חדשות בארץ

דיווח: הערכות סותרות של הרמטכ"ל וראש המוסד בנוגע להשלכות הריבונות

על פי הדיווח בחדשות 12, הרמטכ"ל אביב כוכבי וראש המוסד יוסי כהן הציגו בקבינט תרחישים מנוגדים ביחס לתגובות האפשריות בשטח להחלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון. בהתייעצויות שנערכו בבית הלבן לא התקבלה החלטה סופית האם לתת לישראל אור ירוק למהלך הריבונות

נתניהו וכוכבי (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)נתניהו וכוכבי (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
אא

ראשי מערכת הביטחון חלוקים בהערכותיהם ביחס לתגובות האפשריות בשטח להכרזה ישראלית על החלת הריבונות ביהודה ושומרון. ירון אברהם דיווח הערב (חמישי) בחדשות 12, כי בישיבת הקבינט המדיני-ביטחוני, שהתכנסה אתמול לדון בסוגיה, הציגו הרמטכ"ל אביב כוכבי וראש המוסד יוסי כהן עמדות מנוגדות.

על פי הדיווח, כוכבי וראש אמ"ן תמיר הימן סיפקו את התרחיש המחמיר ביותר, לפיו החלת הריבונות עלולה להוביל לגל של פיגועי ירי, ואולי אף לפיגועי התאבדות. לדברי השניים, בנוסף להתחממות בגזרת איו"ש, עלול לפרוץ עימות צבאי מול ארגוני המחבלים ברצועת עזה. מנגד, כהן הציג את עמדת ארגונו, לפיה הסיפוח לא יגרור אחריו בהכרח תגובות אלימות נרחבות. ראש השב"כ נדב ארגמן הציג בדיון עמדת ביניים, לפיה תהיה תגובה. עם זאת, הוא ציין כי "אינו מזהה אינטרס לשבור את הכלים", זאת בשל המצב הכלכלי הטוב יחסית בשטחים שבשליטת הפלסטינים.

בלשכת ראש הממשלה ובשב"כ סירבו להתייחס לדברים. מצה"ל נמסר כי הוא "לא מתייחס להערכות המובאות בפני הדרג המדיני בפורום סגור וסודי". עוד הוסיפו בצה"ל, כי "מצער וחמור ביותר כי דיונים סגורים מודלפים לתקשורת. צה"ל הציג וגם נערך למגוון תרחישים".

שר הביטחון בני גנץ הגיב בחריפות על הפרסום. "ההדלפות מהקבינט המדיני-ביטחוני הן תופעה פסולה וחמורה. אם גורמי הביטחון לא יוכלו להציג את עמדותיהם ואת כלל המידע הרלבנטי לדרג המדיני באופן חופשי, זוהי פגיעה אמיתית בביטחון המדינה".

מוקדם יותר היום, פורסם כי ראש המוסד ביקר לפני מספר ימים בירדן ונפגש עם המלך עבדאללה. גורם ישראלי אמר, כי כהן העביר למלך מסרים מראש הממשלה בנוגע להחלת הריבונות ביהודה ושומרון. כזכור, עבדאללה הביע בשבועות האחרונים את התנגדותו למהלך, והזהיר כי הוא יערער את היציבות באזור

בתוך כך, בכיר אמריקני מסר לסוכנות הידיעות רויטרס כי ההתייעצויות שנערכו בימים האחרונים בבית הלבן, בנוגע לשאלה האם לתת לישראל אור ירוק להחלת הריבונות, הסתיימו בשלב זה ללא החלטה סופית. בדיונים השתתפו, בין היתר, חתנו ויועצו הבכיר של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, מזכיר המדינה מייק פומפאו, ושגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן. השליח האמריקני המיוחד למזרח התיכון, אבי ברקוביץ', וחבר ועדת המיפוי, סקוט לית', ימריאו הלילה לישראל יחד עם פרידמן, כדי להמשיך בשיחות לקראת קבלת ההחלטה בנוגע לסיפוח. ברקוביץ' צפוי להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון בני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי.

קליאן קונוויי, יועצת בכירה של נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ, אמרה אמש כי הוא ימסור בקרוב "הצהרה גדולה" בנוגע להחלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון. "יש שיחות שמתנהלות בשלב זה", אמרה לכתבים בבית הלבן. "כמובן שהנשיא יישא הצהרה בנושא. הוא דיבר על כך בעבר, ואני אשאיר לו לתת לכם הצהרה גדולה".

בתשובה לשאלה האם הנשיא אינו מודאג מהתגובות להחלת הריבונות, אמרה היועצת כי רבים העריכו שיהיו "מהומות ורצח, מוות והרס" לאחר הכרזתו על ירושלים כבירת ישראל ולאחר שהעביר אליה את השגרירות האמריקנית: "תמיד יש טקטיקות הפחדה, ואז זה לא קורה. הנשיא רוצה להיות סוכן של שלום במזרח התיכון, והוא מנסה לעשות זאת".

תגיות:יהודה ושומרוןיוסי כהןנדב ארגמןאביב כוכביריבונות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה