עובדות שלא ידעתם

הידעתם איך שומרים הפינגווינים על חום גופם?

אלו גשרים צומחים, איך שורדים הפינגווינים באנטרקטיקה ומיהו החרק הגדול בעולם? 7 עובדות קצרות ומפתיעות ש(כנראה) לא ידעתם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

• הידעתם אלו גשרים צומחים ולא נבנים? גשרי צ'ראפונג'י שבהודו, במדינת מגהלאיה, הם גשרים שההודים מגדלים באמצעות שורשים של עצי פיקוס בנגלי. שורשי העצים הללו גדלים מחוץ לאדמה ומתעבים. ההודים מכוונים את השורשים הללו כך שיגדלו לרוחב הנהר, וככל שהם מתעבים הם הופכים לחזקים יותר ויותר, ממש כמו גזע. 50 אנשים יכולים לעמוד בו זמנית על גשר כזה מבלי שייגרם לו נזק.

• הידעתם מהי תתרנות? בתקופת הקורונה דובר הרבה על אבדן חוש הריח. זוהי, למעשה, תתרנות – חוסר יכולת לחוש בריח. ישנם אנשים שנולדים תתרנים, ואילו אצל אחרים עלולה להיווצר תתרנות זמנית בעקבות נזק לקולטני הריח באף, או נזק באזורים האחראים על הריח במוח.

• הידעתם איך שורדים הפינגווינים באנטרקטיקה? הפינגווינים הקיסריים חיים באנטרקטיקה כל ימות השנה, ובניגוד לזנים אחרים של פינגווין – אינם עוברים לאזורים חמים יותר בחורף. הם שומרים על חום גופם באמצעות התגודדות של קבוצות פינגווינים. למרות הקור העז, מצליחים הפינגווינים באופן זה לשמור על חום גוף של כ-37 מעלות צלזיוס.

• הידעתם מהו החרק הגדול בעולם? זהו חרק ווטה ענקי. אורכו כ-17 ס"מ, והוא שוקל כמו שלושה עכברים קטנים. החרק הזה, שחי בניו זילנד, גדול יותר אף ממינים מסוימים של ציפורים.

• הידעתם כיצד התגלה החיסון לאבעבועות השחורות? בתקופה בה השתוללה מגפת האבעבועות השחורות, הבחין אדוארד ג'נר, רופא כפרי בריטי, כי נערות שעבדו בחליבת פרות, ונדבקו באבעבועות הפרות, מחלה קלה יחסית – לא נדבקו באבעבועות שחורות. הוא חקר את הנושא במשך 20 שנה, ולבסוף פיתח חיסון יעיל כנגד המחלה הקטלנית.

• הידעתם מה קורה לקרניו של האייל הקורא? האייל הקורא הוא האייל הגדול ביותר, ולו קרניים מרשימות שמגיעות לגודל עצום. אך הקרניים הענקיות הללו נושרות בכל שנה באביב, וצומחות מחדש בשנה הבאה. אצל איילים זקנים הקרניים שגדלות כבר קטנות יותר ומרשימות פחות.

• הידעתם מה מיוחד בקשיו? בניגוד לאגוזים אחרים, שהם פירות העצים עליהם הם גדלים, הקשיו הוא למעשה הזרע של העץ. פרי עץ הקשיו הוא עסיסי מאוד, אך גם רגיש ומתקלקל במהירות, ולכן אינו מתאים ליצוא. את זרעי הקשיו חובה לקלות או לטגן לפני האכילה, משום שהקליפה שלהם רעילה.

תגיות:עובדות שלא ידעתםפינגווינים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה