חדשות בארץ

מחפיר: בית משפט קנס בית דפוס שסירב להדפיס חומרי פרסום להט"ביים

בית דפוס בבאר שבע סירב לפנייה של ארגון להטב"י להדפיס עבורו חומרי פרסום. נגד בית הדפוס הוגשה תביעה אזרחית, ובית משפט השלום בעיר חייב אותו לשלם לתובעים 50 אלף שקלים. פסק הדין גרר תגובות נזעמות: "הכשיר את הכפייה החילונית בישראל"

  • כ"ז ניסן התש"פ
אילוסטרציה (תמונה: שאטרסטוק)אילוסטרציה (תמונה: שאטרסטוק)
אא

בית משפט השלום בבאר שבע קנס בית דפוס ב- 50 אלף שקלים, לאחר שזה סירב להדפיס חומרי פרסום עבור ארגון המזוהה עם פעילי להט"ב. שופטת בית המשפט, אורית ליפשיץ, קיבלה את התביעה האזרחית שהגיש הארגון, וחייבה את בית הדפוס לשלם לו 50 אלף שקלים.

האירוע התרחש לפני כ- 3 שנים, כאשר סטודנטים מהתא הלהט"בי באוניברסיטת בן גוריון בבאר שבע פנו לבית הדפוס "צבע הקשת", הפועל בעיר, וביקשו הצעת מחיר עבור הדפסת חומרי פרסום של התא. בית הדפוס דחה את הפנייה, והשיב לפונים במייל: "איננו עוסקים בחומרי תועבה, יהודים אנחנו".

נגד בית הדפוס הוגשה, כאמור, תביעה על סך 100 אלף שקלים. את התביעה הגישה המחלקה המשפטית של האגודה למען הלהט"ב, ואת בית הדפוס ייצג עורך הדין מנשה יאדו מארגון חוננו. הוא הציג לבית המשפט 2 חוות דעת של רבנים, אשר קבעו כי על פי ההלכה היהודית בעלי בית הדפוס אינם יכולים להדפיס חומר מסוג זה. עוד טען יאדו, כי לא ניתן לחייב את בית הדפוס לייצר במו ידיו מוצר ייחודי ללקוח שנוגד את אמונתו ואת ההלכה היהודית.

בהחלטתה העניקה ליפשיץ פרשנות מרחיבה ותקדימית לחוק איסור אפליה במוצרים, וקבעה כי הוא גובר על חופש הדת. לפרשנותה זו, בעל עסק חייב לא רק למכור מוצרים לכל דורש, אלא גם לייצר במו ידיו מוצרים, אף אם עצם הייצור מנוגד לאמונתו ולהלכה היהודית.

עורך הדין מנשה יאדו הגיב בחריפות על פסק הדין: "בית המשפט הכשיר את הכפייה החילונית בישראל. אם במדינת ישראל יהודי מאמין לא יכול לנהל עסק על פי אורחות חייו, איפה כן?", תהה. "כל יהודי מאמין יודע, שעם ישראל שרד אלפי שנות היסטוריה בזכות תורת ישראל. בית המשפט שכח – או אולי אף פעם לא למד – את השיעור הזה, והוציא פסק דין שמנחית מכת מחץ על בית עסק של אנשים יראי השם ונקיי כפיים, שבשל צו מצפונם וציווי דתם לא השתחוו לפסל הלהטב"י".

"זהו יום קשה למדינת ישראל, אשר חייבת במציאות המורכבת לאפשר שוויון גם לשומרי תורה ומצוות, כפי שאפשרו בסוגיות דומות בתי המשפט הן בארצות הברית והן בבריטניה. אולם בית המשפט בישראל הפעיל מנגנון הכרעה חד-צדדי, פרו להטב"י ואנטי דתי, שיכרסם בכושר הלכידות של החברה הישראלית ויפגע בחוסנה".

(מודעת חוננו)(מודעת חוננו)

פרסום פסק הדין גרר תגובות נזעמות ברשתות החברתיות. אזרחים וגופים רבים הביעו את תמיכתם בבית הדפוס ואת רצונם לסייע לו. בראיון לאתר 24/6, אמר יוסי כהן, בעל בית הדפוס: "אנחנו אנשים שומרי תורה ומצוות, לא עושים דברים נגד ההלכה. מה לעשות. אחרי 120, אני לא רוצה שישפטו אותי על זה. יש בתי דפוס אחרים, אני לא יכול לתת יד לזה".

שר התחבורה בצלאל סמוטריץ' הגיב על החלטת בית המשפט: "פסק דין הזוי, חמור ומקומם, שמחייב אדם שומר תורה ומצוות לפעול בניגוד לאמונתו בעסק הפרטי שלו. כפייה חילונית קשה". הוא הוסיף, כי "פסק הדין מבוסס על פרשנות מעוותת של החוק, ונראה שאין מנוס מלתקן את חוק איסור אפליה ולקבוע בו מפורשות את הזכות הטריוויאלית של הציבור הדתי לפעול על פי אמונתו במרחב הפרטי שלו".

תגיות:בית משפטתביעהלהט"ב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה