חדשות בארץ

דיווח ערבי: ראש המוסד ביקר בחשאי במצרים ודן בהחלת הריבונות

העיתון "אל-ערבי אל-ג'דיד" דיווח כי יוסי כהן נפגש עם ראש המודיעין המצרי, הגנרל עבאס כאמל, ועם שר החוץ של מצרים, סאמח שוכרי, ודן עמם בתגובות הפלסטיניות הצפויות להחלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון

ראש המוסד יוסי כהן (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)ראש המוסד יוסי כהן (צילום: מרים אלסטר, פלאש 90)
אא

ראש המוסד יוסי כהן ביקר לאחרונה במצרים, ודן עם בכירים ביטחוניים מצריים בתוכנית הישראלית להחלת הריבונות ביהודה ושומרון. כך דיווח העיתון הערבי "אל-ערבי אל-ג'דיד" היוצא לאור בלונדון.

הדיווח, המסתמך על מקורות מצריים, טוען כי כהן נפגש בקאהיר בין השאר עם ראש המודיעין הכללי של מצרים, הגנרל עבאס כאמל, המקורב לנשיא עבד אל-פתאח א-סיסי. בפגישה נכח גם שר החוץ המצרי, סאמח שוכרי. עוד נטען, כי כהן הציג את עמדתו ביחס לתגובות הצפויות של הפלגים הפלסטיניים למהלך הריבונות, ודן עם בני שיחו באפשרות שהמצב יצא מכלל שליטה ויידרדר לעימותים אלימים נרחבים.

עוד דווח, כי גורמים מצריים עדכנו בכירים בירדן על פרטים שעלו בשיחותיו של כהן. ביום חמישי האחרון שוחח שר החוץ הירדני, איימן ספדי, עם מקבילו האמריקני, מייק פומפאו, והביע בפניו את התנגדותה של הממלכה להחלת הריבונות הישראלית, צעד שלדבריו ימוטט את הסיכויים להגיע לשלום.

עבדאללה מלך ירדן הזהיר לפני כשבועיים כי סיפוח ישראלי של שטחים ביהודה ושומרון יוביל ל"התנגשות גדולה" עם ארצו. "מנהיגים הדוגלים בפתרון של מדינה אחת אינם מבינים מה פירוש הדבר", אמר בריאיון לעיתון הגרמני "דר שפיגל". "מה יקרה אם הרשות הפלסטינית תתמוטט? יהיו יותר כאוס ויותר קיצוניות באזור". בתשובה לשאלה האם החלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון תוביל לביטול הסכם השלום בין שתי המדינות, השיב עבדאללה: "אני לא רוצה להשמיע איומים וליצור אווירה טעונה, אבל אנחנו שוקלים את כל האופציות. אנחנו מסכימים עם הרבה מדינות באירופה ובקהילה הבינלאומית, שחוק הכוחנות לא יכול להיות מיושם במזרח התיכון".

השר למשאבי המים וההשכלה הגבוהה, זאב אלקין, אמר הבוקר (ראשון) כי תיתכן דחייה במועד החלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון. "עובדים על המפה, יכול להיות שזה יקח עוד קצת זמן", אמר בריאיון לגלי צה"ל. "הראשון ביולי הוא התאריך הראשון שבו אפשר להביא את הנושא לדיון בממשלה או בכנסת, ייתכן שזה יקח עוד כמה ימים או כמה שבועות. אבל בגדול, אני חושב שראש הממשלה מאוד חד וברור, שהוא מתכוון להביא את הנושא ולקדם אותו".

בהתייחסו לקולות ההתנגדות הנשמעים בכחול לבן למהלך חד-צדדי של החלת הריבונות, אמר אלקין כי על פי ההסכם הקואליציוני לא נדרשת הסכמה מראש של כחול לבן: "לפי ההסכם, נדרשת הסכמה אמריקנית – ואז אפשר להביא את הנושא להכרעה בממשלה, ובמידה וירצו גם להכרעת הכנסת". עם זאת, הוא הביע תקווה כי שרי כחול לבן יתמכו במהלך: "יש פה אינטרס גדול, לקבל הכרה בינלאומית על כ- 30% משטח יהודה ושומרון, ולמנוע חזרה לגבולות 67'. אני מקווה שיהיה קונצנזוס רחב בממשלה בעד החלת הריבונות".

כזכור, ראש הממשלה נתניהו הצהיר ביום שני שעבר, כי אחת המשימות העומדות בפני הממשלה החדשה הינה החלת הריבונות הישראלית ביהודה ושומרון. "יש כאן הזדמנות היסטורית שלא הייתה מאז 1948, להחיל ריבונות באופן מושכל וכצעד מדיני וריבוני של מדינת ישראל ביהודה ושומרון", אמר בחלקה הראשון של ישיבת סיעת הליכוד בכנסת, שהיה פתוח לתקשורת. "זו הזדמנות גדולה, ולא ניתן לה לחלוף". בחלקה הסגור של הישיבה הבהיר נתניהו, כי לא יחול שינוי במועד המתוכנן להחלת הריבונות: "יש לנו תאריך יעד ליולי, ואנחנו לא מתכוונים לשנות אותו. נפעל בתבונה ובשילוב כוחות". 

יומיים לאחר מכן, התייחס שר הביטחון בני גנץ לכוונתו המוצהרת של נתניהו לקדם את החלת הריבונות. "על הפרק מונחות בימים אלו הזדמנויות מדיניות משמעותיות, שיכולות לשפר ואפילו לשנות את פני האזור כולו, ובכללן כמובן תוכנית השלום כפי שהוצעה על ידי הממשל האמריקני", אמר בפתח ישיבת סיעת כחול לבן בכנסת. "בשבועות הקרובים נבחן באופן מקצועי – באמצעות גבי אשכנזי ומשרד החוץ, ובאמצעות יתר מערכות המממשלה והמערכות המקצועיות – את דרכי הפעולה הנכונות, בכדי להביא את התוצאות הטובות ביותר שישמרו על ביטחון ישראל והאינטרסים הלאומיים והבינלאומיים שלנו".

"נפעל בחוכמה ואחריות", הוסיף גנץ, "כי רק כך נוכל להביא הישגים היסטוריים שיחזקו את ביטחון ישראל לדורי דורות".

תגיות:יוסי כהןהמוסדמצריםריבונות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה