כתבות מגזין

החלמתם מקורונה? לא בטוח שהסיפור נגמר

עוד ועוד עדויות מצטברות לגבי חולים שהחלימו מקורונה – אך נותרו עם תופעות לוואי, לעיתים קשות

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

"משהו השתנה אצלי מאז הקורונה", סיפר לי ח' לפני מספר שבועות. "אני מתעייף מהר יותר, חייב לישון בצהריים. אני גם מתנשף פתאום בכל מאמץ של עלייה".

ח', אדם בשנות ה-70 בחייו, נדבק בקורונה באפריל, קצת לפני חג הפסח. בני משפחתו, שחששו מכך שיידבק, כיוון שהיה בקבוצת סיכון, בגלל הגיל המבוגר ומחלת ריאות קלה, בילו את החג בהודיה לה' על שהמחלה אצלו עברה בקלות. קצת חום, קצת חולשה, קצת כאבי שרירים. גם חוש הטעם נפגע מעט – אבל בלי קשיי נשימה משמעותיים וללא צורך באשפוז.

אלא שכעת, כחודשיים לאחר שקבל תשובה שלילית שנייה בבדיקות הקורונה, ח' עדיין מרגיש את השפעות הנגיף. הוא נותר צעיר ברוחו, חיוני ופעיל, אבל – לא כמו קודם. העייפות נותרה, וגם קשיי נשימה – קלים אמנם – הופיעו לפתע בשבועות האחרונים. הבדיקות הבסיסיות תקינות, אין סיבה מידית לתופעות הללו, מלבד אחת – הקורונה.

יותר ויותר אנשים שהחלימו מקורונה מדווחים על תופעות שנשארו מאז שנדבקו, גם מספר שבועות ואפילו חודשים אחר כך, ורבים אחרים מדווחים על תופעות דומות לקורונה שהופיעו זמן מה אחרי ההחלמה המלאה. האנשים שהתראיינו לכתבה זו בקשו להישאר בעילום שם, אך את החוויות שעברו הם מבקשים לשתף.

"נדבקתי בסוף אפריל", מספרת לי ת', בשנות ה-30 לחייה. "לא היו לי תופעות מיוחדות, מלבד אובדן חוש הריח, ומעט חולשה. מספר שבועות אחר כך קבלתי תשובה שלילית לבדיקת הקורונה, אבל חוש הריח לא חזר. עד עכשיו אני לא מצליחה להריח כלום".

גם מ' נדבקה בסביבות חג הפסח האחרון, וסבלה מחום וחולשה, ומשינויים בחוש הטעם. החום חלף וכך גם החולשה, אבל השינוי בטעם עדיין קיים. "לא באותה עוצמה כמו בזמן המחלה עצמה, אני כבר מרגישה טעמים טוב יותר, אבל עדיין, יש שינוי כלשהו ודברים שפעם היו לי טעימים, היום טעימים לי הרבה פחות".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

הנגיף הלך – המחלה נשארת

רופאים ברחבי הארץ מדווחים על קשת רחבה של תופעות, פיזיות וגם נפשיות, שמופיעות אצל אנשים שנדבקו בקורונה – גם לאחר שכבר החלימו. הנגיף כבר אינו נמצא בגוף – אבל הנזקים שלו ממשיכים להשתולל ולפגוע ב"מחלימים".

במרפאות המחלימים שנפתחו לאחרונה עוקבים אחר התופעות הללו, ומנסים לאסוף נתונים, כמו גם לסייע למחלימים שנותרו חולים. הרופאים במרפאות הללו ואחרות מדווחים על מחלימים מקורונה שמספרים על תופעות פיזיות של עייפות קשה, חולשה, כאבי שרירים, אובדן של חוש הריח והטעם, שאינו מתאושש גם לאחר ההחלמה, כביכול, מהנגיף, ועוד. גם תופעות קוגניטיביות שונות מופיעות אצל מחלימים רבים – חוסר ריכוז, ירידה ביכולת הקשב, ירידה משמעותית בזיכרון וגם חוסר סבלנות וקוצר רוח. גם תופעות נפשיות מופיעות אצל רבים – בעיקר תחושות של דיכאון, עד כדי אובדנות, אך גם תחושות ניתוק – דיסוציאציה – ותופעות נפשיות דומות אחרות. חלק מהתופעות הללו אפשר לתלות בסטרס שמגיע עם התקופה, ולעיתים גם עם סטרס שהגיע בעקבות אשפוז בזמן המחלה, אך התופעות הללו, הפיזיות והנפשיות, מופיעות גם אצל אנשים שהוגדרו כחולים קלים, ושלא נזקקו לאשפוז או לטיפול רפואי מיוחד.

ד', בת 33, חשבה שהיא סיימה עם הקורונה לגמרי, למרות החוויות הקשות שחוותה בזמן המחלה. "אני סוכרתית ותלויה באינסולין", היא מספרת. "הדעות בקרב הרופאים היו חלוקות לגבי השאלה אם סוכרת מסוג 1, כמו שלי, מכניסה אותי לקטגוריה של 'קבוצת סיכון' לגבי הקורונה. לא לקחתי סיכונים מיותרים והשתדלתי להישאר בבית ככל האפשר, אבל בכל זאת נדבקתי". את התופעה המלחיצה שהגיעה עם הקורונה, חוותה ד' עוד לפני שידעה שהיא חולה. "היינו בבידוד בפסח, כי שהינו בקרבת חולה מאומת. חווינו ליל סדר נפלא, אבל למחרת התעוררתי עם פרמדיקים של מד"א מעלי, מטפלים בנפילת הסוכר שחוויתי". נפילות סוכר (היפוגליקמיה) הן תופעה נפוצה אצל סוכרתיים המשתמשים באינסולין – אבל ד' מעולם לא חוותה נפילת סוכר שהובילה למצב כה חמור, של אבדן הכרה, כפי שחוותה באותו החג. "הבן שלי ניסה להעיר אותי ולא הצליח, והוא התקשר למד"א בעיצומו של החג. בכך הוא הציל את חיי", היא מספרת. רק לאחר שהתאוששה מנפילת הסוכר, היא החלה לחוש ברע והבינה שחומה עולה. "למחרת אובחנתי בקורונה. אחרי שבוע, באיסרו חג, הסיפור חזר על עצמו – ושוב איבדתי את ההכרה כתוצאה מנפילת סוכר. הרגשתי שהקורונה גורמת לגוף שלי להגיב אחרת לנפילות הסוכר – ואם לפני המחלה הייתי מתעוררת במצב של נפילת סוכר כבר בשלב מוקדם ואוכלת – עכשיו לא התעוררתי".

בימים הבאים ד' חזרה לעצמה. "תפקדתי מצוין. החום חלף, החולשה נעלמה, הסוכר חזר לאיזון מלא והכל היה מצוין. לקח כחודש עד שקבלתי תשובה שלילית לבדיקה, אבל עוד לפניה כבר הרגשתי מצוין - עד לפני שבועיים. פתאום התחלתי להרגיש עייפה בלי פרופורציה לפעילות שלי, לא הצלחתי להתרכז בעבודה ורק חיפשתי אפשרות לישון. ואז, אחרי כמעט חודשיים בריאים וטובים – שוב חזר על עצמו הסיפור של אובדן ההכרה. 10 שנים אני סוכרתית ומעולם לא הגעתי למצב של צורך בטיפול רפואי בגלל נפילת סוכר – עד הקורונה, אבל גם אחריה".

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

 

מה אומרים המחקרים?

הקורונה, כך נראה, היא מחלה מסוג שלא הכרנו עד היום. מעט מאד ידוע לרפואה בפועל על הנזקים שהנגיף מותיר בגוף, ומחקרים בארץ ובעולם מנסים לעקוב אחרי התופעות ולהבין אותן. במכון המחקר IRCCS באוניברסיטת מילאנו שבאיטליה, נבדקה חולת קורונה בסריקת MRI, שהראתה שינויים במבנה המוח בשני אזורים, אשר משפיעים על חוש הריח והטעם. סריקה נוסף לאחר כחודש הראתה שיפור והתאוששות של משנה המוח במידה מסוימת, ורק זמן מה לאחר מכן דווחה אותה חולה על חזרה של חוש הריח.

על פי תוצאות ראשונות של מחקר שנערך במכון הריאות בבית החולים שערי צדק, נראה כי כ-50% מחולי הקורונה שהחלימו ממשיכים לחוש בחולשה ובקשיי נשימה גם במשך מספר חודשים לאחר ההחלמה. המחקר גם מראה שאין קורלציה בין חומרת המחלה עצמה לבין חומרת התופעות שאחריה – על פי הדיווחים, חולים שהיו במצב קשה והחלימו עשויים לחזור לתפקוד תקין לחלוטין, בעוד שדיווחים מראים על נזקים ריאתיים לטווח ארוך גם אצל חולים קלים, שחוו רק תסמינים מועטים. אצל אנשים מסוימים שחלו והחלימו ניתן לראות פגיעה בלב, פגיעות שדומות לשבץ מוחי ופגיעות נוספות שמופיעות גם בבדיקות רפואיות – אך ההסבר להן לא לחלוטין מובן.

נכון להיום, לא ברור אם התופעות הללו, הנלוות לקורונה, הן תופעות זמניות שיחלפו עם הזמן, כמו הנגיף עצמו, או שהן הגיעו כדי להישאר.

המחקרים מנסים להבין את התופעות הללו, את הקשר שלהן לקורונה, את הסיבה להופעתן ואת הדרכים הנכונות לטפל בהן. ובינתיים, כדאי להזכיר שוב: קורונה אינה שפעת. זו מחלה מורכבת, גם במצגיה הקלים, וחשוב להימנע מהדבקה ככל שניתן. להקפיד על ריחוק חברתי, על חבישת מסכות ועל היגיינה אישית. זו כבר לא סתם המלצה. זו הבריאות שלנו.

תגיות:בריאותמגיפת הקורונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה