בריאות ותזונה

קורונה וסוכרת: איך שומרים על איזון הסוכר בצל הקורונה, ואיך שומרים על הבריאות?

הסוכרת, שבאה לידי ביטוי בהשפעה על איברים חיוניים בגוף, דוגמת הלב והכליות, הופכת להיות אפילו מסוכנת יותר בימים הללו של התמודדות עם נגיף הקורונה. לקראת החזרה ההדרגתית לשגרה - כמה דברים שחשוב לדעת על סוכרת וקורונה

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מהנתונים הסטטיסטיים נראה כי בני 60 ומעלה, ומי שסובלים מחלות רקע כרוניות כמו מחלות לב, סוכרת, לחץ דם גבוה, מחלות ריאה, סרטן וכן מי שסובל מדיכוי חיסוני - נמצאים בסיכון מוגבר. לכן, מי שמצוי בקבוצות סיכון הללו נדרש להקפיד במיוחד על כללי הבטיחות שפרסם משרד הבריאות, ולהפחית ככל הניתן יציאות מן הבית.

נראה כי להידבקות בנגיף הקורונה ישנם גורמי סיכון שונים כמו גיל, יתר לחץ דם, מחלות לב וכלי דם. יחד עם זאת, בקרב סוכרתיים הסיכון להדבקה בנגיף אינו מוגבר, אך הסיכון למחלה קשה יותר עם סיבוכים ותמותה, גבוה יותר, מכיוון שהיכולת של הגוף להילחם בזיהום נפגעת. לכן, הסיכוי לחלות בקורונה זהה בקרב סוכרתיים בהשוואה לכלל האוכלוסייה. על אף האמור, על פי הנתונים הידועים עד כה, גם שיעור הסיבוכים וגם שיעור התמותה גבוה יותר בכל סוגי הסוכרת. שיעור התמותה עומד על 7% בקרב סוכרתיים לעומת 2% בכלל האוכלוסייה. ההנחה היא שככל שהסוכרת מאוזנת וככל שיש מעט סיבוכי סוכרת, כך אחוזי הסיבוכים והתמותה יורדים. הסיבה כנראה קשורה לליקוי בתפקוד מערכת החיסון בקרב סוכרתיים, שעלול ליצור תגובה דלקתית חריפה באזור הריאות, בו פוגע הנגיף.

עבור סוכרתיים, חשוב לנקוט משנה זהירות מהסביבה הקרובה וכלפי עצמם. אז מה מומלץ לעשות בימים אלה?

* שינה נפרדת - מומלץ שהסוכרתי יישן בחדר נפרד משלו וישמור על דלת סגורה, על מנת שלא להיחשף לבני הבית שיצאו החוצה.

* היגיינה - חשוב להקפיד לשטוף ידיים לפני האוכל ולנקות את הכלים והמשטחים באופן קבוע, בכדי להימנע מהישארות הנגיף על משטחים.

* חמצת קטוטית - כאשר סוכרתיים חולים בנגיף הקורונה, הם נמצאים בסיכון גבוה לחלות בחמצת קטוטית - מצב מסכן חיים של הסוכרת. לכן, חשוב לדאוג לנטר את רמות הסוכר באופן תמידי ואם רמות הסוכר גבוהות מ-240 מ"ל יותר מפעמיים ברציפות, יש לבדוק אם קיימים קטונים.

* שתיית נוזלים - על סוכרתיים לשתות הרבה נוזלים, יש לשתות לפחות שני ליטר ביום. אם מתקשים בשתייה - יש לשתות לגימות קטנות כל 15 דקות בערך במשך היום, כדי להימנע מהתייבשות.

* רמות סוכר נמוכות - מכיוון שמחלת חום עלולה לגרום ל"היפוגליקמיה" (רמות סוכר נמוכות), אם אתם סובלים מרמות סוכר נמוכות - מתחת ל-70 מ"ג, מומלץ לאכול 15 גרם פחמימות פשוטות שקל לעכל אותן, כמו ריבה, סוכריות, ארטיק, מיץ או סודה, ולבדוק מחדש את רמת הסוכר לאחר רבע שעה. חשוב לשמור על מדדים תקינים לאורך זמן.  

* מעקב רפואי - גם בימים אלה, מומלץ עדיין להימנע מיציאות אך חשוב להמשיך את המעקב הרפואי. רופאי הסוכרת, יחד עם כל הצוות, ממשיכים לטפל בסוכרתיים בדרך מקוונת. כיום, באמצעות הטכנולוגיות החדישות לניטור סוכר, אפשר לראות את הנתונים ולנהל שיחה בהתאם על המשך ושינויים בטיפול.

* פעילות גופנית - פעילות גופנית משפרת את תגובת הגוף לאינסולין, וחשובה גם למצב הרוח. לכן, יש להתמיד בה. כיום, ישנם לא מעט אימונים בדרגות קושי שנות שניתן לאתר ברחבי האינטרנט ולעשות בקלות בבית.

* תזונה נכונה - הקפידו על תזונה בריאה בימים אלה על אף הקושי. השתדלו להכין לעצמכם נשנושים בריאים עם אינדקס גליקמי נמוך (שלא גורמים לעלייה ברמות הסוכר) שיהיו בהישג יד, ולא תצטרכו להתפתות לנשנושים בעייתיים ברגעי קושי.

מהן נורות האזהרה?

סימנים העלולים להעיד על הידבקות בנגיף הקורונה כוללים חום, שיעול או קוצר נשימה, ומחייבים ייעוץ מול גורם רפואי. סימנים חמורים יותר, כמו קשיי נשימה, כאבים או לחץ בחזה, בלבול, ישנוניות, כחול בשפתיים או בפנים – כל אלה עלולים להעיד על מחלה קשה, ומחייבים פנייה לעזרה רפואית מידית.

לסיום, ניתן לעבור את התקופה בבריאות ואף אולי לחזק ולשפר את הקשרים במשפחה הגרעינית וגם במשפחה הרחוקה יותר בעזרת שיחות טלפון או וידאו. יחד עם זאת, בכל מקרה של תסמינים של חום, שיעול, קוצר נשימה, כאבי שרירים, כאב ראש, מומלץ להיוועץ במד"א או עם רופא המשפחה טלפונית.

פרופ' חוליו ויינשטיין הוא מנהל יחידת הסוכרת בבי"ח וולפסון ורופא סוכרת בכיר במרכז DMC לטיפול בסוכרת.

תגיות:נגיף הקורונהסוכרת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה