חדשות בארץ

בכיר באמירויות: מתנגדים לסיפוח – אבל אפשר לשתף פעולה עם ישראל

שר המדינה לענייני חוץ של איחוד האמירויות הערביות, אנואר גרגאש, אמר כי ארצו מתנגדת להחלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון, אולם הוסיף יש מקום לשיתופי פעולה עמה בתחומים שונים, כמו הקורונה: "אנחנו יכולים לא להסכים עם ישראל על סוגיות פוליטיות, ועדיין לגשר על הפערים בינינו"

גרגאש (צילום: שאטרסטוק)גרגאש (צילום: שאטרסטוק)
אא

שר המדינה לענייני חוץ של איחוד האמירויות הערביות, אנואר גרגאש, חזר אמש (שלישי) על עמדת ארצו, המתנגדת להחלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון. גרגאש אמר את הדברים בשיחת וידיאו, שנערכה במסגרת הוועידה השנתית של הוועד היהודי-אמריקאי (AJC) המתקיימת השבוע.

"אני חושב שאנחנו יכולים לא להסכים עם ישראל על סוגיות פוליטיות, ועדיין לגשר על הפערים בינינו", הצהיר גרגאש. הוא ציין, כי מגפת הקורונה יצרה הזדמנויות חדשות לשיתופי פעולה, להורדת מתחים ואולי אף ליישוב סכסוכים באמצעים דיפלומטיים. בדבריו אלו, הוא התייחס באופן מפורש לתהליכים בין ישראל והפלסטינים, וכן לאיום האיראני.

"על אף שאין לנו יחסים עם ישראל, מגפת הקורונה היא תחום שבו עלינו לשתף פעולה, כי היא משפיעה על כולנו כבני אדם", הוסיף הבכיר האמירותי. הוא ציין, עם זאת, כי העבודה המשותפת עם ישראל באו"ם סביב הסיוע לפלסטינים "לא משנה את העמדה שלנו לגבי הנושא שעל סדר היום –  הסיפוח".

איחוד האמירויות אינה מקיימת יחסים דיפלומטיים רשמיים עם ישראל, אולם סימני הנורמליזציה בין שתי המדינות הפכו זה מכבר לגלויים, לאחר שנים בהם דווח על קשרים ביטחוניים וכלכליים שהן מנהלות מאחורי הקלעים. ברקע שיתוף הפעולה בין ישראל ומדינות ערביות במפרץ הפרסי עומד האיום של איראן, האויבת המשותפת.

בהקשר זה, טען גרגאש כי ארצו אינה פורצת דרך ביחסים עם ישראל: "המציאות היא שיש מדינות גדולות נוספות באזור שמנהלות יחסים דיפלומטיים רגילים עם ישראל – מצרים, ירדן – ומדינות נוספות במפרץ מקיימות יחסים עם ישראל ברמות שונות". הוא הבהיר, כי איחוד האמירויות היא עדיין חלק מהקונצנזוס הערבי שתומך בפתרון שתי המדינות לסכסוך הישראלי-פלסטיני: "איחוד האמירויות מעדיפה משא ומתן ישראלי-פלסטיני לקידום השלום, ומתנגדת לסיפוח כלשהו של הגדה המערבית".

כזכור, בתחילת החודש הזהיר גרגאש את ישראל שלא להחיל את הריבונות ביהודה ושומרון. "השיח הישראלי המתמשך על סיפוח אדמות פלסטיניות חייב להיפסק", כתב בטוויטר. "כל מהלך ישראלי חד-צדדי יוביל לנסיגה חמורה בתהליך השלום, יחתור תחת ההגדרה העצמית של הפלסטינים ויהיה מנוגד לקונצנזוס הבינלאומי והערבי בנוגע ליציבות ולשלום".

על פי הדיווח הבוקר בכאן ב', גורמים באיחוד האמירויות מתחו ביקורת חריפה על ראש הממשלה בנימין נתניהו, וטענו כי הוא חושב שיוכל ליהנות גם מהחלת הריבונות וגם מהמשך הנורמליזציה עם מדינות ערביות. "זה לא עובד ככה", אמרו לדיפלומטים מערביים. "לא משנה סיפוח מלא, או סיפוח חלקי – הבעיה היא בשיטה החד-צדדית שבה הדבר נעשה".

ב"ישראל היום" פורסם, כי בשל הקשיים בהם נתקל נתניהו בקידום מהלך הריבונות ביהודה ושומרון, הוא בוחן את האפשרות לבצעו בשני שלבים. על פי הידיעה של אריאל כהנא, בשלב הראשון תוחל הריבונות על יישובים הנמצאים בעומק השטח ומחוץ לגושי ההתיישבות הגדולים. פעימה זו תכלול 10 אחוזים משטחי יהודה ושומרון. לאחר מכן יקרא נתניהו ליו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, לשוב לשולחן המשא ומתן. במידה והפלסטינים יסרבו – ישראל תחיל את ריבונותה על 20 אחוזים נוספים, בהתאם למתווה אותו מאפשרת תוכנית השלום של הממשל האמריקני. ההצעה נמצאת בדיון ראשוני בלבד וטרם שורטטו המפות הנגזרות ממנה. בישראל מחכים לשמוע את עמדת הממשל ביחס להצעה.

תגיות:יהודה ושומרוןאיחוד האמירויותריבונות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה