חדשות בארץ

דיווח: פומפאו יוזם "ועידת שלום אזורית"

על פי הדיווח ב"ישראל היום", במהלך סיורו במזרח התיכון מזכיר המדינה האמריקני פועל להשיג הסכמה עקרונית של מדינות האזור להשתתף בוועידת שלום אזורית, שתיערך בשבועות הקרובים באחת מנסיכויות המפרץ, וזאת בחסות אמריקנית. הפלסטינים דחו על הסף הצעה אמריקנית להשתתף בוועידה

נתניהו ופומפאו, אתמול (צילום: קובי גדעון, לע"מ)נתניהו ופומפאו, אתמול (צילום: קובי גדעון, לע"מ)
אא

מסע הדילוגים של מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, במזרח התיכון נועד להשיג הסכמה עקרונית של מדינות האזור ליטול חלק בוועידת שלום אזורית שתיערך בחסות אמריקנית. כך דיווח הבוקר (שלישי) העיתון "ישראל היום".

על פי הידיעה, המסתמכת על דיפלומט בכיר באיחוד האמירויות, הוועידה צפויה להתקיים בשבועות הקרובים באחת מנסיכויות המפרץ. לדברי הבכיר האמירתי, הממשל האמריקני הצליח כבר לקבל "הבטחה עקרונית" ממספר מדינות באזור לשלוח נציגות בדרג בכיר לוועידה. בנוסף לישראל והאמירויות, השיבו בין היתר בחיוב גם בחריין, עומאן, מרוקו, סודאן וצ'אד.

עוד עולה מהדיווח, כי וושינגטון שיגרה בימים האחרונים מסרים ליו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, בהם הציעה לו לשלוח נציגות פלסטינית לוועידה. פומפאו אף הביע את נכונותו להגיע לרמאללה ולמסור לאבו מאזן הזמנה אישית. אלא שלדברי הדיפלומט האמירתי, "אבו מאזן ואנשיו דחו על הסף את המסרים שהועברו אליהם, ואף הודיעו כי פומפאו אינו רצוי ברמאללה".

"העמדה הסרבנית הפלסטינית מאוד מצערת", אמר הדיפלומט האמירתי. "הם קיבלו סולם לרדת מהעץ בדמות הצעה מכובדת והוגנת לקחת חלק בוועידת פסגה אזורית, ודחו אותה על הסף ללא שום הסבר הגיוני". הוא הוסיף, כי "על הפלסטינים להפנים שגלגלי השלום באזור החלו לנוע, והשלום והנורמליזציה יגיעו עם הפלסטינים או בלעדיהם – אם הם ימשיכו להתמיד בסירובם".

פומפאו יגיע היום לביקור בסודאן, ובהמשך יבקר באמירויות ובבחריין. סוכנות הידיעות הסודאנית הרשמית סונ"א מסרה, כי פומפאו ייפגש עם יו"ר מועצת הריבונות, הגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, ועם ראש ממשלת המעבר, עבדאללה חמדוכ. הוא ידון עמם בתמיכתה של ארצות הברית בתהליך הדמוקרטי בסודאן וביחסיה של המדינה האפריקנית עם ישראל.

בתום פגישתו של פומפאו אתמול עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, העניקו השניים הצהרה משותפת, בה התייחסו להסכם בין ישראל ואיחוד האמירויות. נתניהו אמר, כי ההסכם מהווה "הישג עצום" לשלום וליציבות במזרח התיכון: "הוא מבשר עידן חדש, שבו מדינות נוספות יוכלו להצטרף. דיברנו על כך, ואני מקווה שיהיו לנו חדשות טובות בעתיד, ייתכן אפילו בעתיד הקרוב". הוא הדגיש, כי ההסכם לא כלל הסכמה ישראלית לעסקאות נשק בין ארצות הברית והאמירויות, וכי אינו יודע על עסקה כזו: "עמדתנו לא השתנתה. שמעתי שוב ממזכיר המדינה פומפאו התחייבות חזקה מאוד, שבכל מצב ארצות הברית תבטיח את יתרונה האיכותי של ישראל. זה הוכח במשך ארבעה עשורים של שלום עם מצרים ושניים וחצי עשורים של שלום עם ירדן. ארצות הברית עמדה בהבטחה הזו, ואין לי ספק שתמשיך לעשות זאת".

פומפאו ציין כי ארצו תמשיך לבחון את האפשרות לעסקאות נשק עם האמירויות, שיאפשרו לה להתגונן מול האיום האיראני. הוא הדגיש, עם זאת, כי ארצו תעשה זאת באופן שישמר את יתרונה האיכותי של ישראל מבחינה צבאית.

לאחר פגישתו עם נתניהו, נפגש פומפאו עם שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי. גנץ בירך את הבכיר האמריקני על מאמציו של ממשל טראמפ לקדם את הנורמליזציה במזרח התיכון: "ישראל תמיד תושיט את ידה לשלום, וההתפתחויות האזוריות שמוביל הממשל האמריקני במסגרת הסכמי אברהם חשובות לעתידה. נפעל ביחד עם ארצות הברית בכדי להבטיח את עליונותה הצבאית והטכנולוגית של ישראל, שהיא תנאי חיוני ליציבות האזורית ולביטחונה של ישראל מול האתגרים במזרח התיכון".

תגיות:אבו מאזןאיחוד האמירויותמייק פומפאוועידת שלום אזורית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה