חדשות בעולם

לבנון הכריזה על מצב חירום, כל האחראים נשלחו למעצר בית

הלילה קרא נשיא לבנון להכריז על מצב חירום בשל האירוע שהביא למותם של יותר ממאה בני אדם ולפציעתם של אלפים נוספים. בהחלטת הממשלה נקבע על הקצאת 100 מיליארד לירות לבנוניות שיועברו לנפגעי המשבר ההומניטרי

האש בנמל בביירותהאש בנמל בביירות
אא

ממשלת לבנון הכריזה היום (רביעי) על מצב חירום בביירות למשך שבועיים, בעקבות הפיצוץ האדיר בנמל בבירה. בנוסף, הוחלט לשלוח למעצר בית את כל הממונים על הבטיחות והאחסון בנמל מאז 2014, מבלי לפרט את כמות האנשים ואת דרגתם. הצבא יפקח על אותם האנשים עד לתום חקירת המחדל שתחשוף את האחראים. עוד הוחלט על הקצאת 100 מיליארד לירות לבנוניות שיועברו לנפגעי המשבר ההומניטרי.

הלילה קרא נשיא לבנון, מישל עאון, להכריז על מצב חירום בשל האירוע שהביא למותם של יותר ממאה בני אדם ולפציעתם של אלפים נוספים. כוחות החילוץ מחפשים אחר נעדרים רבים, אולם שר הבריאות מתנגד לפי שעה להעביר את בתי חולים השדה לניהול הצבא על מנת "למנוע עיכוב", לדבריו, בסיוע הרפואי לאזרחים. מושל ביירות, מרוואן עבוד, מסר כי לפחות מאה בני אדם נעדרים. "מעולם לא חווינו דבר דומה למה שאירע אתמול", הוסיף בריאיון לתחנת רדיו מקומית. בשיחה עם סוכנות הידיעות הצרפתית הוא העריך את הנזקים בכשלושה מיליארד דולר, ואמר כי מספר הבתים שנפגעו עצום.

"יש יותר מ-300 אלף אזרחים לבנונים שלא יכולים לישון בבתיהם", אמר המושל במהלך ראיון טלפוני עם רשת CNN. "למחצית מאוכלוסיית ביירות יש בתים שאינם ראויים למחיה בעתיד הקרוב", אמר עבוד.

ראש ממשלת לבנון, חסן דיאב, הודיע כי הפיצוץ נגרם כתוצאה מהתלקחות מאגר של 2,750 טונות של אמוניום חנקתי (אמוניום ניטראט) שאוחסן בנמל. מדובר בחומר כימי גבישי וחסר ריח, שכבר גרם בעבר לכמה פיצוצים, חלקם גבו את חייהם של עשרות עד מאות. החומר משמש את ענף החקלאות והבנייה שמייעדים אותו כדשן מאחר שהוא מקור יעיל של חנקן לצמחים וכן בתור חומר נפץ אם מחברים אותו עם שמני דלק, אולם בפני עצמו הוא אינו חומר נפץ.

הפיצוץ הוביל להרס עצום של מאגרי המזון של לבנון, ש-85% מאספקת הדגנים והחיטה שלה מאוחסנים בנמל, בעוד שמרבית ענף החיטה, כ-80%, נסמך על ייבוא. שר הכלכלה והמסחר, ראול נעמה, הודיע כי החיטה שנותרה לא ראויה למאכל אדם מחשש לזיהום. עם זאת, לבנון מחזיקה לעת עתה בדי עתודות חיטה לשימוש בטווח הקרוב והמדינה תגביר את הייבוא.

לפי דיווח אתמול בערוץ אל-ערבייה הסעודי, הפיצוץ היה במחסן תחמושת של חיזבאללה, שמסר הלילה כי "האסון הלאומי מחייב איחוד של כל הכוחות במדינה כדי להתגבר עליו". נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ אמר כי הוא שוחח עם גנרלים בצבא האמריקני, ש"נראה שהם חושבים שמדובר במתקפה, בפצצה כלשהי". מנגד, גורמים רשמיים בממשל תהו לפשר ההתבטאות של הנשיא ואמרו לסוכנות הידיעות רויטרס שלא ברור מי העביר לו את התדרוך הזה. גם במחלקת ההגנה של ארה"ב הפנו כתבים לקבלת תגובה מהבית הלבן בנושא.

תגיות:לבנוןמצב חירום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה