פיתוח האישיות

"זה בסדר, אני כבר לא שם. התקדמתי": על מנגנון ההכחשה

תוך כדי תהליך הבחנתי במשהו מעניין. הוא סיפר דברים קשים מאוד שעבר - בלי להתרגש בכלל, דבר שהיה די הזוי בעיני, לדבר על דברים קשים כל כך בצורה פשוטה כזו

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

שמואל (שם בדוי) התיישב מולי בעיניים אטומות ובמבט קר, ושתק. על פניו נראו קושי גדול ומצוקה.

"למה הגעת אלי", שאלתי אותו, והוא אמר לי שיש לו קושי להתנהל חברתית עם אנשים – קשה לו מאוד לתת בהם אמון, והוא רוצה לעזור לעצמו.

התחלנו תהליך, ותוך כדי הבנתי ששמואל גדל בבית עם אלימות קשה, שגרמה לו לטראומה מורכבת מאוד ולתחושות קשות, שהתבטאו בדיכאון, דימוי עצמי נמוך וחוסר יכולת לתפקד.

תוך כדי תהליך הבחנתי במשהו מעניין. הוא סיפר דברים קשים מאוד שעבר - בלי להתרגש בכלל, דבר שהיה די הזוי בעיני, לדבר על דברים קשים כל כך בצורה פשוטה כזו. אני, כמביט מהצד, התחלחלתי מהתיאורים שסיפר.

הסיבה לכך היא שבכל אדם קיימות מערכות הגנה שונות (מנגנוני הגנה), שמאפשרות לנפש להתמודד עם מה שחוותה. המנגנון ששמואל השתמש בו היה הכחשה. היה לו קשה להבין שהאלימות הזו הייתה לא סבירה, לא מוצדקת ואף מזיקה, וזה בגלל חוסר היכולת שלו להתמודד עם המחשבה שגדל בסביבה בעייתית מאוד.

הוא העדיף להכחיש את הבעייתיות בסיטואציה שהיה בה, לומר שזה בסדר, הוא כבר לא שם והוא התקדם משם, מה שכמובן לא היה נכון, כי ראיתי מול עיני אדם כבוי ששרוי במצוקה.

שמואל הרגיש שהוא לא בסדר, הרבה להלקות את עצמו שהוא לא טוב ולא הבין למה זה קורה.

תוך כדי תהליך הוא הרשה לעצמו להסתכל על עצמו ממבט קצת אחר, ולהבין שהוא בעצם בסדר גמור, אלא שהתנהגו אתו בצורה לא הולמת, שגרמה לו לא להאמין בעצמו ולא לאהוב את עצמו.

אחרי כמה חודשי טיפול מפרכים שבהם עבדנו על בניית הדימוי שלו בעיני עצמו וחיזוק הכוחות שהיו בו - והיו לו המון - ראיתי ניצנים של התקדמות. הוא הגיע הרבה יותר נינוח לפגישות, משוחרר ומחייך.

הוא סיפר לי שהיום, מקומו בחברה הרבה יותר טוב, וקל לו יותר לתקשר עם אנשים, ועם עצמו.

אריאל גולדשטיין הוא מטפל רגשי מטעם מחלקת "נפשי בשאלתי".

סובלים מדיכאון, חרדות ומצב נפשי ירוד? פנו אל מחלקת "נפשי בשאלתי" בהידברות. לקבלת ייעוץ חייגו 073-3333331 או במייל nafshi@htv.co.il

תגיות:ביטחון עצמיהכחשה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה