חדשות בעולם

בולטון: טראמפ ביקש מנשיא סין לעזור לו להיבחר לכהונה שנייה

ג'ון בולטון, לשעבר היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, טוען בספר חדש כי הנשיא דונלד טראמפ הפציר בנשיא סין שי ג'ינפינג להשתמש בכוחה הכלכלי של ארצו כדי לסייע לו להיבחר שוב לנשיאות ב- 2020. טראמפ: "שקרים וסיפורי כזב"

טראמפ ובולטון (תמונה: שראטרסטוק)טראמפ ובולטון (תמונה: שראטרסטוק)
אא

ג'ון בולטון, לשעבר היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, טוען כי הנשיא דונלד טראמפ ביקש מנשיא סין שי ג'ינפינג לסייע לו להיבחר לכהונת נשיאות שנייה. בולטון, שפוטר בספטמבר שעבר על ידי טראמפ לאחר 17 חודשים בתפקיד, אומר את הדברים בספר חדש פרי עטו, העומד לצאת לאור בשבוע הבא. פרקים מהספר פורסמו אתמול ב"ניו יורק טיימס", ב"וול סטריט ג'ורנל" וב"וושינגטון פוסט". הספר מעורר חששות בבית הלבן, שהגיש תביעה לבית משפט פדרלי בוושינגטון בניסיון למנוע את פרסומו.

בולטון כותב בספרו, כי טראמפ הפנה את בקשתו לנשיא הסיני בפגישה אישית שקיימו בשנה שעברה, בשולי פסגת ה- G20 שנערכה ביפן: "הוא הזכיר את היכולת הכלכלית שיש לסין להשפיע על תוצאות הבחירות, והפציר בשי להבטיח שהוא ינצח". על פי הנטען, טראמפ אמר לשי כי אם סין תרכוש תוצרת חקלאית מחקלאים אמריקנים, בין היתר חיטה ופולי סויה, הדבר ישפיע על ההצבעה במדינות שכלכלתן מסתמכת על החקלאות; בכך תוכל להכריע בהן את הבחירות ולהעניק לו יתרון על יריבו הדמוקרטי.

הספר – שכותרתו "החדר בו זה קרה: זכרונות מהבית הלבן" – מותח ביקורת נוקבת על התנהלותו של טראמפ כנשיא ועל הדרך בה הוא מקבל החלטות. לטענתו, החלטותיו של טראמפ לאורך כהונתו הונעו משיקול אחד בלבד – להבטיח לעצמו תקופת נשיאות שנייה.

בולטון מאשים, כי טראמפ נוקט בדפוס פעולה קבוע של שימוש בכוחה המעצמתי של ארצות הברית כדי לשכנע מדינות זרות לפעול באופן שיועיל לצרכיו הפוליטיים. לדבריו, הפרשה שזכתה לכינוי "אוקראינה גייט" לא הייתה יחידה מסוגה. הוא טוען, כי הדמוקרטים – שפתחו בהליך הדחה נגד הנשיא – לא היו צריכים להגביל את החקירה לפרשה זו, אלא להתמקד גם במעורבות אסורה דומה של טראמפ במקרים אחרים. כזכור, בדצמבר שעבר אישר הרוב הדמוקרטי בבית הנבחרים את שני סעיפי ההדחה נגד טראמפ והעביר אותם למשפט בסנאט. הרוב הרפובליקני בסנאט זיכה אותו בחודש פברואר.

היועץ לשעבר מציין מקרים לא מעטים, בהם טראמפ הפגיע חוסר ידע – כך, לדוגמה, כששאל את אחד מיועציו האם פינלנד היא חלק מרוסיה. במקרה אחר הוא התפלא לשמוע שלבריטניה יש נשק גרעיני. בולטון מציין, כי בכירים בבית הלבן זעמו על התנהלותו של טראמפ, ושקלו לא אחת להתפטר מתפקידם.

הממשל הגיש שלשום לבית המשפט הפדרלי בוושינגטון תביעה אזרחית נגד בולטון, בניסיון למנוע את פרסום הספר. בתביעה, שהוגשה על ידי משרד המשפטים, נטען כי הספר כולל חומר מסווג שעלול לסכן את ביטחונה של ארצות הברית. טראמפ עצמו טען, כי בולטון יפר את החוק אם יפרסם את הספר.

הנשיא האמריקני הגיב הבוקר על פרסומם של חלקים מהספר בתקשורת. "ספרו המשעמם של ג'ון בולטון המשוגע מורכב משקרים ומסיפורי כזב", כתב בטוויטר. "הוא תמיד אמר עליי רק טובות – עד היום שפיטרתי אותו. שוטה ממורמר, שרק רצה לצאת למלחמה. מעולם לא היה לו מושג. הוא נודה, ונזרק בשמחה". בציוץ נוסף הוסיף: "גם הנשיא בוש פיטר אותו. בולטון אינו כשיר".

תגיות:דונלד טראמפג'ון בולטון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה