כתבות מגזין

חבר מועצת עיריית ב"ב: "הבנו את היקף המגיפה מאוחר מידי"

על הדרמה בבני ברק, הרחובות השוממים, הרבנים הזועקים והניסיון הבלתי פוסק לעצור את הנגיף. מיכאל קקון, חבר מועצת העיר בני ברק, בשיחה ישירה

  • ח' ניסן התש"פ
מיכאל קקוןמיכאל קקון
אא

קשה. קשה לאתר זמן פנוי לשיחה עם מיכאל קקון, חבר הנהלה וראש אגף תשתיות ופיתוח בבני ברק. בזמנים אלו הוא עמוס עד מעל הראש, כשבכל רגע מתקבלת אצלו בקשה נוספת של סיוע למשפחה של עוד חולה קורונה. "אין ספק שאחוזי ההידבקות בבני ברק הם גבוהים מהרבה מקומות בארץ", הוא אומר לי בצער. "מדובר ברבע אחוז מתושבי העיר, וזה יותר מדי", הוא מוסיף.

יש לך הסבר מדוע זה קרה דווקא בבני ברק?

"אני חושב שזה די מובן, הרי זה לא סוד שמחלות זיהומיות מתרבות בעיקר במקומות צפופים, ובמשפחות מרובות ילדים. בני ברק התברכה לא רק במשפחות ברוכות ילדים, אלא גם בצפיפות. הרי לך המתכון המושלם להתפשטות הנגיף".

האם נערכתם לקראת הנגיף? לקחתם בחשבון כזו התפרצות?

"כמובן שלא תיארנו את גודל המימדים של ההתפרצות, אבל בהחלט נערכנו. בתחילה עסקנו בעיקר בהסברה, פרסום ורמקולים ברחובות. הפעלנו גם את השיטור העירוני בעיר יחד עם משטרת ישראל לצורך אכיפה מוגברת, כשבראש הקודקוד נמצא כמובן ראש העיר אברהם רובינשטיין. הוא מקיים מספר ישיבות מקצועיות ביום עם כל הגורמים הרלוונטיים, כדי להנחיל לתושבים את הנחיות משרד הבריאות".

קקון מוסיף כי כל זה היה עד לפני כמה ימים. "אבל עכשיו אנחנו במצב חירום אמתי, אנו עובדים בכל המישורים, מול רשויות המדינה לכל אגפיה, כדי להגיש עזרה למבודדים, לחולים מאומתים, לזקנים ולמוגבלים. בנוסף, תודות למשרדי הממשלה שהתגייסו במהירות, הצלחנו לבנות מתחם בידוד בסמינר אור החיים בעיר, עם אש"ל מלא, כשבמקביל אנו שמים דגש על אכיפה מוגברת של כל החלטות הממשלה, לפי כל הכללים שהמדינה קובעת. ברור לנו שמדובר בפיקוח נפש, וכחרדים לדבר ה' אנו אמונים ומחמירים בפיקוח נפש מאוד".

 

כל העולם מופתע

עם זאת, קקון חוזר וטוען שהם בהחלט הופתעו מהיקף המגיפה. "ברור שאנו מופתעים, כולם מופתעים, כל העולם מופתע, כל הרשויות מופתעות, כל האזרחים מופתעים. אבל בחסדי ה' מתעשתים, ונצמדים לתקנות שמורות לצמצם את המרחב הציבורי, ובכך למנוע את ההתפשטות".

לקקון חשוב להדגיש: "גדולי ישראל היו קשובים להוראות כל הזמן. בעיתונות החרדית ובכל מקום אפשרי, פורסם בשם גדולי ישראל כי חייבים לשמור על התקנות של משרד הבריאות, ולכן בבתי הכנסת הקפידו על תפילות רק במניינים של עשרה משתתפים, לאחר מכן התפללו בחוץ, ואחר כך גם זה לא נשאר, עד שכולם מתפללים בבית או במרפסות הבתים. הרוב המוחלט של תושבי העיר שומרים על התקנות באדיקות. ותזכור, זה לא תל אביב כאן, שיש ילד וכלב בדירת חמישה חדרים, מול שלושה מסכים. זה בני ברק, ויש את כל הקושי של משפחות מרובות הילדים, להתמודד בבית עם כל הילדים, ובלי כל המכשירים והטכנולוגיות.

"בני ברק היא עיר מיוחדת", מוסיף קקון, "התקנות של כל הארץ לא מתאימות לאורח החיים של בני ברק. גם אם  מקפידים להישאר בבית, הסכנה עדיין לא מורחקת, כי תמיד עלולים לפגוש בסופר מישהו שאינו יודע עדיין שהוא חולה, ולהעביר חלילה את המחלה לעוד חמש עשרה נפשות שבבית. זהו מעגל שאין לו סוף. לצערנו רק עכשיו הבינו את זה, ולכן קידמו במהירות מתחמי בדיקה ומתחמי בידוד ברחבי העיר".

אתה יכול לספר על מתחם הבדיקה החדש?

קקון מפרט: "לאחר שהבינו ברשויות את הפער בהבנת ההתפשטות בין עיר צפופה לעיר רגילה, הכניסו מיד הילוך מתקדם, ותוך יום הקימה עיריית בני ברק, מתחם בצפון העיר בשיתוף עם מד"א, כשגולת הכותרת היא בדיקות לפי תסמינים. כלומר, כל מי שיש לו חום, שיעול, או קוצר נשימה, גם אם לא נחשף לחולה מאומת, אחרי פניה למד"א, הוא יכול לבוא למתחם ולהיבדק". לקקון חשוב להדגיש את השינוי שיש במתחם זה משאר המתחמים בארץ. "במתחם הזה אפשר להיבדק גם אם אתה לא מגיע עם הרכב הפרטי שלך. כל מי שמרגיש תסמינים, ואין לו רכב, מחייג למד"א, והם שולחים אמבולנס מיוחד שמביא אותו לבדיקה. כמו כן, בימים האחרונים גם הקמנו מתחמי בידוד הממוקמים בסמינר אור החיים. כל מי שמחויב בידוד, והבידוד בבית לא בדיוק מבודד את הסכנה, מופנה למתחם הבידוד, שם הוא מקבל אוכל, לינה, ואת כל הצרכים הגשמיים והרוחניים שיהודי צריך. הכל נעשה בהכוונתם הצמודה של רבני ועסקני העיר".

אי אפשר שלא לשאול - איך לא חשבו על זה קודם?

"צריך לזכור שהכל הוקם תוך כדי תנועה. בהתחלה היו רק בדיקות בבית, ובשבוע שעבר פתחו את מתחמי הדרייב בשלושה מקומות בארץ. על אף שיש מתחם קרוב לבני ברק הממוקם בגני יהושע בתל אביב, עיריית בני ברק רוצה לעזור ולסייע במציאת כמה שיותר מאובחנים, כדי שלא ידביקו אחרים, וגם לאפשר בדיקות למי שאין לו רכב".

(צילום: אריק נבון)

 

לא לצאת מהבית. נקודה

מה אומרים רבני העיר על המצב?

"רבני בני ברק אומרים באופן חד וחלק כי חובה לשמוע להנחיות משרד הבריאות, ללא טריקים וללא שטיקים. אני יכול להוסיף שגדולי ישראל קיבלו החלטה לא להתפלל במניין גם בחוץ במקום פתוח, וזה קרה יומיים לפני שיצאו ההנחיות של משרד הבריאות שלא להתפלל בחוץ, זאת מתוך ראייה של המצב והסכנה הנוראית שבדבר. אנו גם משתפים פעולה באופן מלא עם שלל גורמי האכיפה, אם זה המשטרה, ועכשיו גם הצבא נכנס לפעולה. קשר כזה לא קורה ביום אחד, זה קשר מתמשך שנבנה במשך כל ימי השגרה, כך שבעת חירום זה הופך להיות קל יותר לפעולה ולהבנת צרכי הקהילות".

איך מסייעים לאוכלוסייה זקנה וחלשה בעידן הזה?

"אגף הרווחה בעירייה מיפה את כל התושבים המבוגרים והזקוקים לעזרה, ומפעיל את כל ארגוני החסד וההצלה בעיר לעזרה לציבור הנ"ל, בקניות ואוכל וכל מה שצריך. מרגש לראות עד כמה יהודים רוצים לעזור ליהודים בימים טרופים אלו".

קקון רוצה גם להעביר מסר: "אנא מכם, עם ישראל, אני ממש מתחנן, תישארו בבית. תישארו בבית. המשחית גובה מאתנו מחירים כבדים, אל תהיו שותפים שלו. לצערי, גם בני משפחתי, מהמעגל הקרוב שלי, חלו בנגיף. בבקשה אל תצאו מהבית, למענכם, למען ילדיכם, למען השכן שלכם, למען ההורים שלכם".

תגיות:בני ברקבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה