בריאות ותזונה

כך תכיני את גופך לקראת הריון: פעילות גופנית מתאימה

על החשיבות הרבה של פעילות גופנית מתונה כחלק מההכנה להריון. למה חשוב לבצע פעילות גופנית עוד לפני ההיריון, ואלו סוגים של פעילות מומלץ לבצע?

  • ח' סיון התש"פ
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מומלץ להכין את הגוף לפחות 3 חודשים לפני הריון עתידי, על מנת:

  1. להגביר את הפריון.
  2. להעניק תנאי התפתחות טובים לעובר.
  3. לחזק את בריאות האם.

חלק חשוב בהכנה להריון היא פעילות גופנית מתונה. לפעילות גופנית יש יתרונות גדולים מאוד לגוף ולנפש בכל תקופה בחיים – ובמיוחד כאשר חושבים על הריון:

  • איזון משקל הגוף – הוכח מדעית שעודף משקל או תת-משקל עלולים להקשות על הכניסה להריון. לכן עדיף להיות במשקל גוף תקין על מנת להגביר את סיכויי הפוריות. בנוסף, מתרחשת עלייה במשקל באופן טבעי במהלך ההיריון. לכן חשוב להתחיל את ההיריון במצב בו המשקל בגבולות הנורמה ואז יותר קל לשאת את הקילוגרמים הנוספים עם התקדמות ההיריון. ישנם מחשבוני אונליין שיכולים לעזור לחשב את ה- BMI: Body Mass Index. זהו מדד העוזר לקבוע אם האדם נמצא במשקל תקין בהתאם לגובה שלו. בהתאם לכך תדעי אם כדאי לך לרדת או להעלות במשקל – או דווקא לשמור על המשקל הנוכחי. עדיף להשתמש במדד אובייקטיבי זה מכיוון שלנשים יש נטייה לרצות לרדת במשקל – גם אם בפועל הם במשקל גוף תקין. זה הזמן לשים את הביקורת העצמית בצד – לבחון המשקל הנוכחי שלך באופן אובייקטיבי, להחליט ולפעול בהתאם, בע"ה. תזונאים ונטורופתים יכולים לעזור לך לחשב את ה- BMI, ולבנות לך תזונה המתאימה לגוף, לשלב בו את נמצאת בחיים וליעדים אליהם את השואפת להגיע. אשת מקצוע טובה תעזור לך להציב מטרות הגיוניות בהתאם לעצמך –  דבר שיגביר את סיכויי הצלחה ולכן גם את השמחה וההנאה מכל התהליך.
  • העלייה במשקל במהלך ההיריון גורמת ליותר עומס על הגוף ולכן מומלץ לחזק את הגוף כבר כעת על ידי פעילות גופנית על מנת שיוכל לשאת את המשקל הנוסף בקלות.
  • תהליך הלידה יכול להימשך שעות ארוכות במהלכן היולדת חווה אתגרים גופניים ונפשיים כאחד. פעילות גופנית מתונה קבועה יכולה לעזור להכין את הגוף לאתגרים אלו ומאפשרת הגעה ללידה מתוך חוזק וחיבור לגוף. הפעילות הגופנית מחזקת את סיבולת הלב ריאה המגבירה את היכולת של הלב, הריאות וכלי הדם להעביר חמצן לכל חלקי הגוף. סיבולת זאת יכולה להקל על ההיריון עצמו וגם על תהליך הלידה.
  • כדאי לחזק את שרירי הליבה בנוסף לשרירי הגפיים העליונות והתחתונות. שרירי הליבה תומכים בעמוד השדרה ומייצבים את הגוף אלו הם השרירים העיקריים בהם מורגש עומס המשקל בהריון, והם אלו המורגשים יחד עם שרירי הגפיים כאשר מחזיקים את התינוק זמן רב או מתכופפים אליו לעיתם קרובות לאחר הלידה.
  • מומלץ מאוד לחזק את שרירי רצפת האגן – אלו הם שרירים מאוד חשובים במהלך ההיריון והלידה וכדאי לחזקם כבר כעת כדי להקל על כאבים עתידיים. אפשר למצוא תרגילים רבים אונליין המחזקים את רצפת האגן. בנוסף יש גם תרגילי פילאטיס המחזקים את שרירי האגן וגם את שרירי הליבה – כך שהרווח הוא כפול...
  • שיפור מצב הרוח - פעילות גופנית גורמת לשחרור של דופמין, שהוא מוליך עצבי חשוב במערכת העצבים בעל השפעה רבה על תפקוד תקין של המוח והגוף. הוכח מדעית שחוסר או עודף של דופמין יכול לגרום לדיכאון ולחוסר איזון כגון הפרעות קשב וריכוז. מצב רוח חיובי מאוד חיוני ויכול לעזור לשפר את הפריון. לעיתים ישנם אתגרים להיכנס להריון בגלל מתח, לחץ או חרדה – ופעילות גופנית יכולה לעזור! למעשה, בזכות למגוון המחקרים המדעיים בתחום יש פסיכיאטרים בארה"ב שממליצים על פעילות גופנית סדירה לפני שהם ממליצה על לקיחת תרופות. חברות התרופות משקיעות משאבים, זמן וכסף רבים בפיתוח תרופות המעלות או מורידות את רמות הדופמין. פעילות גופנית מתונה היא דרך יעילה לשחררו באופן טבעי – ללא תרופות. אז לפני שמתחילים לקחת כדורים – כדאי לעשות פעילות גופנית מתונה כדי לשפר את מצב הרוח, להרגיע, להוריד את הלחץ (אם הוא קיים) ולהגיע מוכנה להריון...

התייחסי לפעילות גופנית כאל זמן איכות שאת מקדישה לעצמך. בחרי בפעילות גופנית מתונה שאת אוהבת לעשות. מדובר בהנאה – אז תבחרי בפעילות שתעשה לך טוב!

תגיות:לידהפעילות גופניתהריוןרצפת אגןהכנה להריון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה