חדשות בארץ

היועמ"ש: לבקש מבג"ץ דיון נוסף בהריסת בית המחבל שרצח את עמית בן יגאל הי"ד

לאחר שבג"ץ ביטל בדעת רוב את הריסת בית המחבל בכפר יעבד, הנחה היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, את פרקליטות המדינה להגיש בקשה לדיון נוסף. שר הביטחון בני גנץ: "מקווה שבג"ץ יאשר את הבקשה ויאמץ את עמדת מערכת הביטחון"

עמית בן יגאל הי"דעמית בן יגאל הי"ד
אא

היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, הנחה היום (חמישי) את מחלקת הבג"צים בפרקליטות המדינה להגיש בקשה לדיון נוסף בהריסת בית המחבל שרצח בחודש מאי את לוחם צה"ל, סמ"ר עמית בן יגאל הי"ד.

מטעמו של מנדלבליט נמסר, כי הבקשה לדיון נוסף תוגש בהמשך לבקשת הדרג המדיני בנושא, ולאחר שהיועץ הציג בפניהם את הערכתו המקצועית ביחס לסיכויים והסיכונים הכרוכים בה. הבקשה תוגש לבית המשפט בימים הקרובים.

בהודעה הובהר כי "הבקשה לדיון הנוסף תהא תחומה רק לעניין קביעת פסק הדין ביחס לצורך במודעות בני המשפחה המתגוררים בבית המחבל, ולא תעסוק בהלכה הכללית ביחס לשימוש בכלי הריסת בתי מחבלים לצרכי הרתעה, מכוח תקנות ההגנה לשעת חירום".

בתגובה להודעתו של מנדלבליט, אמר שר הביטחון בני גנץ: "אני מברך על החלטת היועץ המשפטי לממשלה לבקש דיון נוסף בפסק הדין שניתן בנוגע להרס ביתו של המחבל שהרג את עמית בן יגאל ז"ל, בהמשך לפנייתי אליו בנושא. הריסת בתים לצורכי הרתעה היא כלי חשוב במלחמה בטרור, ואני מקווה שבג"ץ יאשר את הבקשה ויאמץ את עמדת מערכת הביטחון".

בפסק הדין, שניתן לפני שבוע וחצי, ביטלו שופטי בג"ץ את צו ההחרמה וההריסה שהוצא לדירתו של המחבל, נזמי אבו בכר. החלטה התקבלה בקולותיהם של השופטים מני מזוז וג'ורג' קרא, מול דעת המיעוט של השופטת יעל וילנר שסברה כי יש לדחות את העתירה שהוגשה נגד הצו ולאשר את הריסת דירתו של המחבל. שופטי הרוב הותירו בפני צה"ל את האפשרות להוציא צו לאטימת החדר בבית בו התגורר המחבל. 

בנימוקים להחלטתו, כתב מזוז כי הריסת ביתו של המחבל תפגע קשות באשתו ושמונת ילדיו, המתגוררים בדירה נגדה הוצא הצו: "לאישה ולילדים לא מיוחסת על ידי המשיבים מעורבות כלשהיא במעשיו הנפשעים של אבי המשפחה – לא בסיוע, לא בידיעה על כוונתו לנקוט בפעולה, ואף לא תמיכה בדיעבד במעשיו. המפגע עצמו נלכד ועומד לדין, וצפוי לרצות עונשי מאסר ממושכים, אם יורשע. מכאן שהפגיעה בבית מהווה בראש ובראשונה פגיעה באשתו ובילדיו שנותרו להתגורר בבית, ואשר הריסתו תותיר אותם חסרי קורת גג".

מזוז חזר על עמדתו העקרונית, אותה הביע בפסקי דין קודמים, לפיה הפעלת סמכותו של מפקד כוחות צה"ל ביהודה ושומרון להורות על הריסת בתים, בהתאם לתקנה 119 לתקנות ההגנה (שעת חירום), "מעלה שורה של שאלות משפטיות מורכבות וקשות, הן בהיבט של המשפט הבין-לאומי הפומבי והן בהיבטים של המשפט החוקתי והמשפט המינהלי הישראלי". הוא הוסיף כי "הסמכות לפעול מכוחה של תקנה 119 עומדת בתוקפה", אולם "עדיין שומה על המפקד הצבאי להפעילה בזהירות, מתוך ריסון רב, בסבירות ובמידתיות". לדבריו, "אף כי מדובר בנסיבות בהן מבחינת המפגע קיים לכאורה צידוק לנקוט בסנקציה החריפה של הריסה לפי תקנה 119, עדיין לא ניתן להתעלם מהפגיעה הקשה הכרוכה בכך בבני משפחתו החפים מפשע – להם לא מיוחסת כל מעורבות בפיגוע. בנסיבות אלה אני סבור כי בענייננו עקרון המידתיות מחייב מיתון הפגיעה, על ידי המרת ההריסה באטימה חלקית של הבית".

כזכור, המחבל, תושב הכפר יעבד שבצפון השומרון, השליך מגג ביתו חצי בלוק על ראשו של בן יגאל, לוחם סיירת גולני, וגרם למותו. לאחר מכן חזר לדירה והעמיד פני ישן. הוא נעצר על ידי לוחמי צה"ל וכוחות שב"כ במהלך מבצע מעצרים רחב בגיזרה, שנערך מיד לאחר הפיגוע. בחודש יוני הוגש נגדו כתב אישום בעבירות של גרימת מוות בכוונה – המקבילה לעבירת רצח בדין הצבאי הנוהג ביהודה ושומרון – ושיבוש הליכי משפט.

תגיות:הריסת בתי מחבליםבג"ץעמית בן יגאל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה