ראש השנה

מהי הדרך לזכות לרחמי ה' בראש השנה? לא מה שחשבתם

מתי התגלו י"ג מידות של רחמים, כיצד מקיימים את מצוות "והלכת בדרכיו", ומה נדרש מאיתנו כדי שנזכה לרחמים בראש השנה?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

האר"י הקדוש גילה את סוד כוונת "אלול" - גילוי י"ג מידות של רחמים, שמתעוררים מראש חודש אלול עד יום כיפור.

ימים שמאיר בהם "אור אלוקי" ששופע רחמים רבים - על כל אדם מישראל, ולכן, בימים אלו קל יותר לאדם לבדוק האם ה'וויז' שלו מכוון ליעד הנכון, להתקרב לה' וללכת בדרכיו, ואם האדם מגלה שהוא לא בכיוון הנכון - זה הזמן להתכוונן מחדש.

כל אדם נידון בראש השנה "באשר הוא שם", לפני רצונו האמיתי ברגעי המשפט בראש השנה, בלי קשר למעשיו השנה. הרצונות החדשים לשנה החדשה מוכיחים שהרצון שלו רציני, וכאשר האדם מקבל על עצמו קבלה קטנה, הוא הופכת לבעל תשובה, ו"במקום שבעלי תשובה עומדים, אין צדיקים גדולים יכולים לעמוד".

 

מתי הקב"ה גילה את י"ג מידות של רחמים?

לאחר חטא העגל משה רבינו עלה למרום, והקב"ה לימד אותו את י"ג המידות של הרחמים, כמו שכתוב: "ויעבור ה' על פניו ויקרא" (גמ' ר"ה י"ז), "אמר רבי יוחנן, אלמלא מקרא כתוב, אי אפשר לאומרו, מלמד שנתעטף הקב"ה כשליח ציבור, והראה לו למשה סדר התפילה, ואמר לו: כל זמן שישראל עושים לפניי כסדר הזה, אני מוחל!".

גילוי י"ג מידות של רחמים היה אחרי חטא העגל, והם נועדו לנקות את האדם שמתחרט על מעשיו ושב בתשובה, ומתכפר לו בתנאי שהוא עושה "כסדר הזה".

איך האדם ידע מה הכוונה: "יעשו בפני כסדר הזה?" כתוב: "אחרי ה' אלקיכם תלכו", ושואלים, וכי אפשר לאדם ללכת אחרי השכינה? הלא כבר נאמר: "כי ה' אלקיך אש אוכלה הוא?" אלא הכוונה ללכת אחר מידותיו של הקב"ה, וחז"ל מסבירים שיש מפת דרכים, כמו ה'וויז' של ימינו, שמדריך את האדם מהי הדרך שתוביל את האדם אל היעד.

יש דיעה שאומרת, שכאשר האדם אומר בתפילה את י"ג המידות של רחמים, הם מאירות ומתעוררות עליו, אבל, לרוב הדעות, האדם שצריך 'לעשות'.

"יעשו לפניי כסדר הזה" משמע: צריך לעשות! הכוונה עשיה - בפועל! ולא רק אמירה.

מעשי האדם הם - שמעוררים את י"ג מידות של רחמי ה' על האדם!

 

"והלכת בדרכיו" – כיצד הולכים בדרך ה'?

האדם צריך לקיים את מצוות: "והלכת בדרכיו" (דברים כ"ח, ט') לנהוג עפ"י מידותיו, על זה כותב הרמב"ם: "היא שציוונו להידמות בו יתברך כפי היכולת, והוא שאמרו: 'והלכת בדרכיו"'.

לא נדרש מהאדם לעשות מה שהוא לא מסוגל, אלא רק כפי יכולתו. האדם צריך להשתדל 'כפי היכולת', כפי שממשיך הרמב"ם: "שרצה לומר, ההידמות בפעולותיו הטובות, והמידות הנכבדות, שיתואר בהם האל"(ספר המצוות, מצוות עשה, ח').

ומכאן המסקנה שהליכה בדרכי ה' היא: להדמות אליו במידותיו הנעלות ובפעולותיו הטובות – וזהו הדרך לזכות לרחמי ה' בראש השנה.

מהם מידותיו של הקב"ה? "מה הוא רחום – אף אתה רחום" וכו', כאשר האדם נוהג במידות אלו, רחמי ה' מתגלים עליו - ומתכפרים פשעיו. "והלכת בדרכיו" – היא הדרך היחידה לדבוק בה' יתברך, כותב "כד הקמח" (אמונה): "כל המכווין את פעולותיו אל האמת, הוא המתקרב אל בוראו יתברך, שהוא אחד אמת", רק כשהאדם דבק בדרך האמת כמו ה' יתברך ש'חותמו אמת', לא יכול האדם להתקרב לה' יתברך וללכת בדרכיו.

 

מה הרווח כש'וויז' מכוון?

בימי אלול האחרונים שאנו מחפשים כיצד לזכות לרחמי ה' בראש השנה "נחפשה דרכינו ונחקורה". האדם חוקר אם ה"ווייז" מכוון נכון – "והלכת בדרכיו".

הרווח הראשוני של האדם שמתנהג עם חברו במידת החסד והרחמים, שהוא מצליח לתקן את מידותיו ולזכך את ליבו, וכך הוא גורם ל'יחוד' קודשא בריך הוא ושכינתא. כל אדם נולד עם טבעים ומידות טובות, איך ישנם מידות שקשה לאדם לתקן, ואם האדם מעורר את הרחמנות שמצויה בליבו, ונוהג בדרך של פשרה עם חברו "לפנים משורת הדין", הוא משוך על עצמו את י"ג המידות של רחמים, ויכופר לו "וסר עוונו", והזדונות יהפכו לו לזכויות.

יהי רצון שנזכה לנהוג במידת החסד והרחמים, והיא תלמד זכות לפני בורא עולם, ונזכה 'כולנו כאחד' לשנה טובה ומבורכת בגשמיות וברוחניות, אמן!

הרב זמיר כהן: מה עושים כשמרגישים שקשה להתפלל?  

תגיות:ראש השנהרחמים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה