מצוות

מצוות כיסוי ראש לאישה: גלו הכול על הכתר הנשי

מהיכן נלמד חיובן של נשים בכיסוי ראש, מהי ההשפעה הרוחנית שיוצרת אישה בשמירתה על צניעותה, והאם אישה העוטה כיסוי ראש מאבדת את יופייה? על חשיבותה של מצוות כיסוי ראש לאישה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בזמן בית המקדש, אישה נשואה אשר הייתה חשודה בעיני בעלה על שהתייחדה עם גבר זר, היה בעלה מביאה לבית המקדש. שם הייתה מביאה היא את קורבנה, והכהן היה פורע את שערה, כדי לגנותה, שכן גילוי שיער ראשה של האישה הנשואה היה לבושה ולביזוי גדול עבורה. כמו כן, היה עליה לשתות מים מרים שנמחה לתוכם שם ה' הנכתב על גבי קלף. אם חטאה – לא תיוותר בחיים, ואם טהורה היא – מתברכת בפרי בטן.

בתורה נכתב: "וְהֶעֱמִיד הַכֹּהֵן אֶת הָאִשָּׁה לִפְנֵי ה' וּפָרַע אֶת רֹאשׁ הָאִשָּׁה" (במדבר פרק ה', פס' ח'), ורש"י מסביר על הפסוק: "מכאן לבנות ישראל שגילוי הראש גנאי להן".
כלומר, מפרשת אישה סוטה המוזכרת לעיל נלמד החיוב על נשות ישראל ללכת בכיסוי ראש.
בתורה שבעל-פה מובא גם כן כי אישה המחויבת בכיסוי ראש והולכת פרועת ראש, עוברת היא על דת יהודית, שהיא דרכי הצניעות בהן נהגו בנות ישראל (מסכת כתובות, דף עב, עמ' א).

"אישה נשואה חייבת על פי הדין לכסות את ראשה, ואין לה לצאת לרשות הרבים כששערה מגולה. ועל פי הדין מותר לאישה נשואה לילך בביתה בגילוי ראש (כשאין שם אנשים זרים), אבל ראוי מאד לנהוג שלא לילך גם בבית בגילוי ראש ]אוצר דינים מהדו"ק עמוד שנט]" (מתוך ילקוט יוסף).

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)

מובא בגמרא על קמחית, שזכתה שכל שבעת בניה שימשו בכהונה גדולה. שאלו אותה חכמים בזכות מה זכתה לכך, והיא השיבה כי זכתה לכך בזכות צניעותה היתירה, שקורות ביתה לא ראו את שערותיה (מסכת יומא, דף מז, עמ' א).

מובא בזוהר כי כאשר צניעות האישה אינה נשמרת כראוי, מביא הדבר לידי עניות הבית, הבנים לא יהיו חשובים בדורם ורוח טומאה תשרה בביתה (הזוהר חלק ג', דף קכ"ה/א').

נאמר בתהילים: "אֶשְׁתְּךָ כְּגֶפֶן פֹּרִיָּה בְּיַרְכְּתֵי בֵיתֶךָ בָּנֶיךָ כִּשְׁתִלֵי זֵיתִים סָבִיב לְשֻׁלְחָנֶךָ" (פרק קכ"ח). מסביר המלבי"ם כי כפי שהגפן נטועה בירכתי הבית, אך ענפיה גבוהים עד גג הבית ומשם הם סוככים על כלל הבית, כך גם אישה צנועה מתדמה לגפן ששורשיו מוצנעים בבית, ומהווה היא שמירה וסככה על בני הבית.
ממשיך המלבי"ם ומסביר כי ע"י שמירת צניעותה של האישה - תזכה היא לבנים המאירים בתורה ובעלי מעשים טובים.
והנה לשון המלב"ים על פס' זה: "'אשתך' תדמה 'כגפן פוריה' כן תוליד בנים, וגם תדמה כגפן הנטוע 'בירכתי ביתך', שהגם שעומד בירכתי הבית, יגביה ענפיו ודליותיו עד גג הבית וסוכך משם על הבית בכלל, כן היא צנועה שוכנת באהל בירכתי הבית ובכל זאת שומרת וסוככת על הבית בכללו.
'בניך' הם דומים' כשתילי זתים 'שאין מקבלים הרכבה, ונותנים שמן למאור, כן יהיו זרע אמת מאירים באור הדעת ויושבים 'סביב לשלחנך'".

נשים רבות מאמינות כי עטיית כיסוי ראש תביא לאובדן יופיין, אך למעשה, אישה נשואה העוטה כיסוי ראש לא מאבדת כלל את יופייה, אלא שומרת היא אותו עבור בעלה. יופייה אף מתעצם בעיני בעלה פי כמה וכמה, כשיודע הוא שאשתו שומרת את נשיותיה עבורו בלבד, ואין היא רוצה למצוא חן בעיני גברים אחרים.
שיער הוא אכן עיקר משיכתה של האישה, ובכך שאישה נשואה מסתירה אותו, היא למעשה מקדישה את יופייה לבעלה בלבד ולא לגברים זרים, שכן נדרש מאישה להתקשט ולהתייפות עבור בעלה בלבד, כפי המובא במדרש: "לא נתנו תכשיטין לאשה אלא שתהא מתקשטת בהן לתוך ביתה" (מדרש תנחומא, וישלח, סימן ה').

כאשר אישה עוטה על עצמה כיסוי ראש היא למעשה עונדת על עצמה מכובדות ורוממות הקורנת ממנה.
התחזקות בכיסוי ראש הינה צעד לא קל לרבות, אך דווקא צעד מעין זה מעיד על עוצמה פנימית הקיימת בנפש האישה, שמחליטה לחיות ע"פ האידאולוגיה והערכים בהם היא מאמינה.
וכן, כפי שאמרו חז"ל: "לפום צערא אגרא". כלומר, לפי גודל הצער והטורח בהתגברות למען קיום מצווה – כך גודל השכר הרוחני.

קשה לך לקבל על עצמך כיסוי ראש? צפי ב- 2 דקות עוצמתיות של הרב יגאל כהן:

 

מה מנחה אותך בחיים - רצון ה' או מה אחרים חושבים? צפי בקטע קצר של הרב זמיר כהן:


צפו כאן בשיעורו של הרב יצחק פנגר בנושא כיסוי הראש לאישה:
 
 

"זהו, עשיתי את זה": שיתופה האישי של צעירה שלקחה על עצמה כיסוי ראש

היכנסי למדור קשירת מטפחות ותיהני ממדריך מצולם למגוון קשירות מקסימות.

תגיות:מצוותכיסוי ראשצניעות האישה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה