה של אירוע טרור", אמר במסיבת עיתונאים. "אני רוצה קודם כל בשמי להביע התנצלות בפני משפחת אבו אל-קיעאן. אמרו שהוא מחבל, אתמול התברר שהוא לא מחבל. אתמול התברר שבכירי הפרקליטות והמשטרה הפכו אותו למחבל, כדי להגן על עצמם ורק כדי לפגוע בי". 

"אמרתי באותה עת, שיש כשלים קשים מאוד בעבודת המשטרה. הם אמרו: חלילה שהתקשורת תחשוף את הכשלים הללו, כי אז ניתן גיבוי לטענות של נתניהו. אבל זה הרבה יותר גרוע, כי מח"ש רצו לחקור את האירוע, ופרקליט המדינה שי ניצן סירב, קבר את זה. הוא אומר עיקרון ישן-חדש – 'לא נתניהו לא חוקרים', ועכשיו אומרים 'אם זה עוזר לנתניהו – קוברים'. פרקליט המדינה אומר באימייל שלו שהם קוברים חקירות, מעוותים את הצדק והאמת מסיבות פוליטיות, לפי מה שנוח להם".

"זה מחדל יום הכיפורים של הפרקליטות והמשטרה", הצהיר נתניהו. "זו לא הייתה חקירה. זו קנוניה פוליטית מושחתת להפיל ראש ממשלה. זה תיק 10000. למה הם קברו את החקירות? הם אומרים את זה. הם הפעילו סמכות שלטונית בדרך עבריינית כדי למנוע סיקור שלילי וכדי לקבל סיקור חיובי. לשיטתם זה שוחד. אני אומר לכם, אזרחי ישראל: אם זה מה שעשו לי, ואם זה מה שעשו למשפחת אבו אל-קיעאן – מה הם עושים יום יום לאזרחי ישראל?"

תגיות:מתניהו אנגלמןאום אל-חיראן

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה