נפלאות הבריאה

לא רק בסלט: הדברים שלא ידעתם על פטריות

באדמה, באוויר, בים וגם על הגוף – הפטריות נמצאות בכל מקום. והן אפילו לא נחשבות לצמחים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

הן נראות כצמחים, אך למעשה מהוות ממלכה נפרדת. אלו הן הפטריות, שאותן אנו מכירים ממקומות רבים, החל מהסלט הביתי הטרי ועד ל...כפות הרגליים שלנו.

הייחודיות של הפטריות היא בעיקר בכך שאין להן פה מכל סוג שהוא, ולכן את החומרים שהן זקוקות להן עבור תזונה הן יונקות מהאוויר בכל שטח גופן. תהליכי פירוק המזון, שנעשים בד"כ בתוך גופו של בעל החיים או הצמח, נעשים מחוץ לגופן של הפטריות. מסיבה זו, הפטריות מוגדרות בהלכה כ"גידולי אוויר" (ולא גידולי קרקע), וברכתן שהכל.

המיקולוגיה היא התחום בתוך הביולוגיה העוסק בחקר הפטריות. רוב הפטריות הן חד-תאיות, אך ישנן גם פטריות רב-תאיות.

את הפטריות ניתן למצוא כמעט בכל מקום – לא רק באדמה, אלא גם במים ובאוויר, ויש גם פטריות שיכולות לגדול על גוף האדם. למעשה, ישנם יותר ממאה אלף סוגים שונים של פטריות. חלקן הגדול רעיל, אך ישנן פטריות רבות הראויות למאכל. הפטריות צומחות בדרך כלל בתנאים של חושך ושל לחות.

הנה שתי דוגמאות לפטריות מוכרות יחסית, שאולי לא ידעתם שהן אכן פטריות:

עובש – עובש הוא שם כולל למספר סוגים של פטריות אשר מכסות מאכלים מקולקלים. הן נראות לרוב כנקודות ירוקות, אך לעיתים מופיעות בצבע סגול (בעיקר בפירות) או לבן. העובש הוא פטרייה רב תאית. יש לו מעין חוטים דקים, ועליהם, במרבית המקרים, מצטברים גם חיידקים רבים. לעיתים קרובות יש לעובש נבגים אשר עלולים לגרום למחלות. בנוסף, העובש עלול לפגוע באנשים אשר סובלים ממערכת חיסונית חלשה או מבעיות במערכת הנשימה. עם זאת, העובש משמש גם לשימושים חיוביים, בעיקר בתעשיית המזון והרפואה, כמו גם בתחום המחקר המדעי.

שמרים – איך השמרים מתפיחים את הבצק? השמרים הם למעשה פטרייה חד תאית. בכל גוש של שמרים ישנם מיליונים של פטריות, אשר נדבקות זו לזו באמצעות העמילן. כאשר השמרים פוגעים בקמח ובמים, הם סופגים את הקמח באמצעות הפרשה של מיצים המרככים את הקמח. כשהסוכר שבקמח מתפרק, נוצרות בקמח בועות של פחמן דו חמצני, והקמח תופח ומתנפח.

תגיות:פטריותנפלאות הבריאה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה