הרב יאשיהו פינטו

מגדלור של תורה ותשובה בפריז

בימים אלו נערכים בקהילת "שובה ישראל בפריז, להגעתו של הגאון רבי מרדכי עמאר שליט"א, לכהן כרב הקהילה * התפתחות רוחנית מרשימה בקהילה היהודית בשכונת לה-וולואה שבפאתי פריז

  • י' אלול התש"פ
רבי מרדכי עמאררבי מרדכי עמאר
אא

בשנים האחרונות, התרכזו רבבות יהודים, מתושבי פריז, בזליגה איטית מהרבעים השש  עשרה והשבע עשרה, לשכונת היוקרה "לה – וולואה" שכונה בפרברי פריז, המכילה בתוכה מרכזי עסקים ומסחר גדולים, ומהווה ריכוז לאלפי משפחות יהודיות צעירות, שהגיעו לגור במקום.

השכונה המתפתחת מבחינת חיי הקהילה, נוסד לפני שנתים בית המדרש "שובה ישראל" בראשותו של ראב"ד מרוקו רבי יאשיהו פינטו, כאשר בית המדרש ברחוב "אריסטיד – בריאן" שבשכונה היוקרתית, מהווה פנינה רוחנית ומרכז לשיעורי תורה ותפילות, המרכז סביבו מתפללים רבים.

מאז חנוכת בית המדרש, ביקשו המתפללים להביא לשכונה רב בעל שיעור קומה, שיהווה נכס רוחני לקהילה המקומית, כאשר בברכתו ובהמלצתו של האדמו"ר רבי יאשיהו פינטו, ולשמחת תושביה היהודיים של השכונה, יגיע השבוע לכהן כרב המקום, הגאון רבי מרדכי עמאר שליט"א.

הגאון רבי מרדכי עמאר, מוכר שנים רבות בין יהודיה החרדים של צרפת, בהיותו מגידוליה של  ישיבת אקס-לה-בה, בראשות הגאון הצדיק רבי חיים יצחק חייקין, מתלמידי מרנא החפץ חיים, שהקים עולה של תורה בצרפת, הרב חייקין שנולד בקוסובה, למד אצל החפץ חיים והיה בקשר קרוב עם רבי אלחנן זצוק"ל, רבים מתלמידיו משמשים עד היום כרבנים ראשי ישיבות וראשי כוללים בארץ ובעולם, ומהבולטים שבהם הוא הגאון רבי מרדכי עמאר, שנודע באישיותו היחודית, המשלבת את עולם ההלכה, המוסר, ומורשת יהדות מרוקו, וכמי ששימש במשך שנים רבות כרבה של העיר מילוז, עיר ששימשה במשך שנים כאחת התחנות החשובות באירופה, בלב מחוז אלזס הצרפתי.

העיר מילוז, נמצאת בטבורה של אירופה, בין נהר הריין , הרי הווז והרי היורה מדרום. ועל גדת נהר האיל ונהר דולר, רק 30 ק"מ מהגבול המשולש צרפת-גרמניה-שווייץ, 14 ק"מ בלבד מהאיזור הגרמניה מוכר בשם 'היער השחור', ממש במרכז המחומש הדמיוני המצוייר על מפת אירופה בין חמשת הערים המרכזיות  לונדון, פריז, מילאנו, מינכן והמבורג.

כאשר התחוללה המהפכה של נפוליאון הותר ליהודים להגיע לעיר, כאשר רק בשנת תקפ"א, הוקם בית הכנסת הראשון בעיר, במבנה זמני, שהלך והתרחב עם השנים, בימי השואה האיומה ברחו רוב יהודי העיר לשוייץ הסמוכה והניטרלית, הנאים הארורים השתמשו בבית הכנסת לצרכיהם וכך הוא נותר שלם, העיר עצמה מוכרת בהסטוריה כמקום הולדתו של אלפרד דרייפוס, היהודי ממשפט דרייפוס המפורסם, שהסעיר את העולם בשנת תרנ"ה, לאחר שהואשם לשווא בריגול.

הקהילה היהודית בעיר, זכתה ליד אוהבת ומכוונת של הגאון רבי מרדכי עמאר שליט"א, שנולד במקנס שבמרוקו, והיגר לצרפת שם קיבל את החינוך התורני אצל רבי חיים יצחק חייקין שהקים את ישיבת חכמי צרפת,  כאשר הרב עמאר ושב במשך שלושים שנה בעיר והפיץ בה אורה של תורה, מהם יצאון תלמידים רבים שהגיעו למנרכזי התורה בצרפת, ישראל אירופה וארה"ב, דמותו של רבי מרדכי השפיעה עליהם, הן בחלק התורני, בהקימו והעמידו אברכים תלמידי חכמים, ומאידך היה זה הוא שהצליח להקרין מצאור היהדות על ליבם של צעירים רבים שהתקרבו בזכותו לעול תורה ומצוות.

הקהילה עצמה פרחה במשך שנים, כשכיום רק נותרו בה יותר אנשים מבוגרים, בשתי בתי כנסת פעילים אשכנזי וספרדי, שפעילים במהלך ימות השבוע וכן שיעורים מיוחדים לצעירי הצאן,כאשר גם משפחות שהיו רחלוקות מחיי תורה ומצוות, קבלו שיעורי יהדות ואידישקייט, וכך התקרבו לתורה ולמצוות, כשהרב עמאר דאג ליסוד של כולל שמפיץ אור התורה ובו אנשים מסאן לואי הסמוכה, בה יש קהילה תורנית מפותחת ואפילו ישיבה בשם "אור התלמוד",  יהודים רבים שצמחו והתפתחו בקהילה עלו לגור בירושלים ובבני ברק, ואחרים עברו לקהילות תורניות וגדולות יותר ברחבי צרפת עצמה.

תלמידיו של הרב עמאר מכל השנים מספרים על פעלו הרב, ועל מהותו של הרב , שלקח את המסורת אותה קיבל מרבותיו, ויצק אוירה ישיבתית אצל יהודים שהיו רחוקים מחיי תורה, מלמד בקהילה כמו מילוז, כמה יכול רב אחד, לפעול ולרומם נפשות יהודים, ולהביאם עד לבית המדרש. 

כאמור בימים אלו נעתר הרב עמאר, לבקשת בני קהילת "שובה ישראל בפריז, ובברכתו האישית של רבי יאשיהו פינטו, הוא פורס את חסותו על בני הקהילה, בשכונה הצעירה והדינמית שבה רוב התושבים היהודים קשורים למסורת.

"אנחנו נערכים לקבלת פנים לרב החדש" מספר דני, אחד מבני הקהילה, "כאשר המנינים מידי יום ומידי שבת רק הולכים וגדלים, כשברור שפעילות רוחנית כמו של הרב עמאר, שיעורי תורה ופיתוח של כולל אברכים שיעורים ותפילות, תקרין על הסביבה וביצת המדרש יהווה מגדלור של תורה ויראת שמים, בדיוק כפי שביקש הרב פינטו שהמקום יהיה.

הגעתו של הרב עמאר לקראת תחילת השנה החדשה, מהווה בשורה של ממש לבני הקהילה, במיוחד בימים אלו של חיזוק רוחני לקראת הימים הנוראים ועם צילה המאיים של מגיפת הקורונה, 

יצויין כי ב"שובה ישראל" פריז, התרשמו מההצלחה בפעילות בית המדרש בשכונה, כשבקרוב מתכננים את הקמתם של שני בתי מדרש נוספים ברבעים השש עשרה והשבע עשרה, שגם הם מהווים מרכזים יהודיים וותיקים בתוככי עיר האורות.

חנוכת בית המדרש עם הרב פינטו:

 

תגיות:הרב יאשיהו פינטוהעולם היהודי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה