חדשות בריאות

בצל הקורונה: המדריך המלא לקראת פתיחת שנת הלימודים

מתי תיפתח שנת הלימודים תשפ"א? האם התלמידים ילמדו בכיתות – או מהבית? בקפסולות – או ללא פיצול? מי צריך לעטות מסכה? ומתי ייגבו תשלומי ההורים? כל התשובות לשאלות אלו ואחרות – בכתבה שלפניכם

(צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)(צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אא

שנת הלימודים תשפ"א עומדת בפתח, וסימני שאלה רבים בנוגע ללימודים בצל מגפת הקורונה עדיין תלויים באוויר. בכתבה שלפניכם ננסה לעשות סדר במידע הרב, תוך 'הערת אזהרה' כי הפרטים השונים כפופים לשינויים ומומלץ להמשיך ולהתעדכן.

 

מתי תיפתח שנת הלימודים?

שר החינוך יואב גלנט הבטיח בשבועות האחרונים כי שנת הלימודים תיפתח כסדרה, ב-1 בספטמבר, ואף טען כי כל מי שאומר אחרת – זורע פניקה. על אף רמת התחלואה הגבוהה, בתחילת השבוע סיכם גלנט עם שר הבריאות יולי אדלשטיין ועם פרויקטור הקורונה, פרופ' רוני גמזו, כי פתיחתה של שנת הלימודים תהיה אכן ב-1 בספטמבר –  מגילאי הגן עד כיתה י"ב.

עוד סוכם כי בערים "אדומות" תיבחן, בהתאם להערכת המצב, האפשרות לדחות את פתיחת שנת הלימודים לתלמידי כיתות י'-י"ב עד לאחר החגים. ההחלטה בנושא זה תתקבל בסוף החודש, סמוך לתחילת שנת הלימודים.

על אף הסיכומים, הסתדרות המורים בראשותה של המזכ"לית יפה בן דוד מאיימת שלא לפתוח את שנת הלימודים, שכן עדיין לא הושג פתרון לסוגיית עובדי ההוראה הנמצאים בסיכון. איום נוסף בהשבתה נשמע מכיוון הנהגת ההורים הארצית, הדורשת כי כיתות ה'-ו' יחזרו ללימודים מלאים בבתי הספר.  

 

בכיתות – או מהבית?

על פי תוכנית "לומדים בביטחון" – שגובשה על ידי גורמי המקצוע במשרדי החינוך והאוצר ובשלטון המקומי, בתיאום ובשיתוף עם משרד הבריאות – גני הילדים ילמדו מהגנים במתכונת מלאה כבשגרה – שישה ימים בשבוע. תלמידי כיתות א'-ד' ילמדו במוסדות החינוך לפחות חמישה ימים בשבוע. בכיתות ה'-י"ב, הלמידה תתקיים במוסדות החינוך לפחות יומיים בשבוע, ואליה יתווספו לפחות שלושה ימים בשבוע של למידה מרחוק.

בדיון שנערך בתחילת השבוע בוועדת הקורונה, אמר המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' איתמר גרוטו, כי קבינט המומחים שמייעץ למשרד החינוך ולפרופ' רוני גמזו יבחן את האפשרות לחזרתם של תלמידי כיתות ה'-ו' ללימודים מלאים בבתי הספר.

 

בקפסולות – או ללא פיצול?

על פי המתווים שהציגו בתחילת החודש שר החינוך ומנכ"ל משרדו, עמית אדרי, גני הילדים וכיתות א'-ב' ילמדו ללא פיצול לקבוצות. החל מכיתה ג', הלמידה תתקיים בקבוצות קבועות של עד 18 תלמידים. התלמידים יישבו בכיתות בשולחנות נפרדות, ובהפסקות יוקפד על ריחוק.

 

מי צריך לעטות מסכה – ומתי?

בגנים ובכיתות א'-ב' לא מוטלת חובה לעטות מסכה. החל מכיתה ג' יחויבו התלמידים לעטות מסכות בהפסקות, ומכיתה ד' תחול החובה גם בזמן השיעורים.

 

מתי ייגבו תשלומי ההורים?

ועדת החינוך של הכנסת אישרה שלשום את מתווה תשלומי ההורים לשנת הלימודים הקרובה. על פי מתווה הפשרה, שסוכם בין הוועדה למשרד החינוך, בשלב הראשון ישלמו ההורים מחצית מסעיפי הטיולים, סל התרבות ושל"ח. סעיף השאלת הספרים ייגבה במלואו. הוועדה תתכנס שוב בחודש דצמבר על מנת לדון באישור גביית המחצית השנייה של התשלומים, וזאת בכפוף למצב.

 

כיצד יתקיימו בחינות הבגרות בצל הקורונה?

משרד החינוך הודיע בשבוע שעבר על צמצום הבגרויות לשישה מקצועות חיצוניים בלבד. אלו יכללו את שלושת מקצועות החובה: מתמטיקה, אנגלית, שפת אם; שני מקצועות מתוך אשכול הומניסטיקה: ספרות, תנ"ך, היסטוריה או אזרחות; ומקצוע אחד מתוך המקצועות המוגברים: פיזיקה, כימיה, ביולוגיה, מדעי המחשב, אומנות, גיאוגרפיה, מחול, תקשורת, שפות, תאטרון, חינוך גופני ועוד. בנוסף, הוחלט על צמצום חומר הלימוד במקצועות השונים.

אדרי ופרופ' גרוטו סיכמו אתמול כי במהלך קיומן של בחינות הבגרות, התלמידים הנבחנים לא יחויבו לעטות מסכה. עם זאת, הם יידרשו לשמור על מרחק של שני מטרים לפחות האחד מהשני. 

 

האם יתקיימו טיולים ופעילויות חוץ?

על פי הסיכום שהושג, בתי הספר יוכלו לקיים טיולים ופעילויות חוץ בית-ספריות בכל שכבות הגיל, לרבות לינה בשטח בהתאם לשכבת הגיל הרלוונטית, ובהתאם למתווה הקיים.

תגיות:מערכת החינוךנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה