חדשות בריאות

משרד הבריאות עצר את בדיקות הקורונה לא-סימפטומטיים

רגע לפני שהיא יוצאת מהמשרד הודיעה ראש שירותי בריאות הציבור במשרד הבריאות כי יופסקו בדיקות הקורונה לאנשים שלא סובלים מתסמיני הקורונה, "הבדיקות הן משאב לאומי והקצאת הבדיקות מבוצעת בהתאם לתעדוף הלאומי". זאת, בניגוד להוראת שר הבריאות שהרחיב את הבדיקות גם לא-סימפטומטיים

בדיקות קורונה בגדה (צילום: פלאש 90)בדיקות קורונה בגדה (צילום: פלאש 90)
אא

משרד הבריאות הורה היום (רביעי) לקופות החולים להפסיק לבצע בדיקות קורונה למבוטחים שאינם מגלים תסמיני המחלה, אלא אם הם בני בית של חולה מאומת או נמנים על האוכלוסייה בסיכון. על ההנחיה החדשה חתומה פרופ' סיגל סידצקי, ראש שירותי הבריאות במשרד הבריאות, שהתפטרה בשבוע שעבר מתפקידה. סדצקי הסבירה כי ההחלטה התקבלה מתוך מטרה "למקד ולייעל את מערך הבדיקות המבוצעות בקהילה על ידי קופות החולים", בניגוד לעמדת שר הבריאות יולי אדלשטיין שהחליט על בדיקות המונית גם לא-סימפטומטיים, מה שהוביל לזינוק במספר המקרים היומיים.

סדצקי ואדלשטיין במסיבת עיתונאים, במאי (צילום: פלאש 90)סדצקי ואדלשטיין במסיבת עיתונאים, במאי (צילום: פלאש 90)

על פי הנוהל החדש, בדיקות יבוצעו גם לעובדים במוסדות המספקים מסגרת טיפולית עם שיעור גבוה של אוכלוסייה בסיכון, כגון בית אבות או מוסד סיעודי. אם אדם חוזר למוסד ממנו יצא, הוא ייבדק רק אם אושפז במוסד רפואי טרם חזרתו. בדיקות יינתנו גם לאלו שקיבלו אישור מיוחד של רופא המחוז של משרד הבריאות, אנשים שנמצאו חיוביים במסגרת סקר סרו-אפידמיולוגי ואינם ידועים כמחלימים, לקיחת דגימה לחולה קורונה לצורך הגדרתו כמחלים על פי נוהל "ביצוע בדיקות החלמה לנגיף קורונה", וכן דגימה חוזרת לאחר קבלת תוצאה של בדיקה פסולה. סדצקי נימקה את המהלך בכך ש"הבדיקות הן משאב לאומי והקצאת הבדיקות מבוצעת בהתאם לתעדוף הלאומי".

זמן קצר אחרי שנכנס למשרד הבריאות במאי, הודיע אדלשטיין כי משרדו ישנה את המדיניות של הבדיקות לגילוי קורונה - וירחיב את הבדיקות לכל הארץ בעקבות העלייה במספר החולים, גם לאלה שלא גילו תסמינים. הוא הוסיף כי כל אדם עם תסמינים שבא במגע עם חולה מאומת והגיע לבית חולים יהיה זכאי להיבדק.

שר הבריאות הציג את הקריטריונים החדשים לאנשים שזכאים לבדיקה: בני בית של חולה מאומת, גם אם אינם סובלים מתסמינים, ייבדקו ביום אימות בן הבית ופעם נוספת לאחר חמישה ימים; אנשים שאינם סובלים מתסמינים שהיו במגע קרוב עם חולה מאומת בבתי הספר (באותה הכיתה, בהסעה משותפת ובמקרים מסוימים גם בכלל בית הספר); אנשים שאינם סובלים מתסמינים שהיו במגע קרוב עם חולה מאומת בדיור מוסדי (דיור מוגן, מחלקות סיעודיות, מסגרות רווחה ועוד); לפי שיקול דעתו של הרופא המטפל; כל האוכלוסיות המיוחדות בהתאם להנחיות משרד הבריאות; כל אדם הסובל מתסמינים שהיה במגע קרוב עם חולה מאומת; כל אדם הסובל מתסמינים של המחלה שביקר בבית חולים.

לפני כשבוע הודיעה סדצקי על סיום תפקידה ועזיבת המשרד. בפוסט שפרסמה בפייסבוק היא כתבה כי "מזה מספר שבועות מצפן הטיפול במגיפה איבד כיוון". לדבריה, "למרות התרעות שיטתיות וסדורות במערכות השונות, ובדיונים בפורומים שונים, אנו צופים בתסכול בשעון החול של ההזדמנויות הולך ואוזל. על רקע זה הגעתי למסקנה שבתנאים החדשים שנוצרו ובהם דעתי המקצועית לא מתקבלת - אין ביכולתי עוד לסייע להתמודדות אפקטיבית לבלימת התפשטות הנגיף". סדצקי כתבה כי מסרה את מכתבה למנכ"ל המשרד חזי לוי. אדלשטיין אמר לאחר פרסום דבר התפטרותה כי לא ידע על כך.

תגיות:בדיקות קורונהסיגל סדצקימשרד הבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה