בריאות ותזונה

אטופיק דרמטיטיס – דרכי טיפול והתמודדות, תזונה ומידע רפואי שחשוב לדעת

מהי אטופיק דרמטיטיס, ואלו דברים יומיומיים שאנו עושים עלולים להחמיר אותה? מידע חשוב ורלוונטי לכל גיל

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
אא

מזל טוב, תינוק נולד. אין כמו תינוק חדש – הלחיים השמנמנות, הצלילים המתוקים והעור הרך והעדין.

לא אצל כולם. בין 10 ל-20 אחוזים מהתינוקות בכל רחבי העולם סובלים ממחלה בשם "אטופיק דרמטיטיס", המוכרת גם כ"אסתמה של העור" או "דלקת אור אטופית".

 

(לא) נעים להכיר: מהי אטופיק דרמטיטיס?

אטופיק דרמטיטיס היא מחלה דלקתית של העור. המחלה יכולה להופיע בכל גיל, אך היא נפוצה בעיקר אצל ילדים – 90% מהמקרים של אטופיק דרמטיטיס מתגלים עד גיל 5, ו-65% מהמקרים מופיעים כבר בשנה הראשונה של התינוק.

אטופיק דרמטיטיס מאופיינת בעיקר בפריחה אדמדמה המופיעה על העור. בגיל הינקות היא מופיעה בעיקר באזור הפנים, הקרקפת, המרפקים והברכיים, ואילו בגיל הילדות היא מופיעה בעיקר בצוואר, בקפלי המרפקים והברכיים ובאופן כללי בקפלי הגוף.

הגורמים להופעת אטופיק דרמטיטיס אינם ברורים, אולם משערים שמדובר בתופעה אוטואימונית, כלומר פעילות לא תקינה של מערכת החיסון, בשילוב של הפרעה כלשהי בשלמות של העור, הפוגעת ביכולת של העור להוות הגנה על הגוף. הפריחה מתאפיינת לעיתים בהתקפים של החמרה במצב, מה שגורם לפצעים דלקתיים, בעיקר בעקבות גרד – שכן הפריחה מגרדת מאד.

אטופיק דרמטיטיס אינה מחלה מסוכנת, והיא אינה מדבקת, אך היא עלולה לפגוע באיכות החיים של הסובלים ממנה – בעקבות גרד מתמשך, פצעים ודלקות שעלולות להחמיר. ישנם מצבים קיצוניים של המחלה, בהם הפריחה מופיעה בכל הגוף. במקרים אלה יש סיכון של איבוד נוזלים ושל קושי בוויסות חום הגוף – אולם אלו הם מקרים קיצוניים ונדירים יחסית.

אטופיק דרמטיטיס, כאמור, נפוצה בעיקר בגיל הילדות. במחצית מהמקרים, המחלה תחלוף כעבור תקופה של מספר שנים, אולם במחצית הנוספת של המקרים התופעות העוריות יתמשכו גם בגיל מבוגר יותר.

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

 

אבחון: איך אדע שיש לי אטופיק דרמטיטיס?

האבחון של אטופיק דרמטיטיס פשוט יחסית, אף על פי שאין בדיקה אחת שמצביעה עליה בבירור. רופא עור מומחה יוכל לאבחן את המחלה בקלות באמצעות תשאול של המטופל – או של הוריו – ובחינה של הפריחה. האבחון נעשה כאשר הפריחה מפושטת באזורים האופייניים לאטופיק דרמטיטיס, כאשר ניתן לראות באזורים הללו נגעים בעלי מראה אופייני למחלה, וכאשר יש גרד משמעותי.

בנוסף, אטופיק דרמטיטיס מגיע במרבית המקרים בשילוב של מחלות אלרגיות אחרות. לכן כאשר ישנן מחלות כאלה, הדבר מחזק את האבחנה של אטופיק דרמטיטיס. גם היסטוריה משפחתית של מחלות אלרגיות שונות, מחלות אטופיות, אסתמה וכדומה, עשויות לחזק את האבחנה של המחלה כיוון שניתן לראות גורמים גנטיים המשפיעים עליה.

כאמור, במקרים מסוימים גם אצל מבוגרים עלולה להתפרץ אטופיק דרמטיטיס. במקרים אלה יאבחן רופא העור את המחלה גם באמצעות תסמינים נוספים, כמו עור יבש ומכוסה בקשקשים, פצעים פתוחים בעור או קרומים צהובים ומוגלתיים. אצל מבוגרים, אטופיק דרמטיטיס מתבטא לעיתים גם בסדקים מאחורי האוזניים, המסייעים לאבחנה המדויקת.

 

אז יש לי אטופיק דרמטיטיס. איך מתקדמים מכאן?

הטיפול באטופיק דרמטיטיס מתחלק לשני סוגים עיקריים: מניעה, וטיפול בפועל. המניעה נעשית באמצעות הרחקה של גורמים המחמירים את מצב המחלה. מומלץ להלביש את התינוק או הילד בבגדים העשויים מ-100% כותנה, ובבגדים קלים, שאינם צמודים לעור. בגדים צמודים או סינטטיים עלולים להחמיר את הפריחה והגרד. מומלץ גם להרחיק מהילד חומרי ניקוי, בשמים ומוצרים אחרים שעלולים ליצור גירוי בעור.

ישנם מגוון גורמים שמשפיעים לרעה על התפתחות הנגעים, ומומלץ להתרחק מהם ככל האפשר. סבונים מבושמים עלולים להחמיר את היווצרות הפריחה והנגעים, וכך גם אבקת כביסה, שמפו וסוגים שונים של חומרי ניקוי. כדאי להימנע ככל האפשר ממגע עם חומרים אלה – להעדיף סבונים שאינם מבושמים, ולהשתמש בכפפות כאשר יש צורך בעבודה עם חומרי ניקוי (אצל מבוגרים, כמובן). מזג אוויר חם ויבש עלול לגרום להחמרה של התסמינים, וכך גם הזעה. לכן, כאמור, חשוב להקפיד על לבישת בגדים קלים ו"נושמים", על אמבטיות תכופות.

(צילום אילוסטרציה: shutterstock)(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

זיהומים חיידקיים או ויראליים בגוף עלולים להחמיר את מצב האטופיק דרמטיטיס, ולכן חשוב לטפל במהירות בזיהומים כאלה, אם ישנם. גם מתח נפשי משפיע לרעה על המחלה, ולכן חשוב להשתדל לשמור על רוגע, ולהיעזר גם בטיפול נפשי או רגשי בהתאם לצורך. אם האטופיק דרמטיטיס מגיעה יחד עם אלרגיות נוספות, חשוב לשים לב לכך שצריכה של מוצרים אלרגניים עלולה גם היא להחמיר את התפתחות הנגעים.

בנוסף, ניתן למנוע היווצרות של נגעים וגם להרגיע פריחה וגרד קיימים באמצעות שימון קבוע של העור בעזרת קרם לחות ייעודי, ללא בישום. כיום ישנם מחקרים שמראים ששימון קבוע של עור התינוק עשוי למנוע התפתחות של דלקות עור אטופיות, וגם של מחלות אלרגיות אחרות. מומלץ גם לרחוץ את התינוק או הילד בכל יום, באמצעות מים פושרים המכילים שמן אמבט. לאחר האמבטיה יש לנגב אותו בטפיחות עדינות, מבלי לשפשף את העור.

כאשר ישנה התפרצות בפועל של אטופיק דרמטיטיס, והחמרה בפריחה ובנגעים, יש לטפל בהם בפועל. הטיפול נעשה באמצעות מספר סוגים של תרופות: במקרה של גרד, אפשר להשתמש בתרופות שונות שנועדו להרגיע את הגירוד; אם ישנם נגעים דלקתיים עם חשש לזיהום חיידקי, אפשר להשתמש במשחות אנטיביוטיות מתאימות, ובמקרים חמורים – גם בטיפול אנטיביוטי הניתן דרך הפה; כאשר ישנן התפרצויות תכופות של הנגעים ניתן להיעזר בתרופות ובמשחות המכילות סטרואידים. משחות אלה מרגיעות את הגרד ומונעות התפתחות של דלקות. עם זאת, שימוש ממושך בתרופות מסוג זה עלול לגרום לתופעות לוואי משמעותיות, ולכן יש להשתמש בהן רק בהנחיה מדויקת של רופא עור. ישנם גם סוגים מסוימים של משחות שאינן מכילות סטרואידים, העשויות לסייע בטיפול בנגעים באזורים רגישים, כמו קפלי הגוף או העפעפיים, וניתן להשתמש בהן גם לאורך זמן.

במקרים חמורים של אטופיק דרמטיטיס, וכאשר הטיפול הרגיל אינו מספק, ישנה אפשרות של טיפול באמצעות פוטותרפיה – טיפול באור. כמו כן ניתן לפעמים טיפול בתרופות המדכאות את המערכת החיסונית, או טיפולים ביולוגיים שנועדו לפגוע במנגנון הביולוגי של התפתחות הדלקת.

הטיפול דומה בכל גיל – הן אצל תינוקות, הן אצל ילדים והן אצל מבוגרים.

 

תזונה: מה כדאי לי לאכול אם יש לי אטופיק דרמטיטיס?

מחקרים מראים שתזונה לקויה משפיעה לרעה על התפתחות המחלה, וכך גם השמנה. לכן לילדים ולבוגרים הסובלים מאטופיק דרמטיטיס חשוב במיוחד לשמור על תזונה מאוזנת ובריאה. בנוסף, לעיתים קרובות, כאמור, אטופיק דרמטיטיס מגיעה יחד עם מחלות אלרגיות אחרות, או עם אלרגיות שונות למזון, כך שחשוב לעקוב אחרי תופעות נלוות אלה ולהימנע ממאכלים הגורמים לאלרגיות.

מומלץ לבסס את התזונה על דגנים מלאים במקום על קמח לבן, להימנע ככל האפשר מסוכר, במיוחד סוכר לבן, ולהגדיל צריכה של ירקות ופירות, ושל סיבים תזונתיים. מומלץ גם לשלב פרוביוטיקה בתזונה, באמצעות מאכלים כמו יוגורט וכדומה, או באמצעות נטילה של פרוביוטיקה בתוספי תזונה. אגב, נטילת פרוביוטיקה במהלך ההריון וההנקה עשויה למנוע התפתחות של אטופיק דרמטיטיס אצל התינוק.

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)

ישנם סוגים שונים של טיפולי רפואה משלימה, שיכולים לסייע במצבים של אטופיק דרמטיטיס. הומאופתיה עשויה להיות יעילה לטיפול באטופיק דרמטיטיס, כאשר הטיפול מותאם באופן ספציפי למטופל. טיפול אלטרנטיבי מקובל נוסף הוא הומוטקסולוגיה, שיטה אשר עושה שימוש בתרופות טבעיות המסייעות לגוף לנקז רעלנים ממערכת העיכול ומהעור.

כאמור, לחץ וסטרס משפיעים מאד על מצב המחלה, ולכן חשוב לטפל במצבים כאלה, אם מתרחשים, באמצעות תמיכה נפשית מתאימה, הפחתה של סטרס ככל האפשר, פעילות גופנית מרגיעה וכן הלאה.

לבסוף, נושא אחד שכדאי להעניק לו תשומת לב, במיוחד אצל ילדים, הוא הנושא החברתי. הנגעים המגיעים עם אטופיק דרמטיטיס עלולים להיות בולטים ולא נעימים, דבר שעלול להרתיע ילדים. ילדים וגם צוותים חינוכיים עלולים גם לחשוש שמדובר בנגעים מדבקים. חשוב לסייע לילד מבחינה חברתית, וללמד את הצוות החינוכי בגן או בבית הספר על המחלה ועל התופעות שלה. במידת האפשר כדאי לשוחח על כך גם עם הילדים בכיתה או בגן, להסביר על המחלה ועל התופעות שלה, ולהדגיש שהיא אינה מדבקת. כך ניתן להקל על הילד מבחינה חברתית, ולסייע לו להתגבר על מבוכה שאולי קיימת.

תגיות:מחלותאטופיק דרמטיטיס

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה