חדשות בריאות

אדלשטיין: "ההתנהגות בוועדת הקורונה תוביל אותנו לסגר מלא"

בתדרוך לתקשורת, שערך במהלך סיור בבית החולים רמב"ם, תקף שר הבריאות יולי אדלשטיין את החלטת ועדת הקורונה לפתוח את המסעדות מחדש: "שיח פופוליסטי". על מינוי פרויקטור למשבר הקורונה: "מקווה שממש בקרוב נוכל להודיע עם מי סיכמנו על ניהול האירוע"

אדלשטיין (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)אדלשטיין (צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90)
אא

שר הבריאות יולי אדלשטיין מתח בצהריים (שלישי) ביקורת נוקבת על ועדת הקורונה, שביטלה את החלטת הממשלה על סגירת המסעדות. "ההתנהגות הבוקר בוועדת הקורונה תוביל אותנו לסגר מלא", אמר בתדרוך לתקשורת שקיים במהלך סיור בבית החולים רמב"ם בחיפה.

"כשאנשים אוכלים ביחד, ליד אותו שולחן, ללא מסכות – שם מתרחשת ההדבקה. הדרישות הילדותיות להביא נתונים מדויקים, כמה נדבקו במסעדה וכמה בחדר כושר, באות מפי אנשים שאין להן מושג מהי חקירה אפידמיולוגית", תקף אדלשטיין. "אנחנו מבססים את ההמלצות שלנו על נתונים בינלאומיים, על מיטב הידע שיש לנו. אני מצטער, שכל פעם מתפתח שיח פופוליסטי סביב הנושאים האלו".

"כמי ששימש יו"ר כנסת במשך שבע שנים, אני האחרון שאגיד שאין צורך בפיקוח פרלמנטרי ובאישור של הכנסת. יחד עם זאת, אתמול – מעל דוכן הכנסת – קראתי לכל החברים בקואליציה ובאופוזיציה, לזכור שהקורונה לא מבדילה בין ימין ושמאל, חרדים וחילונים, יהודים וערבים, קואליציה ואופוזיציה. המאבק משותף לכולנו. אין שני צדדים למתרס, הממשלה לא בצד אחד והעם בצד השני. כולנו באותו צד מול הנגיף".

"לא יודע מהיכן נובעת האופטימיות של כמה אנשים שמדברים כביכול על האטה בקצב העלייה של הנדבקים והחולים הקשים", הצהיר השר. "המספרים עדיין מאוד גבוהים ומאוד מדאיגים. אנחנו מתקשים להעביר אפילו הגבלות מינימליות במשק. כל פעם מתפתחים מאבקים. אני מבין את תחושת האזרחים, שחשים בלבול. הבלבול לא נובע מהחלטות לא נכונות של משרד הבריאות. הבלבול נובע מאי דיוקים רבים בדיווחים, נובע ממאבקים שמתפתחים לאחר מכן גם בממשלה וגם בכנסת".

"ההתנהגות, למשל בדיונים בוועדת הקורונה, בסופו של דבר תביא אותנו בעל כורחנו לסגר מלא במדינה. כשעל כל ענף אנחנו מתחילים במאבק קשה על תקן זה או אחר, מקום ישיבה זה או אחר – בסופו של דבר זה ידרדר את כולנו".

אדלשטיין הביע הזדהות עם אנשי העסקים והנפגעים הנוספים ממשבר הקורונה: "הם חייבים לקבל סיוע משמעותי ביותר מהמדינה. אבל אם באמת רוצים סיבה לאופטימיות אמיתית, לא מדומה – על כולנו להתגייס להורדת אחוזי ההדבקה. כך נוכל להגיע למספרים, שעליהם נוכל להשתלט באמצעות החקירות האפידמיולוגית, ובעזרת השם נלמד לחיות בשגרת קורונה בצורה ראויה".

בנוגע למינוי המתעכב של פרויקטור, שירכז את הטיפול במשבר הקורונה, אמר אדלשטיין: "היו מועמדים טובים, היו גם שמות שצצו בתקשורת שאין לי מושג מאיפה צצו. אני מאוד מקווה, שממש בקרוב נוכל להודיע עם מי סיכמנו על ניהול האירוע".

שר הבריאות התייחס בדבריו לסיכום אליו הגיע אתמול עם שר האוצר ישראל כץ על תגבור התקנים למערכת הבריאות – תוספת של 2,000 אחים ואחיות בבתי החולים ובקהילה, וקליטתם של עד 400 רופאים חדשים. הוא הבהיר, כי "כל מי שייקלט במערכת ייקלט לצמיתות. האחיות נכנסות על מנת להישאר. איננו משחקים בבני אדם".

"אני לא משלה את עצמי, זה לא סוף הדרך", הדגיש אדלשטיין. "מערכת הבריאות בישראל הורעבה תקציבית במשך עשרות שנים. אנחנו רק בתחילת הדרך לייצוב המערכת והבאתה לסטנדרטים של מדינות שאנחנו אוהבים להשוות אותנו אליהן".

כאמור, מוקדם יותר הבוקר, ושש שעות בלבד לאחר שהצו האוסר על ישיבה במסעדות נכנס לתוקף, ביטלה ועדת הקורונה ברוב קולות את החלטת הממשלה וקבעה כי המסעדות יישארו פתוחות. על פי ההחלטה, המסעדות הוחרגו מצו ההגבלות, ותותר בהן ישיבה של עד 20 סועדים בתוך המסעדה ועד 30 בחוץ. ההחלטה התקבלה ברוב של שבעה מול שלושה. יו"ר הוועדה, יפעת שאשא ביטון (כולנו-הליכוד), הצטרפה לששת נציגי האופוזיציה. נציגי כחול לבן בוועדה נעדרו מההצבעה.

החלטת ועדת הקורונה התקבלה לאחר כישלון המגעים הליליים שניהלה שאשא ביטון עם אדלשטיין, על מנת למצוא מתווה מוסכם. אדלשטיין הציע כי המסעדות יוכלו להמשיך לפעול, ולשרת עד 50 סועדים מחוץ למבנה. אלא ששאשא ביטון דרשה שלא להגביל את מספר הלקוחות בחוץ, ולאפשר את פעילות המסעדות בהתאם להנחיות התו הסגול בשטח פתוח.

"קיוויתי שתהיה הסכמה ללכת על התו הסגול בחוץ, ולדבר על הפעילות בפנים בהמשך. לצערי הרב זה לא קיבלתי הסכמה כזו, למרות האופטימיות שלי", הוסיפה שאשא ביטון. "אני אומרת בכאב: נצטרך לא לאשר את המסעדות בצו, כדי שהן יוכלו להישאר פתוחות בהתאם להנחיות שהיו עד אתמול ושלשום. אני קוראת לכולם להמשיך לשמור על ההנחיות. אני מקווה שבמהלך השבוע הקרוב הממשלה תביא מתווה, כדי שניתן יהיה להסדיר את הישיבה גם בחוץ וגם בפנים, על פי איזה שהוא עיקרון מסדר וברור לכולם, ובכך תיפתר גם הסאגה הזו".

תגיות:משרד הבריאותיולי אדלשטייןנגיף הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה