הלכה

11 הלכות שאולי לא ידענו, והפעם: הלכות נטילת ידיים לסעודה

כיצד נוטלים ידיים לפני הסעודה? מהן ההלכות המדויקות? 11 הלכות נטילת ידיים לסעודה, מתוך ספר ההלכה "ילקוט יוסף"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. מהי מצות נטילת ידייםומה ברכתה?

מצוה מדברי חכמים ליטול את הידיים לפני שאוכל סעודה עם פת, ומברכים לפני ניגוב הידיים: "אשר קדשנו במצותיו וציוונו על נטילת ידיים".

שיעור נטילת ידיים לסעודה הוא רביעית מים. ואף על פי כן טוב להוסיף וליטול בשפע.

אין מברכים על הנטילה לפני הנטילה, אלא רק לאחריה, משום שלפעמים ידיו אינן נקיות ואין לברך בידיים שאינן נקיות. לכן מנהגינו פשוט לברך על הנטילה קודם הניגוב. שגם זה נחשב כמברך קודם קיום המצוה.

2. באיזה אופן נוטלים ידיים לאכילה?

אם שופך על ידיו כמות של רביעית מים בבת אחת, מעיקר הדין די בפעם אחת על כל יד, אולם מנהגינו ליטול 3 פעמים. ויטול ידיו בסדר הזה: יקח את הכלי ביד ימין וימסרנו ליד שמאל, ויד שמאל תשפוך על יד ימין 3 פעמים בזה אחר זה, ויניח הכלי וישפוך מיד ימין על יד שמאל 3 פעמים.

גם מי שהוא איטר יד שכל מעשיו ביד שמאל, יתחיל הנטילה ביד ימין ככל אדם.

הסוד שמאחורי נטילת ידיים: איך להצליח בחיים?

3. מדוע חשוב לנגב ידיים היטב אחרי הנטילה?

לפני שיבצע על הפת ינגב את ידיו היטב, משום שמי שאוכל בלי ניגוב נחשב כאילו אוכל לחם טמא. ויזהר לברך לפני שמתחיל לנגב.

מותר לנגב את הידיים על ידי השמש, וכן במכשיר לניגוב ידיים הפועל על ידי הזרמת אויר חם.

גם אם ידיו אינן מלוכלכות, אינו רשאי לאכול לחם עד שיטול ידיו.

4. האם יכול לנגב ידיים בבגדים?

אין לנגב הידיים בבגדיו, שקשה לשכחה, אולם הנוהגים לנגב בבגדיהם את רסיסי המים שעל גב הידיים, לפני הנטילה, אין לחשוש בזה משום שכחה.

5. האם מותר לדבר אחרי נטילת ידיים?

אין להפסיק בדיבור בין הנטילה לניגוב. ואם הפסיק בדיבור לפני הניגוב, קודם שיברך, אינו צריך לחזור וליטול ידיו, אלא יברך וינגב. ומכל מקום לדברים שבקדושה מותר לענות. אבל בין הברכה לניגוב לא יענה גם לדברים שבקדושה. ובשעת הניגוב יזהר שלא יפסיק כלל.

6. האם מותר לענות אמן לאחר נטילת ידייםלפני הניגוב?

הנוטל ידיו לסעודה ותיכף שמע ברכה או דברים שבקדושה, צריך לענות אמן ושאר דברים שבקדושה, כל עוד לא בירך על נטילת ידיים. ורק אם בירך כבר על נטילת ידיים ולפני שניגב ידיו שמע ברכה וקדושה - לא יענה עד שינגב ידיו, משום שנחשב הפסק בין ברכה למצווה, ושב ואל תעשה עדיף. לכן יהרהר עניית אמן ודברים שבקדושה בלבו.

7. מדוע מברכים רק אחרי הנטילה?

אין מברכים על הנטילה לפני הנטילה, אלא רק לאחריה, משום שלפעמים ידיו אינן נקיות ואין לברך בידים שאינן נקיות. ולכן מנהגינו פשוט לברך על הנטילה קודם הניגוב. שגם זה נחשב כמברך קודם קיום המצוה.

8. מה יעשה מי שניגב ידיו בלי לברך על הנטילה?

מי שנטל ידיו לסעודה, ולא בירך (על הנטילה) לפני הניגוב, לא יברך אחר הניגוב, משום שאז היא ברכה לבטלה. ואפילו אם נזכר תוך כדי דיבור שלא בירך על הנטילה, לא יברך אחר הניגוב.

גם לא יחכך בראשו או יגע במקומות המכוסים שבגופו, כדי שיתחייב נטילה אחרת, שאין לעשות כן על פי ההלכה, מחשש שגורם לברכה שאינה צריכה.

הרב אליהו עמר מבאר את הלכות נטילת ידיים לסעודה:

9. באיזה כלי נוטלים ידיים?

וצריך שהכלי יהיה מחזיק שיעור רביעית מים. ואם אינו מחזיק רביעית אין נוטלין ממנו, אפילו שימלאנו כמה פעמים באופן ששופך על ידיו כמה רביעיות.

10. האם טבעת חוצצת בנטילת ידיים?

אשה שאינה רגילה להסיר את הטבעת מעל אצבעה בעת עשיית עוגה, וכדומה, מותר לה ליטול את ידיה עם הטבעת, ואין זה נחשב לחציצה, אפילו אם הטבעת מהודקת.

אם יש בטבעת אבן יקרה, שדרכה של האשה להקפיד להסיר את הטבעת כדי שהאבן לא תתקלקל במים, חשיב חציצה, וצריכה להוציא הטבעת קודם הנטילה. ואם אינה מקפידה להוציא לעולם את הטבעת שיש בה אבן מעל ידה, אין זה נחשב חציצה. [ילקוט יוסף, הל' ברכות עמ' פב]. ד אשה הצובעת את צפרניה לנוי, אין בכך חציצה.

צבע החינה שנוהגות איזה נשים לצבוע לפני חתונת קרובותיהן, אינו חוצץ לנטילת ידיים.

צריך לנקות ידיו מלכלוך שתחת הצפורן.

11. האם מותר ליטול ידיים מבקבוק?

אם אין שם כלי לנטילה, אלא בקבוק שפיו צר, יש להקל ליטול ממנו נטילת ידים לסעודה, וכן מותר ליטול ידים מבקבוק פלסטיק המיוצר בימינו.

כלי שיש לו בליטה לשפוך ממנו מים, כמו קנקן מים שנעשה מתחלה כך, כשר לנטילה.

אין נוטלין ידים מכלי נקוב או סדוק, או שבור.

כוס העשוי מנייר או מקרטון, היכול להחזיק את המים בתוכו, וכן כוס הנועד לשימוש חד פעמי, כשרים לנטילת ידים. אבל אין ליטול הידים משקית ניילון, ואף בשעת הדחק שאין לו כלי זולת השקית ניילון, אין לו ליטול מהשקית ולברך על הנטילה, אלא יפרוס מפה על ידיו ויאכל, כדין מי שאין לו מים לנטילה.

תגיות:הלכהנטילת ידיים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה