פרשת פנחס

הלב הוא לא מחסן. גדולי הדור ימצאו לך את הפתרון

לפעמים יש תחושה שאת היחידה בעלם שמתמודדת עם קושי כמו שלך, כשבעצם אנשי מקצוע ומורי רוח כבר ראו עשרות ומאות מקרים דומים לשלך

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

השבוע נשביתי בסיפורן של בנות צלפחד, שמהן קיבלנו את הירושה האמתית עליה אדבר היום. בפרשה, משה רבנו מתווה את כללי חלוקת הנחלות בארץ, וקובע כי היורשים הם ראשי המשפחות הגברים. במסגרת כללי חלוקת הארץ אנו פוגשים את בנות צלפחד, חמש אחיות נבונות שבית אביהן לא יקבל נחלה בארץ, שכן אביהן צלפחד נפטר במדבר, ולא השאיר אחריו בנים. בנות צלפחד פונות למשה רבנו ושוטחות את מצוקתן, ומשה בוחר לפנות להקב"ה בעניינן. הקב"ה מצדיק את הפנייה שלהן, ובעצם מצווה כי במקרה שאין בנים - הבנות יירשו את אביהן, כפי שנאמר "ויאמר ה' אל משה לאמר כן בנות צלפחד דברת נתן תתן להם אחזת נחלה בתוך אחי אביהם והעברת את נחלת אביהן להן" (במדבר כ"ז, ו'-ז'). רש"י מסביר כי הציווי כבר היה קיים, אך עדיין לא הגיע הזמן לתת אותו למשה, ובגלל שבנות צלפחד היו נשים צדקניות, הקב"ה גלגל שהציווי יינתן בזכות הסיפור והפנייה שלהן. אפשרות נוספת היא שמשה רבנו שכח את ההלכה, ובזכותן הוא שאל שוב את ה'. אנו רואות כאן כמה גם אם יש ענין הלכתי שלכאורה נראה שהוא בחזקת "חתום וסגור", אל לנו לשתוק, ואם יש לנו שאלה אמתית עלנו לפנות לדעת תורה!

הנה לנו שוב הוכחה כמה ערך יש בדתנו ובתורתנו הקדושה לאישה היהודית, שבחכמתה בונה לא רק בית! במהלך השנים לא חסרו לי מקרים בהן ליוויתי בחורות ונשים, ופניתי לגדולי ישראל לקבל הכוונה ופסיקה בעניינים שונים. לא פעם אני רואה ומתרגשת כמה דעת החכמים והתורה נותנים מענה לכול בעיה באופן אישי, ובכך פותרים בעיות, וחכמינו בדורנו אף רואים לנכון לא אחת להוסיף תקנה בעניין.

מבחינתי זאת הירושה האמיתית שלנו מבנות צלפחד, לדעת שיש מקום ללכת ולשאול במקום בו מתעורר קושי, או כשמרגישים שלא מתקדמים בכיוון הנכון בכל תחום שהוא, והחכם, שדעת תורה בראש מעייניו, ידע לזהות במסגרת התורה וההלכה לנווט כדי שיהיה אור צדק, אמת וישועה.

 

כשאת חווה קושי כאב ופחד אל תשארי לבד

יחד עם זאת, העניין לא פשוט, ונשים רבות, מסיבות ברורות, מתביישות לפנות ולשאול, או מפחדות להיחשף. לשם הדוגמא הפשוטה, יכולה להיות אישה שנרתעת מלפנות לספר לרב מה קורה בבית שלה, למשל בנושא הזוגיות, היות שאותו הרב מכיר את המשפחה או את הבעל, ונוצרת בה הרגשה של בושה או חוסר נעימות. אך חשוב להבין שיש כאן חובה להתייעץ, כדי לא להתמוטט. לכן, כשאת מרגישה איזה שהוא קושי, או כשאת מרגישה אבודה גם אם את בטוחה שאת היחידה שעוברת ניסיונות כמו שלך, או שאין פתרון עבורך כי נראה לך שמצאת איזשהו סמוך הלכתי לכך, דעי לך שלא כך הדבר. לכן אני מבקשת ממך לא להישאר לבד בחוויה הזאת, לזכור שתמיד קיימת כתובת ושניתן לפנות לאישה מקצועית אשר יש בה יראת שמים, שמחוברת ישירות לגדולי ישראל, והיא תעשה עבורך את העבודה והעזרה כשליחה מולם. כלומר, אף על פי שהדמות התורנית והמקצועית שתבחרי לפנות אליה לא יכולה לפסוק, חלילה, במקום פוסק, היא כן יכולה להכיל כל התלבטות, שאלה, כאב ופחד, לתת לך מענה ברמה הרגשית והפרקטית ולשמש לך כמתווכת מול גדולי הדור. במהלך 20 שנות עבודתי נחשפתי לכל כך הרבה מקרים קלים ואף קשים ומורכבים, שגרמו לבחורה או לאישה להיות מבולבלת, נבוכה ואפילו מבוישת, במקרים מסוימים אף לחוות פחד וחוסר מוגנות. לפעמים העניין הצריך כמה פגישות כדי ליצור סדר ולתת הכוונה, לעיתים ניתן לווי בגישה טיפולית רגשית ופעמים רבות העניין הצריך גם פניה לייעוץ אצל גדולי הדור.

כפי שהזכרתי כבר, לפעמים יש תחושה שאת היחידה בעלם שמתמודדת עם קושי כמו שלך, כשבעצם אנשי מקצוע ומורי רוח כבר ראו עשרות ומאות מקרים דומים לשלך. הידיעה הזאת כשלעצמה מרגיעה מאוד. כמו כן, אנחנו תמיד צריכים לשאול, כי לא תמיד אנחנו יודעים את כל הפרטים שיש בהלכה שרלוונטית למקרה הספציפי שלך, וההלכה עשויה להיות שונה ממה שחשבת.

 

את אשה גדולה כל כך - חייך ובריאותך חשובים!

בנוסף, דעי לך כי לעיתים, דווקא בפניה שלך את מקדמת תקנה חשובה, וגם אם במקרה שלך לא תתקבל פסיקה חדשה וייחודית - את תקבלי פתרון אייך לצאת מהקושי.

לסיכום, נשים יקרות, מקום של כבוד יש לאשת החיל בתורה!

אני מעודדת אתכן ללמוד מבנות צלפחד, ולהבין שכאשר מתעורר מצב או סוגיה שגורמים לכן לחוסר נוחות או לאי שקט, שמביאים אתכן לידי פחד או כאב - אסור להתבשל איתם לבד, אלא לבוא לקבל עזרה, כמו שכבר הסברתי, וזאת הדרך לצמיחה.

דענה לכן שגדולי הדור מחכים לענות, לעזור ולכוון כל אחד ואחת - כי זו הנחלה שלנו... לצאת מספק, לכוון, לעזור, להדריך ואף לתת הוראה גורפת חדשה מתוך מסגרת ההלכה, דבר שרק גדול בישראל יכול לעשות לפי התקלות שהוא רואה בשטח.

בהצלחה!

תגיות:פרשת פנחסלב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה