בריאות ותזונה

החורף מתקרב: איך אפשר להבדיל בין שפעת לקורונה?

התסמינים דומים, אבל הסדר שונה: ביולוגים עורכים סדר בתסמיני הקורונה, על מנת להקל על הזיהוי שלה, במיוחד בהשוואה למחלות חורף נפוצות אחרות

  • י"ט אלול התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

תסמיני הקורונה רבים מאד, ולאורך החודשים האחרונים נוספו לרשימת התסמינים הנפוצים עוד ועוד תסמינים. כעת, חוקרים מאוניברסיטת דרום קליפורניה ערכו סדר בתסמינים הללו, וזיהו את הסדר שבו סביר שאדם שנדבק בנגיף יחוש בתסמינים. המטרה של המחקר – לסייע לרופאים לזהות את חולי הקורונה בשלב מוקדם יותר, על מנת להעניק את הטיפול המתאים. בנוסף, הזיהוי הזה חשוב במיוחד עם החורף המתקרב, כיוון שעם החורף מגיעות גם מחלות החורף, כמו שפעת וכדומה, ויש צורך בדרך יעילה לזהות, לפחות באופן ראשוני, את ההבדל בין קורונה לבין מחלות אחרות.

המחקר התמקד בתסמינים שאפשר לזהות אותם בקלות, ושניתן להבחין בהם באופן אובייקטיבי – בניגוד לתסמינים נוירולוגיים, או לתסמינים כמו אובדן טעם וריח, שקשה יותר לזהות באופן אובייקטיבי. על פי המחקר, הסדר האופייני של תסמיני הקורונה הבולטים הוא חום תחילה, לאחריו התפתחות של שיעול, בהמשך בחילות ו/או הקאות, ולבסוף גם שלשולים. הסדר הזה, כמובן, הוא רק הסדר הסביר ביותר, ואצל חולים מסוימים הסדר עלול להשתנות – אולם ההיכרות עם הסדר הנפוץ עשויה להקל על זיהוי המחלה. הסדר הכי פחות סביר של תסמיני קורונה הוא הסדר ההפוך לחלוטין מהסדר שנכתב – שלשול, בחילות והקאות, שיעול ולבסוף חום.

פרופסור פיטר קון הוציא הודעה לציבור בעקבות המחקר הזה, ובו הצהיר כי המודעות לסדר הזה חשוב במיוחד כאשר ישנם מחזורים חופפים של מחלות אחרות, כמו שפעת, שהתסמינים שלהם תואמים לזיהומים של קורונה.

כאמור, הסדר הזה אינו חד משמעי, אך כיוון שהוא הנפוץ ביותר, הצוות מאוניברסיטת קליפורניה, שערך את המחקר, תומך מאד ברעיון של מדידת חום בכניסה למבני ציבור, כאמצעי מניעה יעיל להדבקה. עד שיימצאו חיסון או תרופה לקורונה, הצוות מקווה כי באמצעות מודעות לסדר התסמינים ניתן יהיה להציל חיים של אנשים באמצעות גילוי מוקדם של ההדבקה.

במקביל, הם טוענים שהדיוק המחקרי יכול היה להיות גבוה יותר, לו היו הרופאים מקפידים לתעד את התסמינים של המטופלים באופן כרונולוגי – דבר שמשום מה לא מתבצע באופן סדיר. לו היה רישום מדויק כזה, היה קל יותר לאסוף נתונים מדויקים ולהגיע למסקנות מדויקות יותר. כך או כך, סדר התסמינים הזה אכן נראה כנפוץ ביותר, וכדאי להשתמש בו על מנת לזהות הדבקה בקורונה.

תגיות:בריאותשפעת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה