חדשות בארץ

אדלשטיין: "נפעל לקיצור תורנויות המתמחים, צריך להוסיף תקנים באופן מיידי"

בדיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת הביע שר הבריאות תמיכה במאבקם של המתמחים לקיצור שעות התורנויות שלהם לפחות מ- 26 שעות, וקרא להוספה מיידית של תקנים: "נפעל על מנת למצוא פתרון הולם"

אדלשטיין (צילום: פלאש 90)אדלשטיין (צילום: פלאש 90)
אא

(עודכן: 12:32)

שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר היום (רביעי), כי יפעל לקצר את שעות העבודה של המתמחים בבתי החולים. "נפעל יחד עם המתמחים והארגונים הייצוגיים על מנת למצוא פתרון הולם לסוגיה, כולל קיצור השעות במשמרת", הצהיר במהלך דיון שנערך בסוגיה בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת. "לא הכל יבוא בכותרת בעיתון, לא הכול יבוא תוך שעה – אבל הכוונות שלנו ברורות".

אדלשטיין הבהיר, כי צריך להוסיף תקנים למערכת באופן מיידי: "זה יסייע לנו גם בהתמודדות עם הקורונה ובכלל. צריכים לעשות צעדים אמיצים בנושא ההכשרה והגדלת מספר הלומדים, ואולי גם שינוי קריטריונים בקבלה ללימודי רפואה".

"יש מאות אנשים שמחכים להתמחות. תוספת תקנים תאפשר לנו שיפור גם באופן מיידי וגם בקביעת תוכנית רב שנתית, שכל שנה יתווספו עוד רופאים. שני עקרונות שאני עומד עליהם: לא תהיה שום פשרה באיכות ההתמחות ויידרש קיצור בשעות התורנויות", הדגיש אדלשטיין.

יו"ר ארגון המתמחים "מרשם", ד"ר ריי ביטון, אמרה בדיון: "אנחנו עושים הרבה יותר משש תורנויות בחודש, ואף אחד מאיתנו כמעט לא מצליח לישון שעתיים במהלך תורנות. אני יכולה לספור על יד אחת את מספר הפעמים שישנתי שעה. אני עסוקה בהחייאות ודברים קשים גם בשעה ה- 24, וזו לא איכות הטיפול שהייתי רוצה להעניק לחולים שלי. אנחנו בני אדם וגם הבריאות שלנו נפגעת, וזה משהו שאי אפשר להתווכח עליו".

"עשר שנים אנו נאבקים", המשיכה ביטון. "החברים אצלנו מצביעים ברגליים. מילאנו כיכרות, ומילאנו את בתי החולים בהפגנות. אנחנו לא צריכים מתווים וועדות. כל מה שאנחנו מבקשים זה לקחת את 50 התקנים שהאוצר כבר הקצה למתמחים דרך הר"י (ההסתדרות הרפואית בישראל) ב- 2011 כדי לצאת מחר בבוקר לפיילוטים של קיצור תורנויות בעשר מחלקות שונות, ולהקים צוות פעולה בין-משרדי שילווה ויעקוב אחרי הפיילוטים האלה".

פרופ' ציון חגי, יו"ר ההסתדרות הרפואית, הגיב על דבריה של ביטון: "מאז שנכנסתי לתפקידי הצהרתי שיש צורך ברפורמה בעבודת הרופאים, לא רק המתמחים. גם רופאים מומחים, בכירים וותיקים, עושים תורנויות ועובדים לילות. יש שחיקה ועומסים בלתי רגילים במקצוע הרפואה. צריך לשפר את זה אבל בצורה מושכלת". הוא ציין, כי "יש מעל 50 התמחויות ותתי-התמחויות בישראל. אי אפשר רק לקצר את התורנות, זה מורכב. מתמחה צריך לסיים סילבוס של תהליכים רפואיים, ניתוחים. אם הוא לא יסיים את מה שהוא צריך, נצטרך להאריך את משך ההתמחות. בארצות הברית קיצרו ל- 16 שעות ואחרי כמה שנים החזירו ל- 24 שעות, כי ראו שזה פגע בהכשרה". 

במהלך ישיבת הוועדה התקיימה מחוץ לכנסת הפגנה של המתמחים, המוחים על העסקתם בתורנויות של 26 שעות רצופות. שר העבודה והרווחה, איציק שמולי, הביע תמיכה בדבריו של אדלשטיין: "אני שמח שההחלטה התקדימית שקיבלתי מתחילה להניע את גלגלי השינוי עבור המתמחים, ומברך את שר הבריאות על הודעתו האמיצה שנותנת לדרכי גיבוי מלא. עלינו לשמור על התמחות מקצועית, אבל להפוך אותה ליותר אנושית. הדרך היחידה לקבלת האישור הנדרש מטעמי תלויה בקיומו של מתווה עוברת לקיצור התורנויות"

בסוף השבוע האחרון הודיע שמולי, כי אין בכוונתו להיענות לבקשת משרד הבריאות להאריך בשנה את מתן ההיתר להעסקת רופאים במשמרות של 26 שעות. "אין בכוונתי לתת צ'ק פתוח להמשך ההעסקה הפוגענית של המתמחים ברפואה", אמר. הוא הוסיף כי יחתום על הארכה של ההיתר במספר חודשים בלבד, וזאת כדי לא להכניס את מערכת הבריאות לסחרור: "הנחיתי את הצדדים לגבש תוך זמן קצר מתווה חדש, שיביא בחשבון את הדרישה הגוברת והצודקת לקיצור התורנות, כך שתמשיך להיות מקצועית אך גם הגונה ואנושית".

תגיות:מתמחיםמשרד הבריאותיולי אדלשטיין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה