חדשות בריאות

התנועה תוגבל, התפילות יתנהלו במתווה מיוחד: המדריך המלא לסגר השני

מתי יתחיל הסגר עליו החליטה הממשלה, וכמה זמן יימשך? מהן ההגבלות שיוטלו על הציבור במהלך התקופה? כיצד יתנהלו התפילות בחגים? והאם התחבורה הציבורית תפעל כסדרה? כל התשובות – בכתבה שלפניכם

(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)(צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
אא

שרי הממשלה אישרו אמש (ראשון), כי סגר מלא יוטל ברחבי המדינה החל מיום שישי, ערב ראש השנה, בשעה 14:00. בכתבה שלפניכם ננסה לעשות סדר בפרטים השונים של סגר הקורונה השני.

 

מתי הסגר יתחיל, וכמה זמן יימשך?

החלטת הממשלה קובעת, כי הסגר יתחיל ביום שישי הקרוב בשעה 14:00 ויימשך כשלושה שבועות, עד ה-11 באוקטובר. עם זאת, סיום הסגר כפוף להערכת מצב התחלואה ולאישור הממשלה בתום שבועיים מיום תחילתו. ראש הממשלה בנימין נתניהו ציין אמש, בהצהרה שמסר לציבור, כי קיימת אפשרות שהסגר יימשך מעבר למתוכנן.

 

מהן ההגבלות במהלך תקופת הסגר?

במהלך הסגר, תוטל מגבלת תנועה על האזרחים, כך שהיציאה מהבתים תתאפשר למרחק של עד 500 מטרים בלבד. זאת למעט יציאה לצרכים חיוניים, שיפורטו בתקנות שיפורסמו בהמשך.

ההתקהלויות יוגבלו על פי הצבע "האדום" במודל "הרמזור" – עד 10 איש בחלל סגור, עד 20 בשטח פתוח.

החלטת הממשלה כוללת את סגירתה של מערכת החינוך במהלך תקופת הסגר, למעט המסגרות של חינוך מיוחד, פנימיות וחריגים נוספים כמפורט בחוק סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה (תתאפשר למידה מרחוק ככל האפשר).

עוד הוחלט, כי ייסגרו כלל העסקים לקבלת קהל בתחומי המסחר, התרבות, בילוי ופנאי ותיירות פנים, כולל בריכות שחייה, חדרי כושר ומסעדות. עם זאת, עסקים, לרבות מסעדות, יורשו להפעיל שירות משלוחים.

עסקים המשתייכים לקטגוריות הבאות יוכלו להמשיך לפעול: שירותים חיוניים, מקום למכירת מזון, בית מרקחת, מכון אופטיקה או חנות שעיקר עיסוקה מכירת מוצרי היגיינה, חנות למוצרים חיוניים לתחזוקת הבית, מוצרי תקשורת, שירותי תקשורת ואביזרים רפואיים.

המגזר הציבורי ימשיך לפעול, אולם במתכונת מצומצמת. במגזר הפרטי תימשך העבודה, אולם ללא קבלת קהל. על פי הודעת משרד ראש הממשלה ומשרד הבריאות, "עסקים ללא קבלת קהל ועסקים המספקים שירותים חיוניים יוכלו להמשיך לפעול על פי המתווה שיציג שר האוצר. בתיאום עם שר הבריאות, מנכ"ל משרד רה"מ ומנכ"ל משרד רה"מ החליפי (לעניין עבודת משרדי הממשלה – גם עם נציב שירות המדינה; לעניין רשויות מקומיות – גם עם שר הפנים), שר האוצר יביא לאישור קבינט הקורונה תקנות לעניין הגבלה וצמצום השהייה במקומות העבודה (במגזר הציבורי והפרטי)".

 

האם התחבורה הציבורית ונתב"ג יפעלו?

החלטת הממשלה קובעת, כי "פעילות התחבורה הציבורית תצומצם ותותאם להיקף הפעילות במשק לפי אותו שלב. המפקח על התעבורה ייתן הוראה לעניין מתכונת הפעילות להפעלת התחבורה הציבורית".

בכל הנוגע לתעופה, מסתמן כי הפעילות בנתב"ג תוחרג מהסגר. צוות בראשות שר הבריאות או נציגו, ובהשתתפות נציגי שרת התחבורה, שר הפנים ושר החוץ וראש המטה לביטחון לאומי או נציגו, יגישו את המלצתם בנושא עד הערב.

 

כיצד יתנהלו התפילות בחגים?

בהחלטה על הסגר נקבע, כי בחגים יתאפשרו תפילות במרחב הציבורי בהתאם ל"מתווה תפילות מיוחד":

* בשטח פתוח – ניתן יהיה להתפלל בקפסולות של עד 20 איש.

* במבנה סגורבאזורים אדומים, תותר תפילה בקבוצות של עד 10 אנשים. על פי הנוסחה שנקבעה, "מספר הקבוצות המותר בשטח סגור יהיה כנגזרת של מספר הכניסות למבנה. שתי הכניסות הראשונות כפול 3, וכל כניסה נוספת כפול 2, ובתנאי שנשמר יחס של אדם אחד לכל 4 מ"ר משטח המקום".

לדוגמה: בבית כנסת באזור אדום שגודלו 250 מ"ר ויש לו שתי כניסות – מותר יהיה להתפלל ב-6 קפסולות של עשרה אנשים – כלומר סך הכל 60 אנשים במבנה, תוך שמירה על 4 מ"ר לפחות בין אדם לאדם. במבנה שגודלו 500 מ"ר, עם חמש כניסות – תותר התפילה ב-12 קפסולות של עשרה אנשים. במבנה של 70 מ"ר עם כניסה אחת, תותר התפילה בקפסולה אחת של עשרה אנשים בלבד, בשל מגבלת המקום.

באזורים שאינם אדומים, תותר התפילה בקבוצות של עד 25 אנשים: "מספר הקבוצות המותר בשטח סגור אחד יהיה כמכפלה ב-2 של מספר הכניסות למבנה, ובתנאי שנשמר יחס של אדם אחד לכל 4 מ"ר משטח המקום".

לדוגמה: בבית כנסת באזור צהוב שגודלו 400 מ"ר ויש לו שתי דלתות כניסה – ניתן יהיה להתכנס במסגרת של עד 4 קפסולות של 25 איש, סך הכל מאה אנשים, תוך שמירה על מרווח של 4 מ"ר בין אדם לאדם.

 

ומה יקרה לאחר הסגר?

בניגוד לתוכנית המקורית שאושרה בקבינט הקורונה, שכללה שלושה שלבים, המתווה שאושר כולל שני שלבים בלבד. בתום הסגר – כאמור לאחר כשלושה שבועות, וייתכן אף יותר, בכפוף לתמונת מצב התחלואה ולפי החלטת הממשלה – תחזור ישראל להתנהל על פי מודל "הרמזור" שגובש על ידי ממונה הקורונה, פרופ' רוני גמזו. כזכור, מודל זה מבחין בין רשויות "אדומות", "כתומות", "צהובות" ו"ירוקות", לפי רמת התחלואה בהן, ובהתאם לסיווג זה מגדיר את ההגבלות המוטלות עליהן.

תגיות:נגיף הקורונהסגר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה