חדשות בארץ

בג"ץ דחה עתירה לאסור על יד ושם לארח פושעי מלחמה ומנהיגים אנטישמיים

העתירה הוגשה אחרי שלוש שנים שבהן הוגשו עשרות בקשות לרשות הזיכרון לשואה ולגבורה ולמשרד החוץ, לפיהן יש להפסיק לאלתר את הביקורים של בכירים ממדינות זרות שהוגדרו על ידי פעילים חברתיים ופוליטיים כ"מפוקפקים ומסוכנים". בג"ץ: "תהא ההכרעה בשאלה מורכבת זו כאשר תהא, אין זה עניין לבית המשפט לענות בו"

ראש ממשלת הונגריה ביד ושם, ב-2018 (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)ראש ממשלת הונגריה ביד ושם, ב-2018 (צילום: הדס פרוש, פלאש 90)
אא

בג"ץ דחה בסוף השבוע עתירה נגד "יד ושם" ומשרד החוץ, שביקשה לאסור ביקורים ממלכתיים במוזיאון לתולדות השואה של מנהיגים זרים שמעורבים בהפרת זכויות אדם, פשעי מלחמה או שתומכים בגזענות ואנטישמיות. שלושת חברי הרכב שופטי בית המשפט העליון, שכלל את נעם סולברג, יוסף אלרון ואלכס שטיין, הורו פה אחד למחוק את העתירה, שכן אין לבית המשפט סמכות להתערב בשיקולים המדיניים של הממשלה, וסברו כי בביקורים אלה טמון דווקא "ערך חינוכי" בביקור של אותם מנהיגים במוזיאון השואה של ישראל.

העתירה הוגשה אחרי שלוש שנים שבהן הוגשו עשרות בקשות לרשות הזיכרון לשואה ולגבורה ולמשרד החוץ, לפיהן יש להפסיק לאלתר את הביקורים של בכירים ממדינות זרות שהוגדרו על ידי פעילים חברתיים ופוליטיים כ"מפוקפקים ומסוכנים". למעשה, מאז 1976, אז ארח יד ושם את ראש ממשלת דרום אפריקה ג’ון פוסטר, שעמד בראש משטר האפרטהייד וגם היה חבר בארגון פרו-נאצי בזמן מלחמת העולם השנייה, הגיעו לביקורים רשמיים שורה של מנהיגים שנויים-במחלוקת.

מוזיאון גטו ורשה ביד ושם (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)מוזיאון גטו ורשה ביד ושם (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

בין היתר ביקרה במוסד ב-2015 משלחת צבאית של החונטה הבורמזית האחראית לפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות; נשיא ברזיל, ז'איר בולסונרו, שתומך בעינויים ודיקטטורה צבאית; נשיא הפיליפינים, רודריגו דוטרטה, שתמך בהפצצת בתי ספר וידוע בהפרות רבות של זכויות אדם; ראש ממשלת הונגריה ויקטור אורבן, שהביע תמיכה במנהיג האנטישמי של הונגריה בזמן מלחמת העולם השנייה מיקלוש הורטי; יו"ר הפרלמנט הדרום-סודני, אנטוני לינו מקאנה, בכיר במשטר האחראי לפשעי מלחמה ופשעים נגד האנושות במלחמת האזרחים הסודנית, ועוד.

"לא יעלה על הדעת כי המוזיאון המרכזי להנצחת שואת היהודים, יארח באופן רשמי שוב ושוב בכירים החשודים בפשעי מלחמה, פשעים נגד האנושות והפרות חמורות של זכויות אדם, התומכים באונס, והמלבים אנטישמיות ושנאת זרים", ציינו העותרים באמצעות עורך הדין איתי מק. "הביקורים הללו מכתימים את מוזיאון 'יד ושם', ופוגעים ברגשות חלקים נכבדים מהציבור הישראלי, הקהילות היהודיות בתפוצות, ניצולי השואה ונרדפי הנאצים, חוקרות וחוקרים ותורמות ותורמים".

במוזיאון השואה סירבו להשיב לעתירה והפנו למשרד החוץ, שעל פי החלטת הממשלה אמון על ארגון ביקורים רשמיים. משרד החוץ אמר בתגובה כי לביקורי מנהיגים ביד ושם, שנטען כי הם מעורבים בהפרות זכויות אדם חמורות, יש "ערך מוסרי-חינוכי". עוד נטען כי לביטולי ביקורים עשויים להיות השלכות שייצרו תקריות דיפלומטיות.

"האמנם ראוי כי מנהיגים הנושאים באחריות לביצוע מעשי זוועה ורצח... ביזה, שריפה, עינוי וכיוצא באלו פשעים מחרידים, יעלו ויבואו לבקר במוזיאון יד ושם, המתעד ומנציח את שואת העם היהודי?", הדגיש בג"ץ בפסק הדין שפורסם ביום שישי. "תהא ההכרעה בשאלה מורכבת זו כאשר תהא, אין זה עניין לבית המשפט לענות בו", כתב השופט נועם סולברג, "הממשלה והכנסת, להן הסמכות לקבוע את המדיניות הראויה בהקשר זה".

השופט אלרון הוסיף כי המסרים שמקבל המבקר ביד ושם "ניצבים באופן חד וברור גם בפני אותם אישים המבקרים במוזיאון, אשר על פי הנטען בעתירה שותפים לביצוע פשעי מלחמה ורצח עם בארצם שלהם". אלה, לטענתו, "משמשים אותם הן כתמרור אזהרה הן כביטוי לעמדתה המוצהרת של מדינת ישראל בהוקעה ובגינוי של כל משטר או אדם החותר תחת עקרונות דמוקרטיים והרומס בפעולותיו את ערך קדושת החיים".

תגיות:יד ושםבג"ץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה