חדשות בריאות

מרכז המידע: חולי קורונה עלולים לסבול מסיבוכים לטווח הארוך

מסמך חדש של מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה סוקר את המידע שנצבר בארץ ובעולם על הסיבוכים שמחולל הנגיף במערכות הגוף השונות, ומעריך כי חלק מהפגיעות עלולות להישאר גם בטווח הארוך: "על כלל האוכלוסייה להתגונן מפני הדבקה בנגיף, זאת בניגוד לתפיסה המוטעית, לפיה מחלת הקורונה מסוכנת רק לקשישים ולסובלים ממחלות רקע"

(אילוסטרציה: שאטרסטוק)(אילוסטרציה: שאטרסטוק)
אא

חולי קורונה עלולים לסבול מתסמינים מתמשכים, ואף מסיבוכים ארוכי טווח במערכות הגוף השונים, גם לאחר החלמתם, ואף אם מחלתם הייתה קלה. כך עולה ממסמך חדש של מרכז המידע והידע הלאומי למערכה בקורונה, שפורסם היום (רביעי).

המסמך המפורט סוקר את המידע שנצבר עד כה על הפגיעות שמחולל הנגיף בקרב חולי הקורונה והמחלימים מהמחלה, ומעריך כי חלקן עלולות להימשך גם בטווח הארוך. בין היתר, נצפו עד כה הסיבוכים הבאים:

סיבוכים נוירולוגיים, הכוללים: ירידה בחוש הריח, כאבי ראש ושבץ מוחי, עייפות וחולשה כרוניות, קושי בריכוז ואובדן זיכרון לטווח קצר; הפרעות בראייה ובשמיעה; נזק ריאתי וקשיי נשימה מתמשכים; סיבוכים במערכת הקרדיווסקולרית (לב וכלי דם), הכוללים פגיעה בשריר הלב; הפרעות אימונולוגיות (חיסוניות) ואלרגיות; סיבוכים ראומטיים; הפרעות במערכת העיכול; סיבוכים במערכת הקרישה והדם; סיבוכים הורמונליים ואורולוגיים; הפרעות התנהגותיות ומנטליות.

במסמך מצוין, כי בארץ ובעולם נערכים כיום מספר מחקרים, הבודקים את הנזקים ארוכי הטווח של המחלה. כך, לדוגמה, תוצאות ראשוניות של מחקר, שנערך בבית החולים שערי צדק בירושלים, לימדו כי לפחות 50% מחולי הקורונה שנבדקו ממשיכים לחוות חולשה כללית וקשיים נשימתיים שבועות עד חודשים לאחר ההחלמה.

לטענת כותבי המסמך, "לפי שעה מסתמן כי ייתכן שמחלת הקורונה נושאת שיעור גבוה יותר של סיבוכים משמעותיים וארוכי טווח בהשוואה למחלות ויראליות 'פשוטות' יותר כגון צינון או שפעת, שלעיתים נדירות בלבד מסתבכות ועלולות לסכן חיים ו/או להותיר נכויות כבדות".

במרכז המידע, המופעל על ידי אמ"ן, מדגישים כי מחלת הקורונה היא מחלה חדשה. משכך, המידע על היקפן, חומרתן ומשכן של התופעות השונות הינו חלקי וראשוני, ונדרש מחקר קליני נוסף כדי לאשש את הנתונים. עם זאת, מכיוון שלסיבוכים אלו השלכות ניכרות על בריאות הציבור, ממליצים הכותבים "לנקוט כבר מעתה במשנה זהירות, ולפעול לצמצום היקף ההדבקות בקרב כלל שכבות הגילאים, לרבות בקרב צעירים ובריאים".

בנוסף, ממליצים במרכז המידע לשלב את המידע על נגיף הקורונה במדיניות ההסברה הלאומית. לדבריהם, יש להחדיר את המסר לפיו "ייתכן שמחלת הקורונה עלולה לגרום לנכויות ארוכות טווח גם בקרב אוכלוסיות צעירות ובריאות, ואף באלו שסבלו ממחלה קלה בלבד, ולפיכך על כלל האוכלוסייה להתגונן מפני הדבקה בנגיף. זאת בניגוד לתפיסה המוטעית, הרווחת בקרב ציבורים נרחבים, לפיה מחלת הקורונה מסוכנת רק לקשישים ולסובלים ממחלות רקע". עוד מודגש, כי נדרשת עירנות ומודעות גבוהות של הצוותים הרפואיים לסיבוכים האפשריים שמחלימי הקורונה עלולים לחוות.

תגיות:סיבוכיםנגיף הקורונהמרכז המידע

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה