חדשות בארץ

לקראת ה-1 ביולי: בכירי ממשל טראמפ ידונו בריבונות

גורם אמריקני בכיר אישר, כי בכירי הבית הלבן יתכנסו במהלך השבוע כדי להחליט האם לאפשר לישראל להתניע את מהלך החלת הריבונות ביהודה ושומרון. אחת האפשרויות הנשקלות היא לתת אור ירוק למהלך בשלבים, שיתחיל בהחלה מצומצמת של הריבונות על מספר יישובים בסמוך לירושלים

הבית הלבן (תמונה: שאטרסטוק)הבית הלבן (תמונה: שאטרסטוק)
אא

לקראת ה-1 ביולי – תאריך היעד להחלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון – בכירי הבית הלבן יתכנסו במהלך השבוע כדי להחליט האם לאפשר לישראל להתניע את המהלך ולהוציאו לדרך. כך דיווחה הלילה (בין שני לשלישי) סוכנות הידיעות רויטרס.

על פי הידיעה, המסתמכת על גורם בכיר בממשל, שגריר ארצות הברית בישראל, דיוויד פרידמן, יגיע לוושינגטון וייוועד עם מזכיר המדינה האמריקני, מייק פומפאו, חתנו ויועצו הבכיר של הנשיא, ג'ארד קושנר, והשליח למזרח התיכון, אבי ברקוביץ'. ייתכן שגם הנשיא טראמפ עצמו יצטרף לדיונים.

לדברי הגורם האמריקני, אחת האופציות שתעלה בשיחות היא לאשר לישראל סיפוח בשלבים, שיתחיל בהחלת הריבונות על מספר יישובים הסמוכים לירושלים. עם זאת, המקור לא שלל את האפשרות למימוש של היעד המקורי, להחלת הריבונות על 30 אחוזים משטחי יהודה ושומרון – בהתאם לתוכנית טראמפ.

הגורם הדגיש, כי העיקרון שינחה את הצוות האמריקני בקבלת ההחלטה הוא האם הסיפוח מקדם את תהליך השלום. בממשל חוששים, כי התקדמות ישראלית מהירה מדי עלולה לפגוע בסיכויים להביא את הפלסטינים לשולחן המשא ומתן.

קיים גם חשש אמריקני מפני תגובתה של ירדן, שהביעה התנגדות למהלך, וכן חשש לפגיעה ביחסיה המתהדקים של ישראל עם מדינות המפרץ. המקור הבהיר, כי הממשל דבק בעמדתו לפיה החלת הריבונות צריכה להתבצע רק על בסיס קונצנזוס נרחב בממשלת ישראל, שיכלול את כחול לבן, וכי על שר הביטחון בני גנץ לתת את הסכמתו לכך.

ברק רביד דיווח בשבוע שעבר בחדשות 13, כי ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת יריב לוין הציגו בפני גנץ ושר החוץ גבי אשכנזי ארבעה תרחישים אפשריים לסיפוח. לדברי פקיד בכיר, שעודכן בפרטי הפגישה, אחוזי הסיפוח במפות אלו נעים בין 30 אחוזים משטח יהודה ושומרון – בהתאם למתווה אותו מאפשרת תוכנית השלום האמריקנית – לבין אחוזים בודדים. הוא ציין, כי בכחול לבן מעוניינים שהחלת הריבונות לא תהיה צעד חד-צדדי, אלא תלווה במהלך מדיני נרחב שיכלול תמורות גם לפלסטינים.

על פי הדיווח של אריאל כהנא ב"ישראל היום", נתניהו בוחן את האפשרות לבצע את מהלך הריבונות בשני שלבים, וזאת בשל הקשיים בהם הוא נתקל בקידומו. בשלב ראשון תוחל הריבונות על יישובים הנמצאים בעומק השטח ומחוץ לגושי ההתיישבות הגדולים. פעימה זו תכלול 10 אחוזים משטחי יהודה ושומרון. לאחר מכן יקרא נתניהו ליו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, לשוב לשולחן המשא ומתן. במידה והפלסטינים יסרבו – ישראל תחיל את ריבונותה על 20 אחוזים נוספים. ההצעה נמצאת בדיון ראשוני בלבד, וטרם שורטטו המפות הנגזרות ממנה.

תגיות:ארצות הבריתיהודה ושומרוןריבונות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה